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대금산조의 유파별 선율비교

Title
대금산조의 유파별 선율비교
Other Titles
(A) Study on the Comparison of the Melody classified by the Schools of the Sanjo of teagu˘m : Centering around the relation with the Jinyang of the School of Han, Joo Hwan
Authors
변제남
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
대금산조유파선율비교한주환류진양조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
She Sanjo is the high-degree artistic music which was generated at the end of Chosun as a solo for the instrumental music made by being subjected to the influence of Sinawi and Pansori which were used at the southern provinces. There are various schools in the Sanjo of teagu˘m today, after Park, Chong Ki (1904-1966) created it in 1920s. About the sanjo of the schools of Han, Bum Soo, Seo, Yong Suk, Lee, Saeng Kang, and won, Jang Hyun, as a result of examining how the melody is same, if it is same, and, how it is different, with Han, Joo Hwan (1904-1966) who is center. First, as for the Ujo, the same or similar different, if it is his successor in the melody emerges with about 58.33% in the school of Han, Bum Soo. And, it emerges with 100%, in the rest school. Thus, it can be deemed that this Ujo is borrowing the Ujo of the school of Han, Joo Hwan. Second, as for the Pyoungjo, the rate of the same or similar melody is emerging with 75% in the school of Lee, Saeng Kang, and Won, Jang Hyun respectively, and it is emerging with 20% in the school of Seo, Yong Suk, and it is emerging with 16.66% in the school of Han, Bum SOO, in the order. Thus, it can be demed that the school of Lee, Saeng Kang and Won, Jang Hyun is borrowing the Pyoungjo of the school of Han, Joo Hwan. Third, as for the Kyeayonjo, the rate of same or similar melody is emerging, in the order of 13.21% of the school of Lee, Saeng Kang 9.375% of the school of Han, Bum soo, 9.3% of the school of Seo , yong Suk, and 7.5% of the school of Won, Jang Hyun. And, the melody of Kyemyonjo is occupying almost half, among Jinyang melody. Nevertheless, same melody is emerging differently with the Ujo. This is deemed, because the melody change of Kyemyonjo is more free. Fourth, Byeonchungujo is not emerging in the schools of Han, Bum Soo and Lee, Saeng Kang, 2 rhythme emerge in the school of Won, Jang Hyun. Then, 1 rhythm emerges as the similar melody, and 1 rhythm emerges as the different melody. Thus, same melody is not emerging. As 100% of it emerges as the different melody in the school of Seo, yong Suk, it can be seen that it is the part which was not subjected to the influence of the school of Han, Joo Hwan at all. Fifth, for Byonkyemyonjo, the same melody doesn't emerge in all the schools. But, 44.66% emerges as the same or similar melody in the school of Lee, Saeng Kang. Thus, we can see that it frequently emerges relatively. Similar melody is emerging in all the schools. But, 100% emerges as the different melody in the school of Han, Bum Soo. So, it can be seen that it is the part which was not subjected to the influence of the school of Han, Joo Hwan. and it can be seen that the rate of same of similar melody emerges in the order of 44.66% of Lee, Saeng Kang, 5.25% of Won, Jang Hyun, 4.16% of Seo, Yong Suk, and 0% of Han, Bum soo. As for the Sanjo of the teagu˘m of the schools of Han, Bum Soo, Seo, Yong Suk, Lee, Saeng Kang, Won, Jang Hyun, it could be seen that the new Sanjo was made, by quoting or changing the melody on the basis of the school of Han, Joo Hwan and by inserting their own original melody.;산조는 남도지방에서 쓰여진 시나위와 판소리의 영향을 받아 만들어진 기악 독주곡으로서 조선 말기에 발생된 고도의 예술음악이다. 대금산조는 1920년대에 朴種基「(1888-1946) 全南 珍島郡 珍島邑」가 창시하여 오늘날은 여러 류들이 있다. 그의 후계자인 韓周煥「(1904-1966) 全南 和順種 同福面 寒泉里55」을 중심으로 하여 한범수, 서용석, 이생강, 원장현류 등의 산조를 같은 선율이면 얼마나 같은지 다른 선율이면 얼마나 다를지를 살펴본 결과, 첫째 : 우조는 같거나 유사한 선율이 한범수류에서만 약 58.33%가 나타나고 나머지 류에서는 100%로 나타난다. 따라서 이 우조는 한주환류의 우조를 차용하고 있다고 보겠다. 둘째 : 평조는 같거나 유사한 선율의 비율이 이생강, 원장현류가 각각75%, 서용석류는 20%, 한범수류는 16.00%의 순서로 나타나고 있다. 따라서『이생강』,『원장현』류는『한범수』류의 평조를 차용하고 있었다고 볼 수 있다. 세째 : 계면조는 이생강류가 13,21% 한범수류는 9.375% 서용석류는 9.3%, 원장현류는 7.5%의 순서로 같거나 유사한 선율의 비율이 나타나고 있으며 진양 선율중 계면의 선율이 거의 반을 차지하고 있다. 그럼에도 불구하고 같은 선율이 우조와는 다르게 조금 나타나고 있다. 이는 계면조의 선율 변화가 더 자유롭기 때문이라 생각된다. 네째 : 변청우조는 한범수류와 이생강류에서는 나타나지 않고 있으며, 나타나는 류에 있어서도 가장 적은 부분에 해당된다. 원장현류에서는 두 단이 나타나는데 1장단은 유사 선율, 1장단은 다른 선율로 나타나서 같은 선율은 나타나지 않고 있다. 서용석류에서 100%가 다른 선율로 나타나서 한주환류의 영향을 전혀 받지 않은 부분임을 알 수 있다. 다섯째 : 변계면조는 모든 류에서 같은 선율이 나타나지 않고 있으나 이생강류에서는 46.66%가 같은 선율로 나타나서 상대적으로 많이 나타남을 알 수 있다. 유사 선율은 모든 류에서 모두 다 나타나고 있으나 한범수류에서는 100%가 다른 선율로 나타나 한주환류의 영향을 거의 받지 않음을 알 수 있으며 이생강류는 46.66%, 원장현류는 5.25%, 서용석류는 4.16%,한범수류는 0%의 순서로 같거나 유사한 선율의 비율이 나타남도 알 수 있었다. 그리하여 한범수, 서용석, 이생강, 원장현류의 대금산조는 한주환류를 바탕으로 하여 선율을 인용하거나 변화시키고 또 자신들의 독창적인 선율을 삽입시켜서 새로운 산조를 만들었음을 알 수 있었다.
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