View : 423 Download: 0

정대석의 <피리와 거문고를 위한 2중주> 분석 연구

Title
정대석의 <피리와 거문고를 위한 2중주> 분석 연구
Other Titles
(An) Analytical Study of Dae Suk Jung : With emphasis on the p'iri melody
Authors
吳秀眞
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
정대석피리거문고피리선율
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This paper, an analysis of composed by Jung Dae Suk, will especially focus on p'iri melody. This piece, composed of four sections, is divided into construction of melody, scale, rhythm and ornaments per section. The summary of my results follows: The velocity is that the first section <♩=45∼50>, the second section <♩=66>, the third section <♩=72> and the fourth section <♩=120>. It becomes fast more and more like constitution of traditional one. The scale of a section is as follows. 1) The first section : composed of four scale, b♭ (which is tonic)- d♭' -e♭' -f' ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 2) The second section : composed of five scale, b♭ (which is tonic>- d♭' - e♭' -f' -a♭' ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 3) The third section : five scale, c' (which is tonic>- e♭' -f' -g' - b♭', was changed into four scale, f' -b♭ ' -c" -e♭' ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 4) The fourth section : composed of five scale, c' (which is tonic>- e♭' - f' -g' -b♭' ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) In the first section, □□□□ rhythm is used often and the central is □ The feature of part I, Ⅱ is that the same rhythm is used repeatly. In the second section, we can't see the same rhythm. But the same rhythm is repeated in Ⅲ, Ⅳ section. As the marked ornaments are all appoggiatura. The first, third and fourth section are composed of single-ornaments and double-ornaments, while only single-ornaments are used in the second section.;본 논문에서는 정대석 작곡 <피리와 거문고를 위한 2중주>의 피리선율을 중심으로 분석해 보았다. 4악장으로 구성된 이 곡을 각 악장별로 선율구조, 음계, 리듬, 장식음으로 나누어 살펴 보았다. 속도는 제 1악장 ♩=45∼50, 제 2악장 ♩=66, 제 3악장 ♩=72, 제 4악장 ♩=120으로 전통곡의 구성과 같은 느린 속도에서 점점 빨라진다. 제 1악장은 주제 선율 A가 반복되는 제 39마디를 기준으로 Ⅰ·Ⅱ 두 부분으로 나누어진다. 제 2악장은 세 선율이 반복해서 출현한다. 제 3악장은 43마디부터 전조되어 두 부분으로 나누어진다. 제 4악장 피리와 거문고가 함께 연주하는 부분과 피리 독주로 구성되어 있다. 각 악장의 음계를 정리해 보면 다음과 같다. 1) 제 1악장 : 남을 기음으로 하는 남-무-黃-太의 4음 음계로 되어있다. ◁그림삽입▷(원문을 참조하세요) 2) 제 2악장 : 남을 기음으로 하는 남-無-黃-太-仲의 5음음계로 되어있다. ◁그림삽입▷(원문을 참조하세요) 3) 제 3악장 : 남을 기음으로 하는 남-黃-太-姑-林의 5음 음계에서 太-林-南-潢의 4음 음계로 4도 전조되었다. ◁그림삽입▷(원문을 참조하세요) 4) 제 4악장 : 남을 기음으로 하는 남-黃-太-姑-林의 5음 음계로 되어있다. ◁그림삽입▷(원문을 참조하세요) 제 1악장의 리듬은 □리듬을 기본으로 하며 ◁그림삽입▷(원문을 참조하세요) 리듬이 자주 출현한다. 제 2악장은 같은 선율이 반복된 경우를 제외하고 한 리듬이 한 번만 사용되었다. 제 3악장과 제 4악장에서 두 마디가 같은 리듬이 반복되거나 비슷한 리듬인 경우가 많다. 장식음은 모두 제음 앞에 장식음이 오는 앞꾸밈 장식음이 사용되었고 제1, 3, 4장에는 홑장식음과 겹장식음이 모두 사용되었고, 제2악장에선 홑장식음만 사용되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE