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우리나라 자본자유화에 따른 주요거시경제변수들의 추이 및 정책효과 분석

Title
우리나라 자본자유화에 따른 주요거시경제변수들의 추이 및 정책효과 분석
Authors
김난주
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 경제학과
Keywords
자본거시경제변수정책효과자본자유화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
다른 어느 때보다도 자유경쟁이 강조되고 있는 현실에서 무역·외환·자본자유화의 현실적 추세를 감안하여 자본자유화에 따른 주요거시경제변수-소득·물가·이자율·경상수지·환율-들의 추이를 분석하고자 시뮬레이션 방법을 이용하였다. 1980년 1월을 최초기로 하고 1989년 12월을 최종기로 하는 120기간을 대상으로 자본자유화의 실시속도에 따른 주요 거시경제변수에의 영향과 정책효과에 대한 분석을 시도하였다. 시뮬레이션을 통해 자유화 속도에 따른 거시경제변수들의 향후 움직임을 간단히 예측해 보고 통화 재정정책을 통한 정부의 개입유효성을 정책변수가 불변인 경우의 결과와 비교함으로써 더 나아가 그로 인한 정책적 의미까지 도출해 보고자 하였다. 그 결과 자본자유화가 실시될 경우 이자율은 자유화 속도에 따라 수렴되는 경로의 차이는 있으나 세계이자율 수준으로 수렴하게 되고, 물가도 초기에 약간 상승하지만 다시 하락하게 된다. 자유화의 속도에 있어서는 일시적 개방은 초기에 현저한 효과를나타내는 반면 균형에의 조정속도가 더 빠르고, 점진적인 경우 변수들의 행태는 더 완만한 경로를 밟지만 조정속도가 느리다. 또한 정부정책도 해외부문의 개입이 고려대상이 점에 따라 실효성을 잃게 되는 것으로 나타났다. 그러므로 자본자유화는 시행속도, 크기, 개방전략의 상대적 속도에 따라 다른 결과가 나타날 수 있음을 알 수 있다.;The issue of opening up domestic economies to the world economy through the liberalization of capital movement has been of perennial concern to policymakers in the developing world. Therefore we are attempt to anticipate the macroeconomic effects of liberalizations on macroeconomic variables. We describe the basic structure of the model that is based on Keynesian approach and then consider various simulation experiments. As a result, the study indicates that the basic time paths of the variables in the system, which are in a sence the focus of the exercise, depend on a variety of factors; sudden or gradual opening and economic environments etc. As capital market is opened, above all , interest rate and national gross income are seriously affected: interest rate and national gross income decrese. When we use policies that is purposed to maintaining the desirable time paths of the macroeconomic variables, especially price and income. But we can't expect the effect of policies that has anticipated under closed economy. But it is clear that the effects of the liberalization of capital account is not simply a linear combination of the policies implemented seperately. Therefore it may be concluded from the simulations that the economic authorities cannot be indifferent about the existence of foreign sector, especially the effects of capital inflow or outflow.
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