View : 20 Download: 0

Johannes Brahms Sonata No.1 in e minor For Cello and Piano Op. 38에 대한 연구

Title
Johannes Brahms Sonata No.1 in e minor For Cello and Piano Op. 38에 대한 연구
Other Titles
A Study on Johannes Brahms Cello Sonata No.1 Op. 38
Authors
이자영
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의「Cello Sonata No.1 in e minor, Op.38 (1862-1865)」에 대해 연구하여 이 곡을 이해하고 성숙한 연주를 하는 것에 목표를 둔다. 신고전주의 작곡가로 대표되는 브람스는 고전주의 형식 위에 낭만주의적 이념을 결합해서 표현하려 하였다. 그는 극음악이나 교향시 등의 표제 예술에 대항하여 전통적 고전주의 형식의 교향곡과 실내악을 선호하였으며 낭만주의 시대의 그 어느 작곡가보다도 잘 표현하고 있다. 연주자의 입장에서 볼 때, 브람스의 곡은 형식과 기교적인 면에서 딱히 고전주의로 구분해야 할지, 낭만주의로 구분해야 할지 그 기준이 모호하다. 그래서 많은 연주자들은 감정 표현을 어떻게 해야 할지 난감하고 어렵게 느끼는 경우가 많다. 이러한 난점을 해결하고 더욱 완성도 높은 연주를 하기 위해서 브람스의 음악세계를 연구하고 이해해야 할 필요성을 느끼게 되었고, 그의 대표적인 첼로 소나타인「Cello Sonata No.1 in e minor, Op.38」를 연구 대상으로 선정하게 되었다. 곡을 분석하기에 앞서 브람스의 생애와 음악적 성향, 주요 작품 등과 그가 살았던 낭만시대 음악의 배경과 경향, 소나타의 형식에 대해서 논하였다. 이러한 연구를 통해서, 곡 분석에 필요한 브람스와 시대적 사조, 그리고 소나타에 대한 이해를 돕고자 하였으며, 곡의 심층 분석에 있어서는 악장의 구조 및 형식의 분석과 음악어법이라는 두 가지 큰 틀을 기본으로 접근하였으며, 악장 별로 자세히 분석하였다. 이러한 연구를 통해서, 브람스는 형식적인 면에서는 고전주의적 틀을 지켰지만 수평적인 면, 즉 선율은 매우 개체성이 강하고 낭만적이라는 것을 알 수 있었다. 수직적인 면인 화성 역시 낭만주의 시대에 쓰였던 진보적인 화성이 주류를 이루지만 거시적인 관점에서 볼 때, 5도와 1도가 강조되는 고전적인 화성 진행을 보인다. 본 논문에서는 이상의 모든 연구를 통해 고전과 낭만을 자유롭게 넘나드는 브람스의 음악세계를 이해하고자 하였다.;「Cello Sonata No.1 in e minor, Op. 38」, one of the two cello sonatas Johannes Brahms wrote, is a still beloved piece today since his work reflects a romantic era he lived and his distinctive music style. Johannes Brahms was born in nineteenth century when the romanticism was emerging. Later, however, he became more of a neo-classical composer rather than a romantic composer. Still, much of a romantic element can be found from his works. His work also often used a variation technique of changing elements such as register, motive, rhythm and harmony. However, he openly refused to follow popular program music at that time and succeeded neo-classical music from the aspect of its form sticking to persistent classical style. Brahms’ music, therefore, was so much different from a romantic music. It contained the concentrated, heavy and serious nature rather than the brilliant and technical form of romantic music. Due to such facts above, Johannes Brahms is consideredto be a composer with a firm and unique subjectivity of his own. From the aspect of formation, it is composed of three movements, and the structure of each movement keeps the frame of classicism with sonata form, menuetto and double three-part form respectively. The melody 「Cello Sonata No.1 in e minor, Op. 38」has various nature. In the 1st movement, the 1st theme with feminine and linear melody creates a contrast with the 2nd theme which has a masculine and dynamic melody. In the 2nd movement, an interesting melody, which used staccato,creates a contrast with very lyric, romantic and beautiful melody. The 3rd movement presents a strong impression with the fast rhythm of trifle overall as if the melody would never stop until the piece finishes. Passionate theme melody, which appears at the beginning of the movement, controls the whole movement after all. Through the study on「Cello Sonata No.1 in e minor, Op. 38」composed by Johannes Brahms as shown above, musicians who play this piece can expect more ideal and matured performance by understanding this piece from both intellectual and emotional aspects. Through the apprehension of Johannes Brahms' true harmony and the combination of classical and romantic music, which he pursuedin addition to his music world, musicians can follow his liberal and noble music sprit.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE