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CI에서 시각적 형태이미지 표현연구

Title
CI에서 시각적 형태이미지 표현연구
Other Titles
(A) STUDY OF VISUAL IMAGE ON CORPORATE IDENTITY
Authors
정주현
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
CI시각적 형태이미지VISUAL IMAGECORPORATE IDENTITY
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
When people come up with image of an object, they generally think of specific word, sounds, or drawing. For a certain word, they can think of well matched visual expressions, and for a certain visual outlook, they can also come up with a variety of linguistic expressions. However, those expressions have single core essence even though they are expressed in many different ways, and at the same time, a single content can be expressed in many different ways, either linguistically or visually. This is also applicable to explain specific corporate image. Under the current fluctuating business situation, corporate image-making strategy should be considered at the viewpoint of diversification. Many different expressional images which have been accumulated in consumers' brains formulate stock Information on a corporate, and this information is finally creating a corporate image to consumers. Based on its management philosophy, a corporate makes a lot of decision makings and business activities such as management principles, employee welfare system, promotional strategy, positioning through advertising campaign, and internal response on external environment. And those activities accumulate specific images on consumers' memory, and finally create a corporate image in their perception. Under the current digital era which is rapidly changing and produces tons of information dally, the most direct and integrated expressional component which is formulating a corporate image is corporate visual identify. Therefore, this study will take care of corporate visualization of corporate linguistic expressions, especially focusing on the design of symbolic mark which is integrating corporate image visually. Generally speaking, the ideal symbolic mark can deliver corporate philosophy to consumers effectively, and so let consumers get pre-intended perceptions of the company. The object company of artworks in this study is 'Pro-Specs'. First of all, I defined linguistic images expressing Pro-Specs corporate image, and then studied about visualization of those linguistic images on 'Pro-Specs' through the searching process of visual components such as form, line, dot, color, and space as well as expressional methods such as location, direction, balance, and focus.;일반적으로 사람들은 어떤 대상에 대한 이미지를 연상할 때 특정한 언어나 소리, 또는 그림으로 나타낸다. 각각의 어휘에 따라 그에 맞는 시각적 표현이 가능하며 시각적 형태에 대한 언어적 표현 또한 다양하다. 이들은 표현방법이 다를 뿐 본질은 하나이며 동일한 내용을 언어적으로 또는 시각적으로 표현할 수 있다. 기업에 대한 이미지 역시 마찬가지이다. 슬로건과 같은 언어적 형태로 또는 심볼마크와 같은 시각적 형태로 기업의 이미지를 상징적으로 표현할 수 있다. 이러한 기업이미지의 형성은 과거와 달리 오늘날과 같은 급격한 시장의 환경변화로 다원적인 전략으로 이루어지고 있으며 다방면에서 축적된 여러 형태의 표상들이 누적된 정보(Stock Information)로서 하나의 기업이미지를 만드는 것이다. 예를 들면 기업이념을 바탕으로 경영방침, 사원의 복지, 판촉전략, 광고의 포지셔닝, 그리고 환경에 따른 영향 등 일련의 기업의 행동들이 사람들 기억속에 쌓이면서 여러요소들이 복합적으로 기업이미지를 만든다. 이와 같이 기업이미지를 만드는 많은 요소들 중 오늘날과 같이 빠르고 다량의 정보가 쏟아지는 디지털 시대에 이를 직접적이고 함축적으로 드러낼 수 있는 요소가 기업의 시각적 이미지(Visual Identity)이다. 따라서 본 연구에서는 기업의 시각이미지(Visual Identity)에 한정하였으며 기업의 언어적 표현의 시각화, 특히 기업의 인상을 시각적으로 함축하고 있는 심볼마크의 조형성 중심으로 연구할 것이다. 이상적인 심볼마크의 형태는 기업의 이념을 효과적으로 반영하여 사람들에게 의도한대로 인식되도록 할 것이다. 본 논문의 작품은 대상 기업을 'Pro-Specs'로 정하여 프로스펙스의 이미지를 표현하는 언어이미지를 선정하고 형, 선, 점, 색, 공간의 시각요소와 위치와 방향, 균형과 강약 등의 표현방법의 탐색과정을 통해 기업에 대한 언어 이미지의 시각화를 연구해 보고자 한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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