View : 778 Download: 0

아프로 패션에 관한 디자인 연구

Title
아프로 패션에 관한 디자인 연구
Authors
金知恩
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
아프로디자인패션의류직물
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 아프로 패션 디자인에 관한 연구를 목적으로 아프로 패션이 출현한 1960년 대말 미국의 사회 문화적 상황을 알아보고, 아프리카 민속복과 아프로 패션의 특성, 그리고 그것이 그 이후 패션에 미친 영향을 고찰하였고 이를 이미지로 한 패션 디자인을 실제로 전개해 본 연구이다. 본 논문을 수행하기 위하여 민속복, 미술사 관련 문헌을 참고로 하였고, 최신 패션을 다룬 패션잡지 및 시각자료에 기재된 사진과 기사를 살펴보았다. 마티스는 모로코로부터, 고갱은 타히티, 폴 클레는 튜니지아로부터 환상적이고 열정적인 색과 질감의 영감을 받았다. 19세기말과 20세기초에 걸쳐 예술가들은 예술의 영감을 초기적 예술형태인 원초적 예술에 관심을 갖게됨으로서 아프리카 예술에 대한 취향이 나타났고, 이에 강렬한 색채와 추상회화의 형식을 도입하게 되었다. 한편, 1960년대는 사회규범, 전쟁, 과학의 발달 등의 지배문화에서 벗어나 새로운 생활 방식을 시도한 시기로 환경과 에콜로지에의 관심으로 소수민족의 민권과 그들의 에스닉에의 관심을 갖게 되면서부터 젊은 층을 중심으로 스트리트 패션에서 '아프로 헤어' 등이 등장하게 되었다. 현대패션에서 아프로 패션의 등장은 1967년 이브 생 로랑(Yves Saint Laurent)의 다양한 색상의 비즈를 응용한 '아프리칸 룩'을 시작으로하여 1968년 '사파리 룩'으로 이어졌다. 그후 1980년대 중반부터 동구권의 개방화 등으로 새롭게 등장하기 시작한 민속복 스타일은 1980년대 말 영화 "Out of Africa" 를 기점으로 하여 아프로 패션이 새롭게 등장을 하였다. 그리고 1997/98 E/W 파리 오트 쿠튀르 컬렉션에서 존 갈리아노는 무지개 색 구술들로 짠 코르셋과 섬세한 디자인의 목걸이, 원주민 팔찌 등과 아프리카의 흙과 땅을 나타내는 갈색, 황갈색 등과 풍요로운 자연환경을 나타내는 강렬한 색채로 아프리카 민속복의 특성을 보여주는 작품을 발표하였다. 아프리카 민속복은 아프리카의 자연민족을 비롯하여 완전히 서구화된 부족 등의 공존으로 다양한 스타일의 민속복이 존재하지만 지역에 따라서는 기본적으로 유사한 복식을 이룬다. 그 특징은 다음과 같다. 첫째, 형태는 이슬람의 영향을 받은 젤라바(djellaba), 카프탄(caftan), 이자르(izar) 베일(veil)과 로인 클로스의 일종인 랩(wrap)스타일이 있다. 둘째, 액세서리는 몸의 일부로 간주되어 연령, 결혼 상태, 부 등을 상징하며 그 형태는 매우 다양하고 화려하다. 셋째, 패턴은 면, 모, 가죽, 실크등에 줄무늬와 체크무늬, 기하학적 무늬를 애용하고 색채로는 옐로우, 레드, 블랙, 인디고 블루가 애용된다. 또한, 신분의 상징, 의식행사, 신체의 과시와 행운을 위한 주술적인 요구로 바디페인팅(body painting), 문신(tattoo), 상혼 (deformation, mutilation)등의 신체 장식을 한다. 이러한 아프로 민속복의 특성은 현대패션에서 다음과 같은 양상으로 이국적 이미지를 표현하였다. 첫째, 형태는 북아프리카의 젤라바와 서아프리카의 랩스타일의 이미지가 가장 보편적으로 나타났다. 둘째, 액세서리는 금, 은, 동 및 무거운 느낌의 원석등을 이용하였다. 목걸이의 디자인은 아주 단순하고 모던한 스타일에서 아주 섬세하면서도 웅장한 스타일까지 있었다. 팔찌는 폭이 넓었고 여러 개의 링으로 된 것 등으로 나타났다. 셋째, 색채는 강렬한 원색의 멀티 컬러 스트라이프와 아프리카의 토속적 색채인 레드 브라운, 짙은 베이지, 오렌지등의 시스루 소재에 바디 페인팅, 문신 등의 기하학적 패턴의 이미지를 프린트하여 표현하였다. 넷째, 화장은 문신을 도입하여 새로운 화장술을 보여주었으며, 헤어스타일은 아프로 헤어, 세가닥으로 땋는 머리 등이 있었다. 마지막으로 아프리카 취미는 기타, 흑인 모델을 이미지로 하여 흑인의 아름다움(black beauty)을 나타냈다. 이상의 연구를 토대로 아프로 패션의 창작 디자인은 아프리카 민속복을 주제로 하여 형태, 소재, 색채에 아프리카적 표현요소를 도입하여 현대를 살아가는 대중의 감성에 맞게 아프로 패션의 미적 특성을 갖춘 창작 디자인을 3점 전개하였다. 디자인 1의 디자인명은 geometric Ⅰ로 아프리카의 바디페인팅의 기하학적 모티프와 색채를 아프로 헤어와 조화시켜 단순한 무늬를 디자인 요소로 도출시킴으로서 복식의 표현 방법의 영역을 확대시켰다. 디자인 2는 geometric Ⅱ로 상혼의 기하학적 무늬와 민속복의 실루엣의 응용을 see through 소재를 이용하여 표현하였다. 디자인 3은 geometric Ⅲ으로 다양한 액세서리의 형태와 색채의 표현양식을 디자인의 모티프로 삼아 심플한 기성복의 미적, 장식적인 면을 충족시켰다. 이와 같이 아프로 패션은 현대 패션에서 이국취미의 하나로 선택되어 현재까지 그 복식미를 전달하고 있다.;This study has it's purpose in examining the materialized background, characteristic of African traditional costume and the Afro fashion of the year 1960, and it's influence on the contemporary fashion Then the findings are applied to suggest a new way of image creation. The research method to conduct h s study consists of the two parts. First part is mainly literature review centered on African costume and African art. The latter part is that of empirical research by going over articles and pictures of the recent collection Artists such as Matisse, Gaugin and Paul Klea got their inspiration from the illusion and passionate color and texture of Morocco, Taihiti and Tunisia People questioning what art is got interested in the Primitive art, which is the early art form, in looking for their inspiration. The distinguished trend that appeared during the end of the 19th to the 20th century, headed toward African art. This was then applied in the form of strong color and Abstract painting which only valued the external form. 1960's was the year in which people tried to free oneself from the ruling culture of the social standards, war, and the development of science. By such movement, people started to get interested in the environment and ecology. This then lead to the interest of the rights of the minority. With the youngs as the central figure Afro hair style and dashiki appeared as the street fashion. In modern fashion trend, Afro fashion was first introduced by Yves Saint Laurent with the 'African look' then this trend was succeeded by the 'Safari look' in 1968. Afterwards, by the movie 'Out of Africa' Afro fashion reappeared freshly. Inspired by the waist band of the Masai Warrior and the beaded accessaries, John Galliano showed off his afro fashion Africa consist of natives living in the primitive life to the westernized environment. So, their costume vary in style. However, it has many similarities. First, style can be divided in to 2 categories. The first is the Islam influence. Djellaba, caftan, Izar and Veil. secondly is the wrap style. Second, accessaries are thought of as a part of a costume and is usually used in showing the wearers age, wealth, and the state of marriage stripe and check printed on cotton, wool, leather, and silk is most common. Others are made by gathering motifs . Widely used color is yellow, red, black, and indigo blue. Third stripe and check printed on cotton, wool, leather, and silk is most common. Others are made by gathering motifs . Widely used color is yellow, red, black, and indigo blue. Also, body painting, tattooing, deformation is used to show off their body, their wealth, and status, and is worn during ceremonies. The characteristics of African costume applied to Afro fashion is as below. First, the North African style, Djellaba, and wrap style in the most common silhouette. Second, heavy materials such as stone, copper, silver, and gold are used Necklace can be classified according to it's simple but, modern style and delicate but grand style. Bracelets are however, broad in width and many rings are worn widely. Third, Multi colored stripe and prints inspired by tattoo and deformation using red brown, dark beige, and orange are printed on textiles such as see through. Fourth, image of tattoo and deformation are applied to make-up. Afro hair and corn beads are also African taste. Fifth, African taste in recent fashion showed off the black beauty by appointing black models at the collection. In analyzing the study done above, characteristic images of African costume, accessaries and body painting was applied in presenting 3 creative designs. The first design named "Geometric I ", took it's motif from the geometric pattern of the body painting with the afro hair. By the application, the geometrical motif allows possibility of various expression. "Geometric 11", the second design, showed it's application of geometric pattern of mutilation and the silhouette of the costume by using the see through. The third design called the "Geometric Ⅲ showed that the aesthetic and decorative side of clothing can be satisfied by applying various form and color of accessaries as the motif. Afro fashion is chosen as one of the folklore mood and it's beauty is conveyed on till today.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE