View : 56 Download: 0

Claude Achille Debussy의 Images I의 연구

Title
Claude Achille Debussy의 Images I의 연구
Other Titles
A study on Debussy's Image I : with an emphasis on Impressionism and Symbolism
Authors
김성실
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The subject thesis concerns Claude Achille Debussy (1862-1918)'s Image I, for piano, which is one of the pieces for researcher's recital, necessary for master's degree. The purpose of this thesis is understanding the musical language of Debussy for better perform through studying impressionism and symbolism. Debussy is not only a pioneer of twenty-century music but also one of the important composers of the history of piano music. His harmonic innovations had a great influence on many of twenty- century musicians. Sonority was a key factor in the work of Debussy and he created his own musical language through escape from traditional technique of absolute music. It is generally known that Debussy's music was influenced by impressionistic paintings and symbolic literature to a great measure rather than music of his predecessors. Even though there are differences between impressionism and symbolism adherents of Impressionism and symbolism probably agree on these principles: because reality can be changed by affection of individual perception artists should find their own way to express their ideas and finally a new technique must be created in each genre. Therefore, there are new way to depict color for painting, word for literature and sonority for music. That was light and color of impressionistic painting, suggestion and ambiguity of symbolic poem and mystic and imaginative tone color of impressionistic and symbolic music as the fundamental factor. He created new sonority and musical ambiguity by using unexpected technique such as unresolved chords, mode, whole-tone scale, Pentatonic scale, juxtaposition of short motives without development, ambiguous and modified form and variety of rhythmic densities. Image I thoroughly represents these affections of impressionism and symbolism. Reflets dans l'eau, the fist piece, perfectly describes the images reflected by water through rhythm, harmony and those scales and the second piece Hommage a Rameau indicates Debussy's respect for Rameau by using church modes and contrapuntal progression of the Baroque style and the last piece Mouvement shows well the energy of motion through continuative triplet of style of perpetual motion.;본 논문은 연구자의 석사학위 졸업 연주 작품 중 하나인 클로드 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 「영상I」(Images I)에 관한 분석 연구이다. 드뷔시가 활동했던 시대적 배경, 음악사적 흐름, 예술 사조 등을 조사 함으로서 그의 음악에 대한 이해를 돕고, 드뷔시 특유의 색채가 잘 드러나는「영상I」에 나타난 특징을 살펴봄으로써 이 작품과 더 나아가 드뷔시의 피아노 작품들을 연주하는데 도움이 되고자 한다. 드뷔시는 20세기 음악 전반에 걸쳐 지대한 영향을 미친 작곡가로, 역사속의 위대한 인물들이 그러했듯 관습으로부터 탈피하여 자유롭기 원했다. 그의 작곡 양식은 평생에 걸쳐 상당한 변화를 겪지만, 그저 듣기만 하는 것으로도 알아차릴 수 있는 그의 음악만이 가진 특별함은 그의 대부분의 작품에서 찾아볼 수 있다. 드뷔시의 음악은 그 당시 미술사조인 인상주의와 문학사조인 상징주의로부터 상당한 영향을 받았으며, 반 게르만적인 사고를 지녔던 그는 비주류로 취급되었던 제3세계의 문화, 특히 동양의 문화로부터 영감을 받았다. 다양한 시도를 통해 새로운 음향과 색채를 추구한 그는 결국 자신만의 언어를 창조해 내었고 후대의 작곡가들로부터 소리로부터의 해방을 이루었다는 평가를 받는다. 드뷔시는 자신의 음악을 인상주의로 요약하는 것을 부적합하다고 생각하여, 오히려 자신을 상징주의자라고 불러주기를 원했다고 한다. 하지만, 동시에 자신의 음악이 “영상으로부터 튀어나오듯이 나타나는 것이기를 바란다”고 단언한 만큼 인상주의는 그의 음악과 떼려야 뗄 수 없는 존재이다. 따라서 드뷔시의 음악을 이해하기 위해 인상주의와 상징주의대한 이해는 필히 선행되어야 할 것이다. 따라서 본 논문은 인상주의와 상징주의가 그의 음악에 미친 영향을 중심으로 그의 음악이 가진 특성을 살펴보고, 그의 대표적인 피아노 작품 중 하나이며 그의 인상주의와 상징주의 기법이 잘 반영되었다고 평가 받는「영상 I」을 분석 연구함으로서 드뷔시 피아노 음악의 이해를 도와 연주자들의 중요한 과제인 드뷔시 특유의 색채를 효과적으로 표현 할 수 있는 방법을 찾아보고자 하였다. 1905년에 작곡된 「영상 I」은 세 곡으로 이루어져 있다. 제 1곡 Reflets dans l'eau는 인상주의의 영향이 잘 나타나있는 곡으로 온음음계, 5음음계, 병진행, 페달 포인트 등의 기법과 아르페지오 음형 등을 통해 물에 비치는 영상을 효과적으로 표현하고 있고, 제 2곡 Hommage a Rameau는 바로크 시대의 작곡가로 드뷔시와 마찬가지로 음색에 대해 탐구했던 라모와 바로크 음악에 대한 존경을 사라반드의 형식과 대위법적인 양식을 통해 상징적으로 나타내고 있다. 마지막 제 3곡 Mouvement는 3연음부의 멈추지 않고 계속되는 진행이 특징적인 곡으로 리듬의 지속성과 그 리듬의 운동성을 통해 ‘움직임’의 추상적인 의미와 느낌을 잘 나타낸 곡이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE