View : 773 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이주현-
dc.creator이주현-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:13Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:13Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000027720-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181443-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000027720-
dc.description.abstractThis thesis is in an attempt to study B. Bartók´s Suite Op. 14. The chief purpose of this study lies in, through this work's structural analysis, helping others to understand the character of this work and the composer's musical world, and thereby to perform this work well. This study is classified to the character of composer's piano works and analysis of the work. B. Bartók´s (1881-1945), a great hungarian composer, pianist tried to creat his own unique musical world, by joining the elements of folk music and western music through scientific and systematic study of folk music. His work Suite Op. 14 was composed in 1916 and consists of four pieces. This work does not deal with folk materials directly, but the color of folk materials are reflected in its rhythm and melody. Two beats rhythms of folk music, pedal point and ostinato appear in the first and third pieces. As for form, except the second piece - a rondo, it is composed in ternary form. In this Suite Op. 14, Bartok's characteristic piano languages are represented. Those are whole-tone scale, pedal point, ostinato figuration, augmented intervals, irregular accent, shifting meter, and elements of percussion instruments.;헝가리 태생의 작곡가 Béla Bartók (1881-1945)은 20세기 전반의 뛰어난 피아니스트이자 작곡가로 그의 민속음악에 대한 연구는 20세기 음악에 새로운 아이디어를 제공하였을 뿐 아니라 많은 영향을 끼쳤다. 그는 전통 서양음악에 민속적 요소를 사용하거나 변형하여 결합하는 등 독창적인 작품 세계를 구축했다. 특히 그는 피아노 작품을 많이 작곡하였으며 피아노 작품을 통해 Bartók만의 다양하고 개성 있는 수법들을 보여준다. 본 논문에서는 Suite op. 14를 분석하기에 앞서 Bartok의 생애와 민속음악 연구에 대해 살펴봄으로 그의 작품에 대한 접근과 이해를 돕고자 하였으며 이어 피아노 작품에서 특징이 어떻게 나타나는지 연구하였다. 그의 작품 Suite op. 14는 1916년에 작곡된 것으로 리듬과 선율 등에서 민속적 색채를 띠고 있으며 4개의 악곡으로 구성되어 있다. 제1곡, 3곡, 4곡은 3부 형식으로 되어 있으며, 제2곡은 론도 형식으로 쓰였다. 특히 이 곡에서 나타나는 민속적인 2박자계의 리듬은 제1곡과 제3곡을 지배하며, 지속음(pedal point)과 오스티나토(ostinato)음형이 두드러지게 나타난다. 제2곡에서는 증3화음이 분산화음 음형으로 나타나고, 제4곡은 느린 곡으로 ♪♩ ♩ ♪ 리듬이 사용되었다. 선율은 온음계적 진행과 반음계적 진행, 증4도 음정이 주로 사용되었고, tempo와 잦은 박자의 변화도 나타나고 있음을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. Bartók 의 생애와 작품 = 2 Ⅲ. Bartók 피아노 음악의 특징 = 7 Ⅳ. Bartók Suite, Op. 14 = 21 Ⅴ. 결론 = 48 참고문헌 = 50 Abstract = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1520622 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc680-
dc.titleBéla Bartók의 Suite, Op. 14에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on B. Bartók´s Suite Op. 14-
dc.creator.othernameLee, Joo Hyun-
dc.format.pageⅳ, 53 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE