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정보추구의 동기가 정보원 이용에 미치는 영향에 관한 연구

Title
정보추구의 동기가 정보원 이용에 미치는 영향에 관한 연구
Authors
김영재
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 도서관학과
Keywords
정보
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 대학생들이 학술적 정보를 추구하는데 동기가 되어지는 욕구에는 어떠한 것들이 있으며, 그들이 그러한 욕구를 충족하기 위하여 이용하는 정보원은 무엇이고, 또한 정보원을 선정할 때 고려하는 요인에는 무엇이 있는지를 조사한 후, 조사되어진 욕구와 정보원 이용행태간에는 어떠한 관계가 있는지 상관관계를 살펴보는데 그 목적이 있다. 연구의 대상자는 이화여자대학교에 재학 중인 학생들이고, 조사는 질문지법을 이용하였다. 질문지는 Dunn이 미국 대학생들을 대상으로 제작한 것을 우리나라 실정에 맞게 수정하여 사용하였으며, 전체 450부를 배포하였고 그 중 85%인 383부 만을 분석에 사용하였다. 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 대학생들이 학술적 정보를 추구하는데 동기가 되는 욕구요인을 그 강도가 큰 것부터 살펴보면, 자기자신으로부터 인정을 받으려는 욕구, 자기 완성에 대한 욕구, 지식추구에 대한 욕구, 타인으로부터 인정을 받으려는 욕구, 성공적인 직장생활을 준비하려는 욕구, 좋은 학점을 받기 위한 욕구, 수업준비를 하기 위한 욕구, 논문준비를 위한 욕구의 순으로 나타난다. 또한, 각 욕구요인에 따른 학년별, 계열별 차이가 통계적으로 유의한 것인지를 검증하기 위하여 다원분산분석을 실시하였다. 그 결과 학년, 계열에 따른 집단간 차이는 통계적으로 무의미한 것으로 밝혀졌다. 2. 정보를 추구하는데 동기가 되는 욕구를 충족시키기 위하여 대학생들이 이용하는 정보원에는 어떠한 것들이 있는지 조사하였다. 이용도가 높은 것부터 순서대로 나열해 보면, 수업교재, 대중매체 및 문화적 정보원, 구두 및 서신정보, 학술모임, 연구논문의 순이다. 3. 대학생들이 위에서 조사된 욕구를 만족시켜 줄 정보원을 선정할 때 고려하는 요인에는 어떠한 것들이 있는지 알아보았다. 그 결과 가장 크게 고려하는 요인은 정보의 내용이었으며, 그 다음으로 접근 용이성을 고려하는 것으로 나타났다. 4. 정보를 추구하는데 동기가 되는 욕구와 이를 충족시키기 위해 이용하는 정보원 간의 상관관계를 살펴보기 위하여 정준상관관계 분석을 실시하였다. 그 결과 지식추구에 대한 욕구, 자기완성에 대한 욕구, 수업준비를 하기 위한 욕구를 지닌 학생들은 수업교재, 구두 및 서신정보, 학술모임을 주된 정보원으로 이용하는 것으로 나타났다. 또한, 수업준비를 하기 위한 욕구를 지니고 있는 학생들은 수업교재를 주된 정보원으로 이용하는 반면 대중매체 및 문화적 정보원은 별로 이용하지 않는다. 그러나 타인으로부터 인정을 받으려는 욕구와 성공적인 직장생활을 준비하려는 욕구를 지닌 학생들은 대중매체 및 문화적 정보원을 주로 이용하며, 수업교재는 그들에게 주요한 정보원이 되지 못하는 것으로 밝혀졌다. 5. 마지막으로 정보를 추구하는데 동기가 되는 욕구와 정보원 선정시 고려하는 요인간의 정준상관관계 분석을 실시하였다. 그 결과 지식추구에 대한 욕구, 자기 자신으로부터 인정을 받으려는 욕구, 자기완성의 욕구를 지닌 학생들은 정보를 선정할 때 그 정보의 내용과 접근 용이성을 주로 고려하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to identify the needs motivating undergraduate students in seeking informations for their knowledge, the sources they use to satisfy certain psychological need and the factors influencing their selection of sources. Moreover, the study aims to find statistically significant relationship between certian need and source categories. The subjects of the survey are the undergraduate students at Ewha Woman's University. The questionnaires used in this study were originally created by Kathleen E. Dunn for the American students. Thus, they were revised to be suitable to the Korean situation. Total of 450 questionnaires were distributed and 85% of them, 383, were used in the analysis. The following is the result of the study. First, the needs motivating the search for informations were identified as Need for Self-Approval, Need for Self-Extention. Need for Intellectual Stimulation, Need for Other-Approval, Need for Preparation of Successful Career, Need for Grades, Need for Preparation of Classes, Need for Preparation of Thesis. The relationship between the certain categories of motivation and students' academic background such as their grades and majors was statistically unsignificant. Second, the types of sources used to satisfy the needs mentioned above were identified as class materials, mass media and cultural sources, informal transmission of information by professors, frineds and family, academic meetings and academic reports. Third, the factors considered in selecting sources were the quality of information, the accessibility and finally the quantity of information. Fourth, canonical correlation analysis was used to identify the relationship between certain need and source categories. Students who have Need for Intellectual Stimulation, Need for Self-Approval, Need for Preparation of Classes have shown to use class materials, informal transmission of information by frineds or professors and academic meetings as their major sources. Students who have Need for Preparation of Successful Career have shown to use cultural sources and mass media rather than class materials. Finally, canonical correlation analysis was used to identify the relationship between needs to seek informaiton and factors influencing the selection of sources. Students who have Need for Intellectual Stimulation, Need for Self-Approval, and Need for Self-Extention have shown to consider the quality of informations and accessibility when they select informations.
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