View : 427 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박유선-
dc.creator박유선-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:15Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:15Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000026714-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181460-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026714-
dc.description.abstract독인 낭만주의 이후, Arnold Schoenberg (1874-1951)를 중심으로 한 제2비엔나 학파(The Second Viennese School)에 의해 기존의 조성체계가 무너지게 되면서 나타난 無調音樂은 집합이론(Set-Theory)의 체계적인 발전으로 12音技法 이라는 현대의 중요한 음악이론을 확립시켰다. "Piano를 위한 心像"(1991)은 집합이론에 근거한 無調的인 작품으로 4악장으로 이루어져 있으며, 3악장과 4악장의 집합관계는 1, 2악장이 내용과 중복되므로, 본 논문에서는 1, 2악장만 다루기로 한다. 제1악장은 극적인 Dynamic의 사용과 여집합(Complement)의 조합이 두드러지게 나타나면서 3부분의 자유로운 형식으로 쓰여졌고, 제2악장은 같은 부분의 반복으로 단순한 A-B-B'-A'의 형식이며, Hexachord의 Z관계와 유사관계(Similarity-Relation)인 R관계가 빈번하게 사용된다. 이러한 집합이론의 여러가지 방법들은 12音技法의 생성과정을 이해하게 하고 無調音樂이 이론의 발달과정상 체계적이고, 과도기적 역할임을 인식하게 한다.;After German Romanticism existing Tonal system come down by The second-Viennese School run for Arnold Schoenberg(1894-1951). Atonal Music is established an important present music Theory, Twelve-Tone Technique, with systematic development of Set-Theory. "Image for Piano"(1991) is Atonal performance which is based on Set-Theory, it's formed 4 movements. Set-relationship of third and fourth movement is duplicated the content of first and second movement. So I'll deal with only 1,2 movements in this dissertation. First movement appear commentatorially of literal-Complement and usages of dramatic dynamic remarkably. It is also dived by 3 part of free format. Second movement is made simple A-B-B'-A' format by repeating same part and Hexachord-Z-relation, Similarity-R-relation used frequently. Several methods of Set一Theory make us understand a creation process of Twelve-Tone Technique and also make us recognize a systematic, transitional role of developing course for Atonal Music.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. "Piano를 위한 心像"의 제1악장 분석 = 2 A. 집합 (Set) = 2 1. 집합(Set)의 사용 = 2 2. 집합관계 (Set-Reiation) = 10 가. 집합복합체 Kh (Set-Complex Kh) = 10 나. R-Relation = 13 (1) Trichord (3음) = 13 (2) Tetrachord (4음) = 14 (3) 그 밖의 Chords = 16 B. 형식 (Form) = 18 1. 구조 (Structure) = 18 2. Section 연구 = 20 가. Section Ⅰ ; mm.1-16 = 20 나. Section Ⅱ ; mm.17-22 = 23 다. Section Ⅲ ; mm.23-34 = 24 Ⅲ. "Piano를 위한 心像"의 제2악장 분석 = 27 A. 집합 (Set) = 27 1. 집합(Set)의 사용 = 27 2. 집합관계 (Set-Relation) = 30 가. 집합복합체 Kh (Set-Complex Kh) = 30 나. R-Relation = 31 (1) Trichord (3음) = 31 (2) Tetrachord (4음) = 32 (3) 그 밖의 Chords = 34 B. 형식 (Form) = 36 1. 구조 (Structure) = 36 2. Section 연구 = 37 가. Section Ⅰ ; mm.1-21 = 37 나. Section Ⅱ ; mm.22-23의 첫 박 = 39 다. Section Ⅲ ; mm.33-47의 첫 박 = 40 라. Section Ⅳ ; mm.47-53 = 41 Ⅳ. 결론 = 42 참고문헌 = 43 ABSTRACT = 45 부록1 = 47 부록2 = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2039954 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject피아노-
dc.title박유선의 "Piano를 위한 심상"(1991)의 제1,2악장 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 64 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE