View : 713 Download: 0

Maurice Ravel의 에 관한 분석연구

Title
Maurice Ravel의 에 관한 분석연구
Other Titles
A Study on by Maurice Ravel
Authors
강미희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1900년대에 이르러 독일 낭만주의에 대한 반동으로 새로운 음악어법과 사상을 추구하는 움직임이 생겨나기 시작하는데, 그 중에 프랑스의 '인상주의'라고 하는 음악 양식이 강력하고 획기적인 형태로 나타나게 된다. 인상주의는 19세기 말과 20세기 초에 프랑스 미술계로부터 처음 시작된 운동으로, 인상주의 화가들은 어떤 물체의 환영이나 인상을 포착하려는 노력을 하였다. 이러한 영향으로 음악에서도 섬세하고 미묘한 표현으로 감정을 표현하려 하였고, 순간적으로 포착되는 인상의 아름다움을 음악에 도입시키려 하게 된 것이다. 인상주의 대표적인 작곡가 중 하나인 라벨(Maurice Ravel: 1875~1937)은 현대의 프랑스 음악을 대표 하는 가장 특징 있는 개성을 지닌 작곡가 중 한 사람으로, 드뷔시(Achille Claude Debussy: 1862~1918)의 프랑스 인상주의와 모차르트 (Wolfgang Amadeus Mozart: 1756~1791)의 고전주의 형식을 조화시켜, 독특하고 섬세한 작품들을 많이 작곡하였다. 라벨의 예술성은 시인, 화가, 음악가등 폭넓게 자극받았으며, 특히 다른 작곡가들의 음악을 모방, 편곡하면서 크게 발전하였는데, 주로 선율의 흐름은 쉽고 분명하게 서술적이며, 풍부한 색채의 반주 위에서 말하는 듯한 표현을 사용했다. 또한, 선법적인 선율과 온음계적인 화성사이의 대조를 효과적으로 사용했으며, 날카로운 불협화음도 반음계적 경과음과 전타음을 사용함으로써 자연스럽게 사용했다. 라벨의 가곡은 비제(Georges Bizet: 1838~1875)의 <카르멘(Carmen)>과 샤브리에(Emmanuel Chabrier: 1841~1894)의 <스페인(Espana,1883)>의 영향으로, 춤곡의 성격과 스페인의 정서를 담고 있으며, 신화나 전설, 이국적인 민요를 소재로 한 민속 음악에도 관심을 많이 보였는데, 특히, <다섯 개의 그리스민요(Five Greek Folk Songs), 1906>는 그의 이국적 민속음악에 대한 그의 관심이 잘 표현된 작품 중 하나이다. 본 논문은 라벨의 <다섯 개의 그리스 민요(Five Greek folk Songs)>를 분석하여 라벨 특유의 인상주의적 음악어법이 이 곡 속에 어떻게 표현되었는지에 대해 고찰하여, 라벨 특유의 음악 세계와 어법을 이해함으로써 연주와 감상의 깊이를 더하고자 하였는데, 이 작품은 그의 다른 가곡 작품들에서 볼 수 있듯이 성악선율과 피아노 반주로 이루어진 곡이며, 소재는 사랑, 믿음, 기쁨에 대한 평범한 일상생활을 그려 내고 있으며, 시의 분위기를 독특한 민속적선율과 리듬을 사용하여 불어의 섬세함 속에 자연스럽게 표현하고 있다. 또한, 멜로디의 단순하고 반복적인 민요선율 속에서도 반주부의 다채로운 리듬과 화성의 조화가 잘 이루어진 곡으로 숙련된 연주자의 기량을 요하는 라벨의 특징적인 곡 중 하나이다. <다섯 개의 그리스 민요(Five Greek Folk Songs)> 분석을 통해 라벨의 다른 작품에서 보이는 라벨 고유의 음악 어법이 이 곡 속에서도 잘 반영되었음을 볼 수 있었다. 이 곡에서 라벨은 그리스 민요를 민요의 본래 특징을 살리면서도 인상주의적 기법을 사용하여 표현하였음을 볼 수 있었으며, 고전주의적인 형식과 조화시켜 라벨 특유의 개성과 색채를 표현해냈다고 볼 수 있다.;About the beginning of the twentiest, new forms of music a expression and phenomena evolved as a reaction to German Romanticism. Among these movements French impressionism, a new style of music, was the strongest and most epoch-making. Since Impressionism had started from the world of art around the end of the 19th and the beginning of the 20th century, Impressionists tried to capture an illusion or an impression of an object. Since this artistic movement also affected the musical society, musicians as well tried to express very delicate feelings and the beauty of a momentary impression through music. One of the outstanding Impressionist composers, and a representative of French music, Maurice Ravel (1875~1937) inherited Debussy’s French impressionism. On the other hand he composed many admirable melodies by combining classicism with impressionism. Ravel was interested in folk music; especially in one can feel how much he was addicted to exotic folk songs. In this thesis Ravel’s are analyzed for singers, in order for them to feel the meaning of the music profoundly, by understanding how Ravel expressed his Impressionism in these songs. The format of each song shows a consistent structure of strophic form and repetitive melodies, except in the forth song and in the the fifth song . All five songs have a common folk-like theme and consist of A and A'structures. Also in this song Ravel combined tonality and modality by applying a common technique in Impressionism, bi-tonality. For all the songs, he tried to maintain Greek folk characteristics by using all kinds of modes, such as G Phrygian mode, G^(#) Phrygian mode, G Mixolydian mode, A Lydian mode and A^(b) Ionian mode. Also the most remarkable part in the harmony is that Ravel used many open chords by omitting the third which is normally a key element in a composition. It made a composition in both major and minor keys weak, so he supported the folk-like rhythms by modes. Besides, he used additional chords to emphasize a diagnostic Impressionism. With regard to rhythm, he used many changes to enhance changing melodies and often using a tie. Although a characteristic of Folk song is its simplicity, and should also have a familiar feel , here we find a restricted application in his use of irregular and complicated rhythms. These songs are composed with a piano accompaniment, the same as his other songs. The subject matter comes from the trivial round of daily life, and the ambience of the poems is naturally expressed by using his unique melodic, and rhythmic structures to enhance the delicate French poems. Even though this work seems very simple and easy, it is very well organized by mixing various rhythms in the accompaniment and concord. Therefore, this work should be presented by experts so that they can express it with all their skill. After analyzing the realization came that Ravel’s typical Impressionism also affected this song. In this work he expressed Impressionism as keeping its own characteristic, so it reveals a combination of Impressionism and classicism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE