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Charles Ives의 "Three-page Piano Sonata"에 대한 연구

Title
Charles Ives의 "Three-page Piano Sonata"에 대한 연구
Other Titles
(A) Studylon Charles Ives's "Three-Page Piano Sonata"
Authors
윤수미
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
IvesThree pagePiano Sonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The American composer Charles Edward Ives (1874-1954) wrote startingly original music that was far ahead of his time. This thesis introduces his musical life and background, his musical style, and his piano work, "The Three-Page Sonata (1905)." Ives, though the son of a musician, originally embarked on a successful business career until, in his late forties, ill health led him to abandon his career as an insurance company executive and devote himself to musical composition. The purpose of this thesis is to study how Ives expressed his experimentalism and various musical techniques in this piano sonata. Although many consider Ives a music pioneer (and his music did anticipate the later contributions of Stravinsky, Schoenberg, and Hindemith), the most important aspect of Ives's music lies in its expression of traditional American values. Ives's music seeks to describe the American spirit and lifestyle, and represents a creative originality, which often reflects both his own life's experiences and America's rural past. Ives's music reflects the progressive intellectual trends of his time : transcendentalism, realism, pragmatism, and an interest in stream-of-consciousness thought, all of which were bound together by their preoccupation with time and thought. The Three-Page Sonata is characterized by the following: American folk rhythms in substance (hymn, rag-time), quotations of popular melodies, politonality, atonality, and liberal and experimental techiques ( e.g., the use of the B-A-C-H motif, tone-clusters, bell sounds, rhythm and color). Ives had a complicated mind, and consequently listeners have had difficulty in fully comprehending his music. He lived a respectable, genteel life, but his works were seldom considered good enough to be performed until recent years, when they were finally recognized for their genius.;본 논문은 현대 피아노 음악에 큰 영향을 끼치고 20세기 미국 음악 발전에 기여한 아이브스(Charles Edward Ives : 1874-1954)의 피아노 작품 "세 쪽 소나타 (Three-Page Sonata, 1905)" 를 연구한 것이다. 본 논문에서는 아이브스의 음악에 영향을 미친 시대적 배경과 그의 폭넓은 작품세계를 통한 그의 음악적 특징과 영향등을 연구했다. 다음은 <세 쪽 소나타(Three-Page Sonata)>에 대해 구조, 선율 ,화성 등을 분석하였다. <세 쪽 소나타(Three-Page Sonata, 1905)>는 아이브스가 작곡을 할 당시에 악보를 세 쪽으로 크게 써서 <세 쪽 소나타 (Three-Page Sonata)>란 곡명이 붙었다. 이 작품은 형식면에서는 약간의 자유가 보이는 소나타 형식의 작은 축소형(burlesque)으로 구성되어 있으며, 전체 마디수는 135마디이다. 이 작품에는 전형적인 아이브스의 작곡기법인 미국 민요나 찬송가 선율이 인용되고 있다. 이 곡에서는 전체적으로 음군(tone-cluster)과 다조성(polytonality)적인 요소 및 무조성(atonality), 극단의 셈여림, 박자의 변화의 다양함 등이 사용되었다. 그는 B-A-C-H (b flat, a natural, c natural, b natural)의 음형을 사용한 멜로디 주제를 곡의 전악장에 제시함으로 곡의 통일성을 주었다. 마디 1-30까지는 재현부가 없는 소나타 알레그로(Sonata Allegro)이며, B, A, C, H 의 음형으로 이루어지는 주제가 제 1주제로 나오면서 곡이 시작된다. 무조성(Atonality)인 화성으로 이루어져 있고 찬송가 "베타니(Bethany)"를 인용한 동기를 볼 수 있다. 또한 연속되는 리듬(rhythm)의 변화가 있다. 마디 31-61까지는 악상기호가 안단테(Andante)에서 아다지오(Adagio)로 바뀌고, 왼손에서 오스티나토(ostinato)가 분산화음으로 계속 흐르고 그 위로 벨(bell) 의 음향이나 첼레스타 또는 다른 제2의 피아노가 무대 뒤에서 배경 음향을 만들어 내는 가운데 오른손이 음악을 연주한다. 마디 62-135까지는 알레그로-행진곡(Allegro-March time)은 론도형식으로 이뤄져 있다. 악장의 시작은 B, A, C, H의 음형으로 이루어진 주제가 강력한 포르티시모(ff)로 군대 행진곡의 리듬을 타고 나온다. 이어서 래그타임(ragtime)의 리듬(rhythm)이 자주 나오고 콜로르(color)와 탈레아(talea)의 반복들이 가끔 나오곤 한다. 아이브스는 예일 대학교에서 호레이쇼 파커(Horatio Parker:1863-1919)로부터 작곡을 배웠다. 그리고, 그의 아버지 조지 아이브스(George Ives: 1845-1894)의 신념이었던 '음악엔 법칙이 없고, 음악의 세계 전체가 실험하고 사용하도록 열려있다.'는 것에 대해 열린 마음으로 작곡을 하였었다. 본 논문의 목적은 아이브스의 <세 쪽 소나타(Three-Page Sonata)>를 통하여 그의 음악적 특징, 작품세계를 연구하여 이 작품을 연주하는 데 도움을 주고자 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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