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J. S. Bach, F. Schubert, C. Debussy, C. Franck에 대한 연구

Title
J. S. Bach, F. Schubert, C. Debussy, C. Franck에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON J. S. BACH, F. SCHUBERT, C. DEBUSSY AND C. FRANCK
Authors
박미령
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachF. SchubertC. DebussyC. Franck
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is a study on the piano music of J.S. Bach, F. Schubert ,C. Debussy and C. Franck, centering on author's graduate reciatal repertoire, with basic reference to the structural elements of the works. J.S. Bach's Partita No. 1 is consisted of numbers of movements, each in the different character dance. Except Praeludium the basic suite is composed of binary form and each movement is using characteristic rhythm. F. Schubert's sonata op. posth. D 958 is consisted of 4 movements with rich lyricism and longer melody compared to the classical sonata works. The work shows free modulation using enharmonic, chromatic, and unison tonic modulations. C. Debussy's Estampes is composed of 3 pieces and they are all in ternary form using of pentatonic scale, whole-tone scale, pedal point, ostinato figure which are the characteristic of impressionism. C. Franck Prelude, chorale and Fugue shows the expansion of it's structure inserting the chorale in prelude fugue and the theme presented in prelude and chorale is shown in fugue again in cyclic form. Also in this work his chromatic style and sudden modulation are shown.;본 논문은 Bach, Schubert, Debussy, Franck의 작품 중 본 연구자의 졸업 연주회 때의 작품을 선택하여 각 작품을 중심으로 간단히 알아보았다. J.S. Bach의 Partita 제 1번은 성격이 다른 춤곡으로 이루어졌고 기본적인 조곡형식에 전주곡인 Praeludium을 제외하고는 모두 2부형식으로 구성되어 있다. 각 악곡은 특징적인 리듬과 성격을 가지고 있다. F. Schubert의 Sonata, op. posth, D. 958은 4악장으로 되어있고 서정성이 풍부하며 고전파 sonata작곡가들보다 선율의 길이가 길다. 반음계적 전조, 이명동음적전조, 같은 으뜸음조의 전조를 사용하여 자유로운 전조를 보여주고 있다. C. Debussy의 Estampes는 3곡으로 이루어져 있으며 모두 3부형식으로 인상주의 음악의 특징인 5음음계(pentatonic scale) 온음음계(whole-tone scale), pedal point 등이 사용되었다. C. Frank의 Prelude chorale and Fugue는 prelude와 fugue 사이에 chorale을 삽입함으로써 규모를 확대시켰으며 prelude와 chorale에서 제시된 주제가 fugue에서 그대로 응용됨으로써 순환형식(cyclic form)을 나타낸다. 또 이 곡에서는 그의 반음계적인 스타일과 갑작스런 전조 등이 사용되었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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