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포털 뉴스 편집자와 일간지 기자의 뉴스 가치 판단 기준과 뉴스 선택 과정에 관한 비교 연구

Title
포털 뉴스 편집자와 일간지 기자의 뉴스 가치 판단 기준과 뉴스 선택 과정에 관한 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study on the News Value Criteria and News Selection Process Between Internet Portal News Editors and Daily Newspaper Journalists
Authors
고은경
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 언론홍보영상학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
포털 사이트는 하루 30~100여개의 기존 언론사들로부터 적게는 3000건, 많게는 1만건 이상의 뉴스를 공급하면서 네티즌들의 세상을 보는 창문의 역할을 하고 있다. 포털 사이트는 기존 매체의 기사를 재매개함으로써 저널리즘은 물론 편집과 게이트키핑, 하이퍼 링크, 인터넷 기사 작성에 이르기까지 새로운 미디어의 역할을 하고 있는 것이다. 본 연구는 포털 사이트 뉴스의 미디어 영향력에 주목하고, 포털 사이트 편집자와 일간지 기자들을 대상으로 뉴스 가치 판단과 뉴스 선택 과정에 영향을 미치는 요인이 차이점이 있는지 비교 분석 보고자 했다. 따라서 본 연구에서는 “포털 사이트의 편집자들과 일간지 기자들이 뉴스를 선택, 편집하는 뉴스가치 기준은 어떤 차이점이 있는가?” 와 “뉴스를 선택하는 과정에 영향을 미치는 요인은 어떤 차이점이 있는가?”의 연구문제를 제시하였다. 추가적으로 포털 사이트 별로 뉴스를 선택, 편집하는 뉴스 가치 기준과 뉴스를 선택하는 과정에 영향을 미치는 요인은 차이점이 있는지와 포털 사이트 편집자들과 일간지 기자들의 뉴스 가치와 뉴스 선택 과정에 영향을 미치는 요인은 상관관계가 있는가를 분석하고자 했다. 연구 문제 해결을 위해 포털 사이트 편집자들과 일간지 기자들을 설문 대상으로 선정 하였다. 본 연구를 위해 포털 사이트는 미디어 다음과 네이트, 엠파스, 야후, 파란 등 5개사 포털 사이트에서 뉴스 편집을 맡고 있는 28명의 편집자들과 종합지, 경제지 취재기자 30여명을 대상으로 설문 조사를 수행하였다. 우선 뉴스 가치 기준을 비교하기 위해 8가지 기사 가치기준별로 10점 만점을 매기도록 했다. 뉴스 가치 측면에서 어떤 측면을 중요시 하는 지 알아보기 위해 뉴스 가치 별로 2~4가지 차원으로 나눠 5점까지 척도로 답하게 했다. 뉴스 선택 과정에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 각 요인별로 2~5가지 차원으로 나눠 5점까지 척도로 답하게 했다. 본 연구의 주요 결과와 연구 결과가 갖는 함의는 다음과 같다. 먼저, 포털 뉴스 편집자들과 일간지 기자들은 8가지 뉴스 가치 가운데 시의성과 영향력을 중요시 하고, 갈등성을 덜 중요하게 여기는 공통점을 찾을 수 있었다. 반면 속보성 측면에서는 차이를 보여 포털 사이트 편집자들이 일간지 기자들보다 속보성을 중요하게 여기고 있는 것으로 조사됐다. 즉, 포털 사이트 편집자와 일간지 기자들의 뉴스 가치 기준이 크게 다르지 않다는 것이다. 더욱이 언론사에서 기사 작성과 기사 가치 기준의 훈련을 받은 일간지 기자들과 응답자 절반이 언론사 경험이 없는 포털 뉴스 편집자의 뉴스 가치 패턴이 동일하게 나타났다는 점에도 주목할 필요가 있겠다. 그러나 속보성만 부각된다면 정작 기사의 정확성이 소홀히 될 수 있는 가능성이 있으므로 포털 사이트 편집자들은 정확한 기사인지, 뉴스 가치가 있는 것인지를 더욱 고려해야 할 것이다. 다음으로는 포털 사이트 편집자들과 일간지 기자들의 뉴스 선택 과정에 미치는 요인을 살펴봤는데 정보원과 광고주, 정부, 시민단체 측면에서 차이가 나타났다. 일간지 기자들은 뉴스 선택 시 포털 사이트 기자들보다 뉴스 선택 시 정보원의 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 또 광고주와 정부, 시민단체 측면도 일간지 기자들이 뉴스 선택에 포털 사이트보다 영향을 주고 있었다. 포털 사이트 편집자들에게 미디어 관행요인 그 가운데 편집회의 결과가 뉴스 선택에 가장 큰 영향을 주고 있다면 일간지 기자들에게는 기자 본인의 가치 판단이 가장 중요하고, 편집회의와 저명인사가 뉴스 선택에 영향을 주고 있었다. 그러나 네티즌(수용자)측면이 뉴스 선택 과정에서 덜 중요한 가치로 두 집단에게 인식되고 있다. 인터넷의 발달로 수용자의 의견을 펼칠 수 있는 공간과 제도가 마련되어 있으므로 게이트 키퍼들은 예전보다 수용자의 의견과 관심사항을 알기 더욱 편해졌다. 수용자가 진정으로 알고 싶어 하고, 관심 있어 하는 것은 무엇인지를 고려해 뉴스를 선택하고 편집하는 것도 중요하다고 본다. 이와 함께 포털 사이트별로 뉴스 가치 중요도에 차이가 있는지 분석한 결과, 방문자수 하위권에 있는 사이트가 흥미성을 다른 사이트보다 중요하게 여기고 있었다. 이에 비춰볼 때 포털 사이트들이 이용자 수를 늘리기 위한 방안으로 흥미성 위주의 뉴스 가치를 중요하게 여길 수 있음을 추측해 볼 수 있다. 또 포털 사이트별로 뉴스 선택 과정에 차이가 있는 지 알아본 결과, 내부조직과 광고주·정부·시민단체 측면에서 차이가 있었다. 여기서는 포털 사이트 방문자수 하위권에 있는 업체가 내부조직과 광고주·정부·시민단체의 입김을 뉴스 선택 시 더 고려하고 있었다. 매체별로 뉴스 가치와 뉴스 선택 과정에 영향을 미치는 요인 간 상관관계를 분석해 보았다. 결과 포털 사이트에서는 개인적 요인과 흥미성이, 정보원 요인과 저명성이 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 일간지에서는 개인적 요인과 영향력, 개인적 요인과 갈등성이 상관관계가 있었고, 미디어 관행과 저명성, 미디어 관행과 속보성이 각각 상관관계가 있는 것으로 분석됐다. 본 연구는 절차상에 있어서 기술적인 부족함을 지니고 있지만 일반인들이 접근하기 어려운 포털 사이트 편집자들과 일간지 기자들을 대상으로 설문을 실시해, 그들의 뉴스 가치와 뉴스 선택 과정 요인에 대한 인식을 알아보고 차이점을 비교 분석했다는 것에 의의를 찾을 수 있다. 연구 결과는 포털 사이트 편집자들이 속보성에만 의존하지 말고 기사의 정확성 측면에 좀 더 심혈을 기울여야 한다는 점과, 포털 사이트 편집자들과 일간지 기자들 모두 뉴스 선택 과정에 수용자의 관심사항과 의견도 참고하는 것이 필요하다는 점을 일깨워준다.;On a daily average, Internet portals offer 3,000~10,000 articles received from 30~1,000 media outlets, serving as an increasingly influential news channel. Major portals have come to act as media outlets themselves with traditionally-media function from editing news, gatekeeping, offering hyperlinks to producing articles by re-mediating the existing medias articles. This study focuses on growing influence of Internet portals as news media, aiming at identifying the difference between news editors of portal sites and daily newspaper journalist in defining news value and factors to influence news selection. This study suggests two questions: "Are there any difference in selecting and editing news value between portal sites and daily newspapers?" and "Are there any difference in factors to affect selecting news between the two parties?" This study also identifies the difference among portal sites in defining news value and factors to affect selecting news. A survey was conducted with interviews of 28 portal sites editors and 30 daily newspapers journalists. Respondents include editors in Daum, Nate, Empas, Yahoo and Paran and journalists in daily newspapers and economic dailies. The result of study suggests the followings: First, among eight factors in evaluating news value, portal news editors and daily newspaper journalists attach the greatest importance in 'timeliness' and 'follow-up influence', while 'conflict' was identified as the least important factor. But there is difference in new flash. Portal news editors put more importance on spot news than daily newspaper journalists. In sum, there is not so much of difference in evaluating news value between portal sites editors and daily paper journalist. However, if portal editors regard spot news as a more important news, there is possibility that they disregard the accuracy of articles. So portal news editors should consider the accuracy of news in selecting news. Second, there are differences in the influence of news sources, advertisers, the government, NGOs between portals and newspapers in news selection. Dailies are more influenced by news sources than portal editors in news selection. Also dailies are affected more by advertisers, the government, NGOs in news selection. Portals responded 'the result of meeting with editors' as the most influential factor in news selection, while dailies said 'each journalist's judgement' is the most influential. Dailies also put much significance in 'the result of meeting with editors' and 'celebrity' in news selection. But two parties regard users/reader as less important factor in news selection. The study suggests that the parties should put more importance in netizens because they are interested in news selection. Third, portal sites which have smaller users think of 'popularity' as more important factor than the more influential sites. Also, these sites think that important factors in news selection include the company's internal organization, advertisers, the government and NGOs. This study analyzes correlation between news values and the factors to affect news selection classified by medium. In portal sites, there are correlation between the personal factors and interests, news source factor and prominence. In daily papers, there are correlation between the personal factors and influence, habitual practice of media and a prompt report. Although this study has a technical limitation, there are meanings in this aspect that comparison analysis is conducted to know the differences in news value standard and news selection by surveying the portal news editors and daily paper journalist to be inaccessible easily.
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