View : 21 Download: 0

Henri Tomasi Concerto pour Bassoon et de chambre의 관한 연구 분석

Title
Henri Tomasi Concerto pour Bassoon et de chambre의 관한 연구 분석
Other Titles
A Study on Concerto for Bassoon and Piano By H. Tomasi
Authors
김남희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
헨리 토마시(Henri Tomasi 1901-1971)는 미국 음악 교육에서 자주 언급되는 이름은 아니다. Trumpet과 Clarinet과 금관 앙상블을 위한 Fanfares literatures를 제외하면 그의 작품들은 대체로 잘 알려지지 않았다. 프랑스에서 Tomasi의 음악은 항상 인기가 있었고, 그 외의 지역에서는 그의 유명한 곡들만 인기가 있었다. 스타일로 말하자면 Tomasi는 Eugene Bozza나 Henri Dutilleux와 매우 비슷하지만, 그의 곡들은 그의 고향 외의 곳에서 잘 공연되지는 않는다. 이 글은 Tomasi의 Oboe, English Horn, 그리고 Bassoon 곡들에 주목한다. Henri Tomasi는 프랑스의 전통적 형식을 이용하여 풍부한 음색을 표현, 주로 평균적인 콘서트 관람객에게 작곡을 맞추어 동양적이고 민속적인 요소들을 사용하여 프랑스 음악사의 큰 공헌을 한 작곡가이다. 본 논문은 문헌을 통한 Henri Tomasi의 생애 및 작품경향, 작품의 기본 요소 등의 음악적 배경과 Henri Tomasi concerto pour bassoon et de chambre에 나타난 형식구조, 화성, 리듬, 선율 등을 중심으로 각 악장별로 나누어서 고전적인 요소, 혁신적인 요소, 그리고 유사적인 요소로 구분 지어 설명하려 한다. 또한 예기치 않은 전조, 선율의 혼합, 그리고 강렬한 화성, 불협화음주의 등 20세기 성향을 지니고 있는 Henri Tomasi concerto pour bassoon et de chambre를 분석함으로써 기존의 대위법적 구성에 현대적인 화성, 리듬, 조성, 가락의 해석을 가미하여 낭만주의가 가진 지나친 주관성과 18세기 고전양식을 모방하여 대위법적 구성과 창작의 요소들이 내재된 Shostakovich, Hindemith 등 신고전주의 기법을 사용하던 작곡가들의 작품과 유사한 화성, 현대적인 리듬, 조성, 가락음향을 구사한다. Cadenza의 변주적인 성격과 소나티나의 자유로운 구성을 사용하여 작곡가의 의도에 이론적으로 접근하여 바람직한 연주를 할 수 있게 하는 것에 목적을 두고 있다.;Henri Tomasi(1901-1971), its name is not often addressed in US musical education. Most of his works has not been known to public except for ‘Fanfares Literatures’ which is for Trumpet, Clarinet, and brass ensemble. In France, the music of Tomasi has always been known widely, but only his famous music gained popularity other than in France. As for his style, Tomasi’s very similar with Eugene Bozza or Henri Dutilleux, but his music is seldom played except for his born place. This writing pays attention to the music such as Oboe, English horn, and Bassoon of Tomasi’s. Henri Tomasi is a composer who made a big contribution to France Music History expressing abundant tonal quality by traditional style of France, and using oriental and folk elements by adopting his composition to average concert viewers. This paper is going to explain mainly his musical background including lifetime, work tendency, and basic element of work of Henri Tomasi, formal structure, harmony, rhythm, and melody expressed on Henri Tomasi concerto pour bassoon et de chambre by dividing each movement and by sorting classic, innovative, and similar elements. Also, by analyzing Henri Tomasi concerto pour bassoon et de chamber which has the tendency of 20th century such as unexpected modulation, mix of melodies, intensive harmony, and dissonance, imitating 18 century’s classic style and excessive subjectivity from romanticism by adding modern harmony, rhythm, tonality, and pattern into existing contrapuntal composition, he uses harmonies which is similar with composer who used neoclassic expression such as Shostakovich and Hindemith indwelled contrapuntal composition and creative element, modern rhythm, tonality, and sound of pattern. Its purpose is making good performance by approaching in theory to the intention of composer through using variable features of Cadenza and free composition of Sonatina.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE