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비주얼 머천다이징(VMD) 에서의 효과적인 전략 및 표현 연구

Title
비주얼 머천다이징(VMD) 에서의 효과적인 전략 및 표현 연구
Other Titles
A Study on the Effective Strategies and Design Methods in Visual Merchandising
Authors
박성아
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The Practices of Visual Merchandising (hereafter called VMD) in shopping places were acknowledged as the most important role setting in the marketing for both sales-linkage and the brand image upgrading visually to the customers at large. Henceforth this thesis aims at the goal of the most effective VMD strategies and the methods of design presentation- one of many methodologies in case of the flagship store of Frances B. VMD design-i.e. the new VMD compared to a display/Interior design should have a creative road map of a.merchandise-display/interior design concept b. user behavior needs/components analysis most of all brand identity analyzed for the final results implemented in the flagship store. The first step of the concept/definition of VMD, presentation elements/methods have been searched for the importance/effects of VMD in both sales and marketing. Through the research on previous study and references, the most important elements of VMD have been defined a. user behavior and circulation of working zone b. secondly the relationship of VMD compared to experiential marketing by customer oriented case studies. The next step is to set up the most effective VMD strategy and to research for the most proper presentation methods in order to realize「The Flagship Store of Frances Bbrand image as a new and creative approach in the market」. Above all, the most important theme was how to represent the experiences of customers through defining user responsive VMD design strategies, to justify the right methods in the real world-market the user responsive survey was executed for the purpose of the brand image comparing shopping environment conception. Through these survey the pitfalls/advancement of brand identity was defined as a problem-set, which reveals through scientific survey/analysis design could minimize risks to bring out the successful store place-making. The most impressive item of all was the followings through the survey: the image of brand was highly favorable than store VMD design and development comparing user satisfaction, which confirms the conclusions- The more prestigious store, the special place-making should be redesigned. Furthermore the Frances B. counter analysis of user reponses and the competitive brand's benchmarking have been reviewed to proposed a new alternative scheme for the flagship store VMD design concept and implementation case-work. The shopping place of store-front should be facilitated through customer needs/satisfaction guaranteed design and its VMD strategy in the wholesome process as user responsive right ways. Again this thesis is finalized to the followings: a. To upgrade brand image/ the role of VMD design strategy was executed/manifested for the purpose of marketing effects and space function. b. To realize the concept/ methods the real cases have been tested at the Frances B. flagship store as a final test-bed etc. This thesis proves not only represent the counter of the brand but also design the most use of the flagship store-occational places such as seasonal and event counters. On the customer side, it could be experienced the image of brand and its products which means the place makes shoppers to become experienced one. As a result, flagship store could be reminded the image of brand to the customers and also connected to sales proves the importance of the roles, effective strategies and implementation of VMD.;매장디자인 VMD(Visual Merchandising)은 제품을 돋보이게 할 뿐만 아니라 고객에게 브랜드 이미지를 시각적으로 표현해주어 매출과 직결되기에 마케팅에서 가장 중요한 요소로 사료된다. 따라서 본 논문에서는 Frances B. 브랜드를 대상으로 인테리어나 디스플레이에 비해 대중에게 아직 생소하게 들리는 VMD, 상품 전시 디자인과 인테리어 분야에 대해 개념, 구성 요소와 브랜드 아이덴티티를 분석 후 플래그쉽 스토어 (Flagship Store)에 반영하여 효과적인 VMD 전략 및 표현 방법을 소개하는 것을 목표로 한다. 우선 VMD의 개념과 정의/표현 요소와 방법에 관해 알아보고, 브랜드 이미지와 VMD의 일관성을 유지하는 것에 관한 중요성과 이것이 판매에 미치는 영향에 대해 연구한다. 문헌 조사를 통해 매장을 구성하기 전에 조사할 중요한 요소로 가. 소비자의 행태 및 동선과 작업영역을 파악하고 나. 고객으로 하여금 매장을 체험하게 하는 체험 마케팅 사례를 들어 VMD와의 관계성에 대해 조사하였다. 그 후, 효과적인 VMD전략을 세우고 적절한 표현 방법을 찾아 브랜드 이미지를 구현하는 과정을 ‘Frances B. Flagship Store 리뉴얼(Renewal)사례’로 제시한다. 본 논문에서 가장 중요하게 생각한 것은, VMD 전략 수립 과정에서 고객 체험을 제대로 파악하여 반영하는 것이다. 따라서 올바른 VMD 전략 수립을 위해 현재 갤러리아 백화점 Frances B. 매장 방문 고객을 대상으로 Frances B.의 브랜드 이미지 및 매장 분위기 관련 설문 조사를 실시했다. 이 조사를 통해 브랜드 아이덴티티(Brand Identity)가 매장에 제대로 표현된 부분과 그렇지 않은 부분을 파악할 수 있었다. 또한 본 논문에서 주목할 점은 설문 결과를 통해 고객이 브랜드에 대한 호감도에 비해 매장 VMD에 대한 평가는 비교적 낮게 평가하고 있다는 점을 확인하고 좀 더 고급스럽고 특별한 매장으로 다시 디자인할 필요가 있다는 결론을 내린다. 그 외 매장환경에 대한 고객의 의견을 조사 후 Flagship Renewal 매장에 적용하여 VMD로 전개 하였다. 매장은 고객을 위한 장소이기 때문에 고객이 의견을 정확히 파악해서 VMD에 전략적으로 활용하는 것이 중요하다. 성공적인 매장은 가능한 한 과학적인 조사와 분석을 토대로 디자인 되어야 위험요소를 줄일 수 있기 때문에, 고객의 체험을 반영한 설문조사와 경쟁사 매장 분석을 통하여 도출된 문제점과 그에 따른 개선안을 바탕으로 매장 VMD 컨셉을 수립해서 Flagship Store에 표현 하였다. 본 논문은 궁극적으로 브랜드 이미지를 구축하고 경영의 효율을 높이는 공간을 구성하는데 VMD 전략이 중요한 역할을 함을 밝히고 그것을 매장에 효과적으로 구현하기 위한 방법을 모색한 후, 그 결과를 Frances B. Flagship Store를 통해 실증적으로 표현 했다. 따라서, 단순히 한 브랜드의 매장을 표현 하는 것뿐만 아니라 브랜드 입장에선 효율적으로 매장을 활용할 수 있게 시즌 매장과 행사매장도 제시 하였다. 이는 고객측면에 볼 때 브랜드와 제품을 체험하는 장소로 즉 쇼핑가를 체험가로 변화시켜 결과적으로 고객에게 브랜드 이미지를 각인시키고 동시에 매출과 연결시켜줘 VMD의 역할, 효과적인 전략과 표현 연구에 관한 중요성에대해 증명하고자 한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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