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세익스피어 戱曲에 나타난 服飾의 象徵性과 舞臺衣裳

Title
세익스피어 戱曲에 나타난 服飾의 象徵性과 舞臺衣裳
Other Titles
Symbolism and Stage Costume in Shakespeare's Drama in "A Midsummer Night's Dream"
Authors
裵水晶
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
세익스피어희곡복식상징성무대의상
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is study of symbol of costume in Shakespear's plays. And I tried to design an effective stage costume for "A Midsummer Night's Dream". For this purpose, I examined the background of Shakespeare with theoretical study and analysed the writer, works and symbol of costumes. Shakespeare's English Renaissance developed her unique Christian Humanity, which became root of all idea of that period. Shakespeare's dramas were influenced by that Christian Humanity also. Costumes in Shakespeare's dramas symbolized the characters class, nature, ability, glory and hope. These symbols were affected partially by medieval christian symbolism and his idea of dandy. The influence on the symbolism in colors were more profound than clothings. White symbolized angel, innocence and vertue. Black and sable represented sorrow, hell, prison and night. Purple represented king. Green, which symbolized lovers, maybe influenced by christian symbolism also. On the base of this symbolism I tried to design more effective stage costumes for "A Midsummer Night's Dream" as a model. Beside of the symbolism, character of the cast, atmosphere of the drama and elements of design were considered also. And then I selected proper color, line, material and property of stage costume in the sense of period of ancient Greece. For total harmony, elements of design were united on individual group of characters. For audience's easy to catch, major or central character's costumes were designed differently from the others in color and style. Instead of exact historical research, I tried to express Shakespeare's idea of dandy in the sense of modern simplicity.;本 硏究는 세익스피어 劇作品 전만에 나타난 服飾의 象徵性을 考祭하고 이것을 하나의 實例로서 「한여름 밤의 꿈」에 適用시켜 效果的인 舞臺衣裳을 디자인 하는데 目的을 두었다. 세익스피어가 살았던 時代는 英國 르네상스의 黃金期로서 演劇이 復興할 수 있는 적절한 環境을 갖추고 있었다. 특히 英國의 르네상스는 그들만의 獨特한 基督敎 人文主義라는 思想을 發展시켜 當時 모든 思考의 根幹을 이루고 있었다. 이 영향이 세익스피어의 劇作品에 까지도 나타난다. 세익스피어의 全戱曲을 살펴보면 登場人物의 服飾에 象徵性을 賦與하여 着用者의 階級, 人品, 氣質, 能力, 榮光과 希望등을 表現해낸다. 이러한 象徵性은 中世 基督敎的 象徵性에 部分的으로 영향을 받고 있으며, 그 背後에는 세익스피어의 현대적 要素도 作用하고 있다. 色彩에 있어서 象徵性은 그 영향이 더욱 顯著하여 흰색은 天使, 貞淑함, 美德의 象徵으로, 검정색은 悲嘆, 지옥, 감옥, 밤의 象徵으로, 자주색은 王權의 象徵으로 사용되고 있다. 녹색이 愛人의 色으로 사용되는 것도 이의 영향을 받은 것으로 생각된다. 이 外에도 갈색은 풍요의 상징으로, 파랑은 하인의 色으로, 빨강은 高貴한 身分이나, 美, 솔직함의 象徵으로 노랑은 혐오, 질투, 방탕의 象徵으로 使用되고 있다. 이의 實例로써 「한여름 밤의 꿈」의 舞臺衣裳 디자인에는 服飾의 象徵性, 人物의 性格分析, 劇의 雰圍氣, 디자인의 諸要素둥을 토대로 적절한 色, 線, 素材, 小道具등을 선정하여 古代 그리이스라는 時代性을 反映하는 범위 내에서 衣裳을 디자인 하였다. 全體的인 調和를 위해 무대의상의 諸要素를 나누어진 그룹에 따라 적절히 統一시켰고, 부여된 象徵性은 관객이 쉽게 理解할 수 있도록 提示하였다. 상호관계가 있는 人物들은 같은 色이나 線을 사용하여 관객이 쉽게 그들의 관계를 把握할 수 있게 하였으며 主된 登場人物이나 重要人物의 衣裳에는 다른 人物의 衣裳과는 色彩, 衣服의 形態등에 약간 差異를 두어 쉽게 눈에 띄게 하였다. 정확한 考證에 따르기 보다는, 세익스피어의 댄디적인 思考를 나타낼 수 있는 單純한 스타일로 現代的인 再照明을 試圖해 보았다.
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일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
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