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철도 근로자 작업복 개발에 관한 연구

Title
철도 근로자 작업복 개발에 관한 연구
Other Titles
A Study on Development of Working Clothes for Railroad Workers : With a Focus on Electric Technology Division
Authors
하선주
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 한국철도공사 전기기술단 근로자를 대상으로 작업복의 착용실태 조사를 통하여 작업복의 불편사항과 문제점을 파악하고 이를 토대로 개선방안을 도출하여 동작적응성, 쾌적성 등의 기능성이 향상된 하복 작업복을 설계하는 것을 목적이다. 본 연구의 설문조사는 직접관찰과 면담을 통하여 작성하였으며 전기기술단의 전철전력팀, 정보통신팀, 신호제어팀을 대상으로 실시하였으며 총 352부를 분석하였다. 설문조사 결과를 바탕으로 디자인, 소재, 패턴을 고려하여 기능성이 향상된 실험복을 제작하고 외관평가, 동작적응성 평가, 정량적 평가로 구성된 모의착의 평가와 외관평가, 동작적응성 평가로 구성된 현장 적응성 평가를 통하여 현행 작업복과 실험복을 비교평가 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 설문조사 결과 1) 작업복에 요구되는 기능으로 활동성, 디자인, 쾌적성이 요구되었다. 2) 디자인관련 문항에서는 현행 작업복 색상에 대해 불만족도가 높게 나타났으며 선호 색상으로는 남색과 회색으로 조사되었다. 앞중심 여밈방법은 지퍼를 선호하였고, 현행 작업복의 많은 주머니를 선호하였지만 주머니 형태에 대한 불만족도가 높게 조사되었다. 3) 소재관련 문항에서는 촉감, 통기성과 땀 흡수성에 낮은 만족도를 보였다. 작업복에서 오염이 심한 부위는 상의에서 아래주머니 위치, 소매 끝과 팔꿈치부위이고, 하의의 경우는 무릎부위, 바지끝부위, 엉덩이부위가 높게 나타났다. 4) 동작 시 불편부위로는 상의의 경우는 겨드랑이, 등부위가 하의의 경우 샅부위, 엉덩이, 무릎부위의 불편이 높게 나타났다. 2. 실험복 설계 설문조사 결과를 디자인, 소재, 패턴에 반영하여 활동성과 쾌적성을 향상시킨 실험복을 설계하였다. 1) 디자인 설계 : 작업복 색상은 선호 색인 회색에 배색을 주어 색상의 변화를 주었으며 로고, 반사테이프 주머니, 트임 등을 디자인 요소로 사용하였다. 상의는 핸드폰·볼펜주머니를 제외한 상의의 모든 주머니는 내부에 제작하였으며 현행 작업복의 앞중심 스냅여밈과 주머니의 벨크로 및 단추여밈은 지퍼로 설계하였으며 덧단을 대어 지퍼의 손상을 최소화할 수 있도록 하였다. 하의는 바지단을 작업자의 발목둘레에 맞도록 2개의 스냅을 달아 조절 할 수 있도록 디자인하였다. 2) 소재설계 : 쾌적성을 향상시키기 위해 상·하의 소재는 쾌적성 폴리에스테르 섬유인 CooleverTM 소재를 사용하였고, 땀의 배출을 위하여 겨드랑이에 mesh소재를 ‘무’로 사용하였다. 소매와 바지 끝 옆솔기 통기성 향상을 위해 통풍구를 제작하였다. 상의 아래주머니, 팔꿈치부위, 소매 끝, 무릎부위, 엉덩이부위, 바지 끝의 오염이 쉽게 되는 부위에는 오염방지 소재인 Teflon^(ⓡ) 소재를 사용하였으며 작업 시 가시성을 높여 안전성을 부여하기 위해 가슴부위, 등부위, 소매, 바지옆선에 재귀반사 소재를 사용하였다. 3) 패턴설계 : 활동성을 향상시키기 위하여 상의는 진동깊이와 소매산을 1cm 줄이고, 겨드랑이에 ‘무’를 삽입하였고 소매형태는 입체적으로 변형시켰다. 또한 등부위에 ‘가로트임’을 넣어 활동 시 벌어질 수 있도록 설계하였다. 하의는 가랑이에 ‘무’를 제작하였고 무릎부위에 다트를 넣어 입체적인 패턴으로 설계하여 활동성을 부여하였다. 3. 착의 평가 외관평가, 동작적응성 평가, 정량적 평가로 구성된 모의 착의 평가와 외관평가, 동작적응성 평가로 구성된 현장 적응성 평가를 실시하였다. 모의 착의 평가는 5명의 피험자 집단과 9명의 의복구성관련 전문가 집단으로 구성되어 이루어졌으며, 평가 결과 실험복이 모든 항목에서 현행 작업복보다 더 우수한 평가를 받았다. 현장 적응성 평가는 본 연구 대상인 철도 전기기술단 근로자에 의해 이루어졌으며 철도 평가자들에 의해서도 실험복이 현행 작업복보다 모든 항목에서 우수한 평가를 받았다. 정량적 평가는 모의 착의 평가 5명의 피험자에 대해 동작 시 상의 등길이의 위치 이동길이와 하의 뒤허리 위치 이동길이를 측정한 결과로 현행 작업복보다 실험복의 위치 이동이 작게 측정되어 주관적 평가결과를 객관적으로 뒷받침 해주었다.;This study aims to examine the current state of wearing working clothes for the workers who work in Electric Technology Division, Korea Railroad Corporation, to identify inconveniences and problems in relation to the working clothes, and based on the examination, to find a way to improve them, creating a design of summer working clothes that will have more advanced functionalities including activity adaptability and comfort. Survey was conducted through direct observation and interview for Electric Railway Power Team, Information and Communication Team, and Signal Control Team attached to Electric Technology Division. A total of 352 copies were collected and analyzed. Based on the results of questionnaire, an experimental clothes, the functionality of which has improved in terms of design, materials, and patterns, was created, and existing working clothes and the created experimental clothes were compared through simulation wearing evaluation comprising appearance, activity adaptability, quantitativeness, and on-site adaptability evaluation comprising appearance and activity adaptability. The followings are the results of the study: 1. Results of Questionnaire 1) Easy activity, design, and comfort are required as functions of working clothes. 2) In design related questions, the survey shows high dissatisfaction in the color of existing working clothes, and preferred colors are dark blue and gray. With regard to the method of zipping up the front side, zippers are preferred. Although many pockets on the existing working clothes have high satisfaction, dissatisfaction to pocket format is high. 3) In material related questions, lower dissatisfaction is indicated for the sense of touch, ventilation, sweat absorption. It is shown that areas frequently polluted include the lower part of pocket, the edges of sleeves, and elbow areas on the jacket, and include knee areas, the edges of pants, and buttocks on the trousers. 4) With regard to the areas where discomfort is felt when in motion, discomfort is highly indicated with armpits and back on the jacket, and with crotch, buttocks, and knee areas on the trousers. 2. Designing of Experimental Clothes After reflecting the results of the questionnaire to design, materials, and patterns, a suit of experimental clothes was created with improvement of activity and comfort. 1) In regards to color, gray preferred by the workers was arranged to the clothes in order to provide change in color. logo, reflective tape pockets, and openings were used as design elements. In the jacket, all pockets except for mobile phone and ball-pointed pen pockets are placed inside. Front-centered snap, Velcro fasteners and buttons were changed to zipper style. Coverings are placed on the zippers in order to minimize any damages. Two snaps are attached to the trousers so that the edges of the pants can fit to the circumference of worker's ankle. 2) Designing of Materials: CooleverTM, a kind of polyester fiber, is used as materials for the jacket and trousers in order to improve comfort. Gusset is used as mesh for armpit in order to smoothly discharge sweat. Ventilating openings are inserted in the side seams for sleeves and the edge of pants in order to improve ventilation. Teflon^(ⓡ), a material for prevention of pollution, is used to easily polluted areas including the lower parts of jacket pocket, elbows, the edges of sleeves, knees, buttocks, the edges of pants. Retro-reflection materials are used for chest, back, sleeves, the side of pants in order to ensure safety through high visibility. 3) Designing of Patterns: Scye depth and sleeve cap in the jacket are shortened 1cm, respectively, in order to increase the furtherance of activity. Gusset is inserted into armpit and the format of sleeve is transformed in three dimensions. In addition, a horizontal opening is designed in the back to have it open when in activity. Gusset is inserted into the crotch in the jacket, and darts are attached to knee areas in order to ensure activity of three-dimensional pattern. 3. Wearing Evaluation Simulation wearing evaluation comprising appearance, activity adaptability, quantitativeness, and on-site adaptability evaluation comprising appearance and activity adaptability are conducted. Simulation wearing evaluation is composed of 6subjects and 9experts specializing in costume, and as a result of evaluation the experimental clothes were evaluated superior to the existing working clothes in all items. On-site adaptability evaluation was conducted by workers in the Electric Technology Division, who are the subjects in this study. In that evaluation, the experimental clothes were also evaluated superior to the existing working clothes in all items. While the five subjects who participated in the simulation wearing evaluation move, the quantitative evaluation measured the distance of location transfer of the back length in the jacket and the distance of location transfer of the back waist in the trousers. As the distances in the experimental clothes were measured shorter than the distances in the existing working clothes, the subjective evaluation results are objectively supported.
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