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<중광지곡> 상, 중령산의 반복선율에 관한 연구

Title
<중광지곡> 상, 중령산의 반복선율에 관한 연구
Other Titles
Study of the Repeat Melodies of Sang-yongsan and Chung-yougsan in Chungkwang-Ji-Gok : mainly around Haegeum melodies
Authors
金敏貞
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
중광지곡중령산반복선율
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In this study, in order to know the relationship between San-yongsan melody, the first piece of Chungkwang-Ji-Gok and the eight remaining melodies of Chungkwang-Ji-Gok repeat melodies of San-yongsan and Chung-yongsan were analyzed with an instrumental element ie; repetition. And the relationship of these melodies were represented as repeat type and repeat ratio. The results of analysis of the repeat melody of San-yongsanand Chung-yongsan are as follows: 1. There five kinds of repeat form, ≪34 beat, 12 beat, 10 beat, 8beat and 6 beat≫, and four kinds of repeat melody, ≪ Melody ⓐ, ⓑ, ⓒ, ⓓ ≫ in San-yongsan. Of them, main repeat melody is Melody ⓐ constantly showed at the end of each movement. 2. There are seven kinds of repeat form, ≪40 beat, 26 beat, 14 beat, 12 beat, 10 beat, 8 beat and 6 beat≫, and five kinds of repeat melody, ≪Melody ⓔ, ⓕ, ⓖ, ⓗ, ⓘ≫ in Chung-yongsan. Of them, Melody ⓕ, main repeat melody, is constantly showed at the end of each movement. 3. Four repeat form, ≪16 beat, 14 beat, 10 beat and 6 beat≫, and five repeat melodies ≪Melody ㉮, ㉯, ㉰, ㉱, ㉲) , are common to two musics. As Melody ㉯ which is similar to Melody ⓐ and Melody ⓕ is always showed at the end of each movement of these musics, it is the common main repeat melody. 4. The ratio of repeat melody in San-yongsan and Chung-yongsan is 63.4% and 67.7%, respectively. The ratio of common repeat melody is 35.3% when two musics were considered as one and the ratio of that is 40.6% in Sang-yongsan and 30.5% in Chung-yongsan, respectively;본 논문은 중광지곡의 제1악곡인 상령산의 선율이 나머지 8곡의 선율과 어떤 연관을 가질 수 있는가를 알기위해 반복이라는 악곡요소를 중심으로 우선 상령산과 그 다음곡인 중령산의 반복선율을 분석하여 반복형태 와 비율로 두 곡의 연관성을 살펴 본 것이다. 상령산과 중령산의 반복선율을 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 상령산의 반복형태는 1각14박, 1각12박, 12박, 10박, 8박, 6박의 6가지로 나타나며, 반복선율의 종류는 《선율 ⓐ,ⓑ,ⓒ,ⓓ》의 4가지가 나타난다. 이 중 《선율ⓐ》는 각장의 종지부분에 일정하게 나타나는 상령산의 중요 반복선율이라 할 수 있다. 2. 중령산의 반복형태는 2각, 1각6박, 14박, 12박, 10박, 8박, 6박의 7가지로 나타나며, 반복선율의 종류는 《선율 ⓔ,ⓕ,ⓖ,ⓗ,ⓘ》의 5가지가 나타난다. 이 중 《선율ⓕ》는 각장의 종지부분에 일정하게 나타나는 중령산의 중요 반복선율이라 할 수 있다. 3. 상령산과 중령산의 공통 반복형태는 16박, 14박, 10박, 6박의 4가지로 나타나며, 공통 반복선율의 종류는《선율 ㉮, ㉯, ㉰, ㉱, ㉲》의 5가지가 나타난다. 이 중 《선율 ㉯》는 두 곡의 각장(중령산 4장 제외) 종지부분에 일정하게 나타나는 두 곡의 중요 공통 반복선율로 보여진다. 4. 상령산과 중령산의 반복선율 비율은 각각 62.3%, 67.7%로 나타나며, 공통 반복선율 비율은 두 곡을 하나로 보았을 때의 곡내에서 35.3%로 나타난다. 이 중 각각의 악곡 내에서의 공통반복선율 비율은 상령산이 40.6%이고, 중령산이 30.5%로 나타난다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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