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Hip-Hop 스타일에 관한 연구

Title
Hip-Hop 스타일에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Hip-Hop Style : Concentrating on the Design Planning of the New Generation in the 1990's
Authors
주은희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
Hip-hopnew-generation디자인의류직물학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 1990년대 뉴 제너레이션 패션의 힙합 스타일에 대해 고찰하고 힙합 스타일의 이미지를 도입한 디자인을 기획하는데 목적이 있다. 본 연구의 방법은 일반 문헌 고찰과 패션에 관한 서적 중 힙합 패션을 중심으로 연구하였다. 1차자료는 국내외 패션잡지와 시사지 등을 중심으로 살펴 보았다. 1990년대에 두드러지게 나타난 현상은 소수민족 문화의 두각이며 이들의 문화는 흑인들이 세계 여러 곳에 정착하면서 세계적인 문화로 자리잡으면서 '상향전파(Tricle-up)'의 역문화 현상을 보였다. 이러한 현상에 따라 흑인들의 패션인 힙합 패션은 이제 그들만의 패션이 아니라 전 세계의 뉴 제너레이션들에게 많은 영향을 끼치면서 1990년대 세계의 흐름을 리드하는 블랙 르네상스를 맞이하였다. 대중문화의 발달·확산과 더불어 뉴 제너레이션들은 대중문화의 꽃인 대중스타를 모방하는 현상이 심화되었다. 특히 영 뮤지션들의 힙합패션을 그대로 모방하는 대중스타 신드롬 현상을 보이게 되었다. 이러한 배경을 계기로 힙합 패션은 대중문화에서 가지는 중요성이 인식되어 1990년대 문화의 대표적인 흐름으로 정착되었다. 힙합 패션은 복식사적 흐름이 있는데, 1940년대의 캐리비안 스타일, 1960년대의 루드 보이스를 이은 투-톤 스타일, 1970년대의 라스타피리안 스타일, 80년대의 비-보이스와 플라이걸즈로 계승되었다. 이에 영향 받은 1990년대의 힙합 스타일은 3가지의 양상을 보이는데 그 특성은 다음과 같다. 첫째, 네오 힙합 패션은 1980년대의 힙합 패션이 1990년대에 맞게 한 번 걸러진 패션으로 1990년대 뉴 제너레이션의 톡톡 튀는 감각을 가미한 상하의 모두 헐렁한 스타일, 약간 헐렁한 스타일, 스포츠 스타일이 대표적이다. 이는 저항적 성향을 의지 않고 단지 흥미로서 즐기는 문화의 형태를 하고 있다. 둘째, 힙합 레게 패션은 1990년대 힙합이 영향을 끼친 레게의 유행이 힙합 레게라는 독특한 스타일을 만들어 내었다. 이 스타일의 기본은 헐렁한 빅 사이즈 패션의 근원으로 주로 흑인의 엑스 라지(XL) 사이즈인 헐렁한 패션이다. 셋째, 그라피티 패션은 뉴욕의 빈민가에서 이루어지는 낙서 예술에서 영감을 얻어 발전된 패션으로, 젊고 자유로운 정신을 담고 있다. 이 스타일의 기본은 바로 편안함과 자유스러움이다. 1990년대의 다양한 문화 속에서 힙합 스타일은 뉴 제너레이션들을 사로잡고 있다. 억압받기 싫어하고 자유분방한 성향을 가진 뉴 제너레이션들은 개성과 감각을 자유스럽게 표현하는 의복행동을 보인다. 이러한 힙합 스타일은 이들의 욕구를 충분히 만족시켜주고 그들의 내면의식을 반영하고 있다. 이상과 같은 3가지의 1990년대 힙합 스타일의 이미지를 기본으로 1998년도 유행 경향에 맞추어 디자인을 기획하였다. 디자인의 포인트는 뉴 제너레이션의 감성에 맞게 개성적인 라이프 스타일을 센스 있게 연출하는 것이다. 디자인 컨셉으로 경쾌하고 활기찬 감각을 표현하는 POWER STATION, 현대화된 민속성과 질서감을 표현하는 ETHNIC RHYTHM, 복잡한 도심 속의 뒷골목에서 발산되는 자유스러움과 젊음을 표현하는 HARLEM CULTURE의 테마를 제시하였다. 이에 따라 본 연구는 10대 후반에서 20대 초반인 뉴 제너레이션 타깃의 기성복 디자인을 위한 작업지시서를 작성하였다. 이를 위해서 3가지의 디자인 컨셉에 맞추어 이미지 맵을 만들고, LIVELINESS, MODERN ETHNIC, DYNAMIC FUTURE의 3가지를 서브 테마로 잡아 소재·컬러 디렉션을 제시하였다. 이를 바탕으로 GENERATION 'Y', BLACK GUYS, STREET BOYS로 패션 테마를 정해 3점을 디자인하였다.;This dissertation aims to examine the Hip-Hop style, one of the fashion trends of the new generation in the 1990s and to come up with a design with a Hip-Hop image. The research method will include consulting books on fashion, particularly on the Hip-Hop fashion. Domestic and foreign fashion magazines will be referred to as additional research material. One of the noteworthy phenomena in the 1990s is the rising importance of diverse ethnic minorities as active players in cultural arena. The so-called, 'trickle-up', counterculture has appeared as the Blacks settle down and their culture finds its place as a worldwide cultural phenominon in various parts of the world. As a result, the Hip-Hop, originally a Black fashion has spread beyond the Black culture and become immensely popular among new generation. Now the style is ushering in Black Renaissance, leading the world trend of the 1990s. Widespread mass culture has brought about this phenomenon and pop starts are at the heart of the mass culture. Young generation exhibit a "pop star syndrome" and they copy young musicians in Hip-Hop fashion exactly the same way. Against this backdrop, the importance of Hip-Hop fashion in mass culture was recognized and given a firm place as one of the major cultural trends of the 90s. Hip-Hop fashion has a history: it originated from the Caribbean style in the 1940s and was transformed into Rude Boys in the 1960s. Finally it was succeeded by Tow-tone style and Rastafaians style in the 1970s. Hip-Hop style combines characteristics of all three styles mixed in one, which are as follows. First, Neo-Hip-Hop Fashion was born out of the old Hip-Hop style of the 1980s with some modifications to meet the new demands of the 90s. With extra emphasis on cutting-edge, extraordinary fashion taste of new generation, the Neo Hip-Hop style is characterized by loose trousers and loose jackets. This style does not have a rebellious connotation, rather it forms part of relaxing and entertaining culture. Second, a unique ragae fashion branched off from Hip-Hop Reggae Fashion and it was a sweeping vogue in the 90s. The ragae is the origin of the big-size style initiated by the Blacks and this loose, extra large fashion constitutes the basic frame of the style. Third, Graffiti Fashion, inspired by graffiti art in ghettos in New York, displays a youthful and individualistic nature. This style pursues comfortableness and freedom. Among all other diverse trends, Hip-Hop style is enticing young generation because this free-wheeling style aptly expresses the freedom-seeking, repression-intolerant propensity of the young generation. In this sense, this phenomenal style is a reflection of the inner desire for the aforementioned values treasured by the young generation. Based on these three Hip-Hop images of the 1990s, an attempt will be made to produce a Design Planning with a predicted 1998 fashion trend. The main emphasis is place on representing unique life style and values pursued by young generation. The concepts behind the design include lively and energetic power station, ethnic rhythm describing modernized tradition and order, and harlem culture depicting free spirit and youth generated from dark alleys of downtown. This research provides an order sheet on ready-made clothes designed for new generation in their late 10s and early 20s. Fabric, color and direction will be offered on the basis of an image map drawn in line with the three design concepts incorporating three sub themes of Liveliness, Modern Ethnic, and Dynamic Future. Three designs will be designed based on the following fashion themes: Generation 'Y', Black Guys and Street Boys.
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