View : 529 Download: 0

한승연의 'Reflexion for String Trio'(1992)에 관한 분석

Title
한승연의 'Reflexion for String Trio'(1992)에 관한 분석
Other Titles
(An) Analysis of Seung-yeon Han's 「Reflexion for String Trio」(1992)
Authors
한승연
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
한승연Reflexion for String Trio분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis contains an analysis of the musical form and style of the 「Reflexion for String Trio」(1992) that were presented in recital on April, 21, 1992. I compose 'Reflexion' with Arnold Schoenberg's (1874-1951) Method of Composing with Twelve Tones - new method of musical organization in 12 different tones related only to one another profoundly influenced the entire development of modern technique of composition - and 01iver Messiaen's(1909-1992) Musical language - method which is expressed the impossible attraction. It contains three movement, and each movement has special 'Mirror' form. The first and second movement has one series. that of eleven interval classes in any of four shapes - Prime, Retrograde, Inversion, Retrograde - Inversion, and the third movement has Messiaen's 1, 2, 3 mode of limited transposition. In respect of rhythm, 'three' which was regarded important on rhythmic mode of medieval times is foundation in my composition (the first movement), it was developed that non - retrogradable rhythm of various form and repetition of poly non - retrogradable rhythm which are complexed of the form (the second movement), and it was prospered that complex relations of non - retrogradable rhythm which are reduction, magnification and so forth. (the third movement);본 논문은 본인의 석사학위 이수를 위한 졸업 연주회의 작품 중 하나인 「Reflexion for String Trio」(1992)를 분석한 것이다. 「Reflexion」은 Arnold Schoenberg(1874∼1951)에 의해 이론화된 12음에 의한 작곡기법-서로 완벽하게 관련된 12개의 다른 음을 가지고 하는 작곡의 방법-과 Olivier Messiaen(1908∼1992)의 음악 어법-불가능한 매력을 표현하는 방법-을 조화시켜 나의 작곡기법에 응용한 것이다. 이 곡은 세 개의 악장으로 구성되어 있으며, 각 악장은 독특한 'Mirror' 형식을 취하고 있다. 제1, 2악장에서는 하나의 음열을 중심으로 하여 「원형, 전회형, 역행형, 역전회형」의 이도시킨 형태를 사용하였고, 제2, 3악장에서는 Messiaen의 제1, 2, 3 선법을 동시에 사용하였다. 또 리듬면에서는 중세의 리듬선법에서 중요시되었던 3을 기초로 하였고(제1악장), 여러 형태의 비역행리듬과 또 그 형태의 복합으로 된 복합비역행리듬의 반복을 가지고 발전시켰으며 (제2악장), 비역행리듬의 축소와 확대 등 복합관계로 발전시켰다. (제3악장)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE