View : 12 Download: 0

L.v. Beethoven의 Violin Sonata No. 8, Op. 30 - 3 에 관한 분석

Title
L.v. Beethoven의 Violin Sonata No. 8, Op. 30 - 3 에 관한 분석
Other Titles
An Analysis of Beethoven Violin Sonata No.8 , Op.30- 3
Authors
양지성
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
음악 역사상 고전음악의 대표적인 작곡가이며 낭만음악의 선구자로 꼽히는 Ludwig van Beethoven(1770-1827)은 10곡의 Violin과 Piano를 위한 Sonata를 남겼다. 그의 전 생애를 거쳐 작곡된 10개의 소나타는 Haydn 과 Mozart 소나타 형식의 기초 위에 고전파의 형식을 완성하고 낭만시대의 문을 열어놓았기 때문에 음악사 발전사에 중요한 위치를 차지하고 있다. 베토벤의 작품성향은 세 시기로 구분하는데, 제 1기(1782-1802)는 그 이전의 경향을 모방하였던 시기였고, 제 2기(1803-1816)는 낭만주의 경향을 개척한 그의 독창적인 개성이 두드러지는 시기였고, 제 3기(1816-1827)는 그의 음악세계를 폭넓게 낭만주의 세계로 이끈 시기였다. 그 중에서 Op.12~ Op.30 까지 의 8개의 작품은 1798년부터 1802년 사이에 작곡되었는데 이 시기는 그의 작품양식 시기 구분상 제 1기, 즉 모방시기에 해당되며 Op.30의 No.3 G 장조 Sonata는 1801년에 시작하여 1802년에 완성된 작품이다. 이 작품은 3악장 구성으로 각 악장의 대조가 두드러진다. 제 1악장은 Sonata 형식, 제 2악장은 3부 형식으로 Minuet적이지만 론도 형식도 가지고 있어 두 가지 성격을 겸하였다. 제 3악장은 Rondo 형식으로 되어있으며, Violin과 Piano가 대등하게 취급되며 대위법적인 구성이 두드러진다. 선율은 주제의 발전적인 형태와 고전주의의 균형적인 요소를 강조하고 있으며 Piano의 음역이 확대되는 특징을 가지고 있다. 본 논문에서는 Beethoven의 초기작품인 Op.30의 No.3을 연구 분석함으로써 작곡자와 작품배경 및 작품분석을 통해 곡의 전체적인 구조를 파악하고 그의 음악을 좀 더 넓게 이해하고자 한다.;Ludwig van Beethoven (1770-1827), who is one of pioneers in creation of romantic music as well as a representative composer of classical music in music history, composed ten works of sonata for violin and piano throughout his life. Among them, Violin Sonata No.8 was composed from 1798 to 1802, which corresponds to his first period of music. The violin sonata No. 8 , Op. 30 - 3 in G major which he began to compose in 1801 and completed by 1802 was the eighth of his violin sonatas. This piece has three movements, in the first movement, Beethoven uses a typical sonata form. It is in 6/8 beat and allegro assai. The work consists of total of 202 bars. The first subject is in tonic key while the second subject is prevailed over by d minor and Dominant contrastingly. The second movement, di Minuetto, has in the form of A - B - A' ; it has an irregular 3-part structure with the shorten intermediate part. It consists of a total of 196 bars. The third movement has a 5-part structure of A - B - A - C - A' . It is a simple Rondo form. Moreover, since the coda part is expanded into 54 bars, it could be seen as 6-part structure. And due to the generalized contrapuntal structure, crossing over parts are expressed frequently, and violins and pianos are treated equally. In addition, compared to the seven works of his Violin Sonata written previously, this is characterized by more florid melodies of violin and more extended compass of piano. By analyzing the Beethoven Violin Sonata No.8 , Op.30 - 3, this study attempted to understand the overall structure further, his general music world
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE