View : 405 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金日輪-
dc.creator金日輪-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:26Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:26Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000025527-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181274-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025527-
dc.description.abstractThe object of this thesis is to investigate on the musical structure of <ch'unso˘l> composed by Hwang Byo˘ng-gi, clarify the traditional and newly techniques appeared in it. The followings are the results of my studying on the melody, the formal style, the rhythm, the rhythm of changgu and the playing techniques of <ch'unso˘l>. 1. The 1st movement 1) The melodies are composed of a lylic homophony and harmony, its formal style is divided into 2 parts, A and B. 2) The rhythm is composed of irregular time mixed 3 and 2 beat. 3) The rhythm of changgu is mainly used 2 phrase rhythmic pattern of 3/4 time correspond to semi changdan of chungmori. 4) There are two kinds of techniques for a kayagu˘m : one is a traditional techniques, playing a homophony, the other is modern, used by two hands techniques. In particular, the use of the arpeggio technique of abundent yo˘u˘m is distinctive. 2. The 2nd movement 1) The melody of traditional folkloric chungchungmori is divided into 5 category,i. e. A( propose)-B (extention) -C(enlargement) -B(revival) -A' (cadence). 2) Centering typical chungchungmori rhythm of 3 beat, the hemiola rhythm of 2 beat is firstly used. Its rhythm is naturally transformed to the rhythm of tongsalp'uri, divided a beat of 4/4 time into four and then returned to the tongsalp'uri rhythm of 3/4 time. 3) The changgu changdan make change a traditional chungchungmori changdan various. 4) There are used both the traditional techniques and modern's for two hands. 3. The 3rd movement 1) The formal style is divided into 2 parts. The 1st part produce a classical atmosphere like the 1st mevement. The 2nd part is divided into 7 parts in which there are used both the imitation imitating the same melodic patterns in order and, the call and response techniques. 2) While the rhythm of 2/4 time is used variously in the 1st part , the repetitive rhythmic form of an 8th note regardless of mixing multi time, such as 2/8 time, 3/8 time, 4/8 time, 5/8 time, is just expressed in the 2nd part 3) In the 1st part there are 2 types of changgu changdan. Unlike the rhythmic pattern only repeating an 8th note in the 2nd part, 3/4 time changdan is mainly used according to the change of beats. 4) In the 2nd part, it is used the 1st inventional technique among the techniques of the creative numbers for kayagu˘m, By the technique used the both hands alternately, fastly and equally, the fast rhythmic form of an 8th note(♩=144) is repeated. 4. The 4th movement 1) The melody is composed of the call and response form in high range melody based on the low range lasting ostinato, is divided into 5 paragraph. 2) There are used 2 types of rhythms : consistently repetitive rhythm (□) and simple rhythm (♩, □, □) 3) The 4/4 traditional changdan is basically used. 4) It is characteristic that the rapide and lasting repeated rhythm using the 3rd-1st-2nd-1st finger of right hand, and left hand's glissando techniques are used. 5. The 5th movement 1) The form, which is similar to that of the sanjo because of starting from chajinmori of the typical 3 beat finishing to huimori, is divided into 6 paragraphs. 2) Centering the typical chajinmori rhythm of 3 beat, the hemiola rhythm of 2 beat is used together. In more rapide parts, centering continuous repeated rhythmic form of □, the simple rhythm of ♩, □,□ is also used. 3) The chajinmori changdan is basically used. 4) The playing techniques are fairly used the traditional and the new one. As considered above, <chunso˘l>, firstly, make change the traditional elements new style on the basis of the enlarging musical range and the abundent volume of 17 string kayugiu˘m, secondly, using the new musical expression utilized the characteristic of the 17 string kayagu˘m, is maybe called traditional and modern work.;본 논문은 황병기의 작품 <春雪>의 음악적 구조를 고찰하고, 그 작품에 내재된 새로운 기법과 전통적인 기법을 밝히고자 함을 목적으로 한다. <春雪>의 선율 및 구성형식, 리듬, 장구장단, 연주법을 고찰하여 악장별로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 제 1악장 가. 선율은 서정적인 단선율과 화음이 섞여 이루어졌으며 구성형식은 A와 B의 두단락으로 구분되었다. 나. 리듬은 4분음표를 단위로 하는 3박과 2박이 섞인 불규칙한 박자로 되어 있다. 다. 장구장단은 중모리 반각에 해당하는 3/4박자의 두 마디로 된 장단형을 중심으로 가락을 加減하여 사용하였다. 라. 연주기법은 단선율을 연주하는 전통주법과 화음을 연주하는 새로운 주법인 兩手指法이 함께 사용되는데 특히 풍부한 여음의 아르페지오 주법의 사용이 특징이다. 2. 제 2악장 가. 선율은 전통적인 민속악풍의 중중모리 선율로서 A(제시) - B(발전) - C(확대) - B(재현) - A'(종결)의 다섯 단락으로 구분되었다. 나. 리듬은 전형적인 3분박의 중중모리 리듬을 중심으로하여 2분박의 헤미올라 리듬과 4/4박자의 한 박을 넷으로 나눈 동살푸리 리듬(□×4)으로 자연스럽게 변화 되었다가 다시 3분박의 중중모리 리듬으로 연결되었다. 다. 장구장단은 전통적인 중중모리 장단이 다양하게 변화되었다. 라. 연주기법은 전통 주법과 兩手指法이 함께 사용되었다. 3. 제 3악장 가. 형식은 전반부와 후반부로 나뉘며 전반부는 제 1악장과 같은 분위기의 정악풍으로, 후반부는 같은음형을 차례로 모방하는 모방기법(imitation)과 문답 형식의 일곱단락으로 구분되었다. 나. 리듬은 전반부에서 2/4박의 리듬이 다양한 형태로 되어있으며 후반부에서는 혼합된 多拍子(2/8, 3/8, 4/8, 5/8박)에 관계없이 8분음표의 반복형태로만 되어있다. 다. 장구장단은 전반부에서 두 가지 패턴으로 나타나며 후반부에서는 8분 음표의 반복으로만 일관하는 선율의 리듬형태와는 달리 3/4박 장단을 중심으로 박자의 변화에 따라 가락을 加減하였다. 라. 연주기법은 후반부에서 지금까지 작곡된 모든 창작 가야금곡의 주법 중 최초로 개발된 주법이 사용된다. 즉, 빠른 8분음표의 반복리듬(♩=144)을 양손으로 번갈아 빠르고 균등하게 연주한다. 4. 제 4악장 가. 선율은 저음역의 지속적인 고집음형(ostinato)을 배경으로 하여 고음역의 선율이 문답형식을 이루며 다섯단락으로 구분되었다. 나. 리듬은 始終 반복되는 □의 리듬 위에 단순한 ♩,□,□의 리듬이 병행되었다. 다. 장구장단은 4/4박의 전통적인 장단을 기본으로 하였다. 라. 연주기법은 오른손의 3-1-2-1指를 사용한 빠르고 지속적인 반복리듬 위에 왼손으로 연주하는 글리산도 주법의 사용이 특징이다. 5. 제 5악장 가. 전형적인 3분박 중심의 자진모리로 시작하여 휘몰아 끝을 맺는 형식이 산조와 비슷하며 여섯 단락으로 구분되었다. 나. 리듬은 전형적인 3분박의 자진모리 리듬을 중심으로 2분박의 헤미올라 리듬이 함께 쓰였으며 빨라진 부분에서는 지속적인 반복 리듬 형태인 □을 중심으로 □,□,♩의 단순리듬이 병행되었다. 다. 장구장단은 자진모리 장단에 가락을 加減하였다. 라. 연주기법은 전통주법과 새로운 주법이 사용되었다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 <春雪>은 17현 가야금이 갖는 넓혀진 음역과 풍부한 음량을 토대로 하여 전통적인 요소를 다양하게 변화시켜 수용하면서 17현 가야금의 특성을 한껏 활용한 새로운 음악 어법도 사용하여 전통적이면서도 현대적인 작품이라 할 수 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 1 Ⅱ. <春雪>의 분석 = 4 A. 작품 개요 = 4 B. 작품 분석 = 4 1. 제 1악장 = 4 가. 선율 및 구성형식 = 4 나. 리듬 = 7 다. 장구 장단 = 8 라. 연주기법 = 9 2. 제 2악장 = 11 가. 선율 및 구성형식 = 11 나. 리듬 = 17 다. 장구 장단 = 20 라. 연주기법 = 22 3. 제 3악장 = 22 가. 선율 및 구성형식 = 22 나. 리듬 = 30 다. 장구 장단 = 31 라. 연주기법 = 32 4. 제 4악장 = 33 가. 선율 및 구성형식 = 33 나. 리듬 = 39 다. 장구 장단 = 39 라. 연주기법 = 40 5. 제 5악장 = 40 가. 선율 및 구성형식 = 40 나. 리듬 = 50 다. 장구 장단 = 51 라. 연주기법 = 53 Ⅲ. 결론 = 55 참고문헌 = 59 ABSTRACT = 61 春雪 = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2759676 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject춘설-
dc.subject음악구조-
dc.subjectMusical-
dc.title<春雪>의 音樂構造에 대한 考察-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Musical Structure of <Ch'unsoˇl>-
dc.format.pagex, 63p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE