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Blake의 Burke비판

Title
Blake의 Burke비판
Other Titles
Blake's Criticism of Burke
Authors
홍수정
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
BlakeBurke비판숭고성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Longinus이래 숭고성은 정신적인 개념이자 동시에 형태로서도 나타날 수 있는 것이라고 여겨졌고 성경과 Milton의 시가 그 전형으로 간주되었다. 그러나 이러한 숭고성의 정의에 있어서도 18세기와 그 이전은 큰 차이를 보이게 되는데, 위 시들은 18세기 이전에는 종교적인 신성함과 장엄한 언어라는 의미에서, 이후에는 거대한 자연물에서 느껴지는 공포감과 이를 표현하는 모호한 언어라는 의미에서 숭고하다고 생각되었던 것이다. 18세기 후반과 19세기 초반에 작품활동을 했던 Blake(1757-1831)의 숭고성은 바로 성경과 Milton의 시가 그러하듯이 숭고성에 대한 다양한 해석을 포괄하고 있다는데 그 특징이 있다. Blake가 자신의 숭고한 시는 감각적인 인식(Corporeal Understanding)을 통해 얻어질수 있는 것이 아니라 정신적인 힘(Intellctual Powers)을 통해 얻어질수 있다고 한 것은 18세기 이전 숭고성의 정신적 특성에 주목하는 데서 나온 것이지만, 그의 '숭고한 시'가 궁극적으로 지향하는 바는 성경이나 Milton의 시가 보여주는바 내용과 형식을 포괄한 총체적인 예술적 자질인 것이다. 이러한 입장에 서있던 Blake에게는 Burke의 '자연물이 주는 공포감'과 이를 표현하는 '모호한 언어'는 숭고성을 규정하는 적절한 방법이 될 수 없었다. 그리고 Burke의 정치적 보수성 또한 Blake의 개혁적인 성향에 의해 비판되어야할 주제였다. Burke의 정치적인 팜플렛이었던 Reflections on the Revolution in France(1790)에 대항하여 쓴 Blake의 The French Revolution(1791)은 내용에 있어서는 Burke의 정치적 보수성을 비판한 것이었지만 이를 담고 있는 시라는 예술형태는 바로 Burke의 숭고성 이론을 비판하는 의도를 지닌 것이었다. 그리고 이 시는 단순히 Burke에 대한 비판만을 담고 있는 것이 아니라 Blake가 희구하는 이상적인 정치관과 숭고성의 예술적 형태까지도 포함한 것이었다. Blake는 이러한 비판과 예술적 이상을 동시에 담기위해 당시의 Burke식 숭고성의 전형적인 표현으로 인식되던 Ossian시를 The French Revolution의 언어와 표현기법속에 가져온다. 그러나 이후 Blake의 시적 인식의 확장은 보다 궁극적인 숭고성의 등가물을 찾게 되는데 이것이 바로 성경과 Milton의 시다. 이는 The Book of Urizen(1794)과 The Book of Los(1795)를 통해 제시되는데, Blake는 이 시속에서 Los로 하여금 Burke를 형상화한 인물인 Urizen의 오류를 체험하고 자신의 노력을 통해 진리를 깨닫게 함으로서 The French Revolution에서보다 한층 높은 수준의 수고성을 지향한다. 결국 Blake의 숭고한 시의 발전은 Burke를 비판하는 과정이기도 했지만 이를 통해 Blake 자신만의 숭고성은 구축되었던 것이다.;This thesis attempts to explore the interdependent progress between the sublime form and political content in The French Revolution and Lambeth Poems. The sublimity has been generally discussed from the aesthetic viewpoint since Longinus' Peri Houpsus, so The French Revolution and Lambeth Poems, which deal with political events, have been estimated the least sublime poetry. However when we see that Blake's mythological figures, Urizen, Orc, Los, who are made up of his so called 'most sublime' poetry, had been created and shaped out of the political atmosphere in The French Revolution and Lambeth Poems, we can point out that the formation of sublime poetry is closely related with Blake's political viewpoint. In addition, this relation can be shown in the fact that the process to the later poetry is under way to criticize Burke's political and aesthetic theory. This thesis concentrates on the sublime form in The French Revolution and Lambeth Poems which represent the political and aesthetic understaning of Burke. The first part of the main body examines the textual meaning of the Bible and Milton, Ossian Poetry which build up the form of Blake's sublime poetry from the historical background of the sublime. The Bible and Milton had been considered as the well known representatives of great writing including great ideas before the eighteenth century. However in the angle of the eighteenth century aesthetics, the two were thought to be the best textbooks that had an abundant supply of sublime experiences like terror, astonishment, which were systematized by Burke. In the Burkean sublime religious transcendentalism was never pursued, so the Ossian Poems, the literature of Northern revival, were regarded as the sublime equivalence. When it came to the end of the century, the aesthetic theories of Burke were criticised by the people who wanted to search for the spiritual ideas of the sublime. In addition, his conservative political theory was attacked by the reformers including Blake. The French Revolution and Lambeth Poems reflected Blake's political and aesthetic criticism toward Burke at this time. The second part examines how Blake criticizes Burke's political and aesthetic views through the sublime form in The French Revolution. Blake uses the epic form of Milton and Ossian known as Burke's sublime at that time in order to indicate the aesthetic principle on which Burke's political pamphlet was based. In order to criticize Burke, Blake uses Burke's obscurity and dark images in describing the ancien re´gime who were spiritually supported by Burke. In addition, with the intention of supporting the reformers who were severely condemned by Burke, Blake uses the his distinct, sunbeam image. The third part explores Blake's another reflection on Burke's stronger influence on the conservative ancien re´gime. Throughout the Lambeth Poems, Blake criticizes Burke straightforwardly and searches for the salvation by means of art. Disappointment in the anti-revolutionary action of Fayette makes Blake search for the perfect spiritual symbol such as Jesus in the Bible instead of the humanistic hero Fingal. This tendency to go back to the religious sublime does not imply Blake's escape from realities, but his efforts to restore lost history of the sublime caused by Burke.
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