View : 685 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李信貞-
dc.creator李信貞-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000025968-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181167-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025968-
dc.description.abstract관객은 연극의 필수불가결한 요소이다. 연극은 무대와 관객 사이의 의사소통과정이며 관객은 공연의 공동창조자이고 생산적인 역할을 담당한다. 관객은 희곡의 창작과정에도 영향을 미치며 극작가의 관객에 대한 인식은 희곡 텍스트에 반영된다. 극작과 무대 작업을 병행하고 있는 오태석의 경우에는 작가의 관객 인식이 강하게 드러나며 이는 연극성을 풍부하게 한다. 본 논문은 극작가의 관객 인식을 중심으로 오태석의 희곡 텍스트를 분석함으로써 관객과의 관계에서 텍스트의 의미를 형성하고 연극성을 밝히려 하였다. 또 관객에 대한 작가의 인식의 변모 양상을 통하여 그의 작품세계의 노정을 살펴보았다. 대상작품은 <환절기>, <육교 위의 유모차>, <약장사>, <태>, <자전거>, <백마강 달밤에>이다. <환절기>에서 관객의 역할은 최소화되어 있고 관객의 참여는 제한적이고 소극적이다. 무대는 이미 작가에 의해 사실적으로 제시되어 있고 등장인물이나 상황에 대해서도 관객은 작가에 의해 지시된 감정을 느끼도록 강요받는다. <육교 위의 유모차>와 <약장사>에서는 가상의 관객과의 대화를 설정하거나 허구적 관객을 구체화하는 형태로 작가의 관객 인식을 보여준다. 이 때 관객은 연극의 전제로서 기능하고 극에 적절한 반응을 발송하는 존재이지만 수동적 역할에서 완전히 탈피하지 못한다. <태>에서는 전통극적인 기법을 차용하여 관객으로 하여금 극의 해석에 능동적으로 참여하도록 관객의 역할을 강화하고 있다. 전통극적인 관객과의 무대약속과 관객의 기대 지평을 이용하여 무대를 구성함으로써 관객의 적극적 상상력이 기능하도록 유도한다. <자전거>에서는 연극의 본질에 대한 성찰과 이상적인 관객의 역할 모형을 제시하고 연극과 관객의 관계를 보여준다. 이상적인 관객은 무대와 지속적으로 의사소통을 하고 무대에 대한 주의깊은 관찰을 바탕으로 자신의 적극적 상상력을 이용하여 새로운 텍스트의 형성을 가능하게 하는 존재이다. <백마강 달밤에>에서는 제의적 연극의 가능성을 실험하고 있으며 관객 기능을 최대한 확대하여 연극에 관객을 참여시키고 있다. 제의와 오락적 요소를 적절하게 혼합하고 있으며 관객에 대한 초월적 합일을 지향하여 관객의 참여를 극대화시킨다. 이상의 연구를 통하여 볼 때 오태석은 초기에는 관객을 수동적 수용자로서 상정하고 극의 해석에 적극적으로 개입시키고 있지 않지만 후기로 갈수록 관객의 역할을 강화하고 참여를 확대시킨다. 무대는 관객의 적극적인 상상력을 기반으로 재구성되고 있으며 관객과의 의사소통을 공고히 유지한다. 오태석은 관객과 활발히 의사소통을 하고 관객과의 합의 아래 새로운 텍스트를 형성하는 연극을 이상적인 형태로 파악하고 있음을 알 수 있었다.;The audience is an essential part of theatre. Theatre is a communication process between the stage and the audience. Thus the audience's role is an active one as a co-creator of the actual performance. The audience affects not only the performance but the dramatic text too. The playwright's awareness of the audience projects in his plays. Tae-suk Oh's awareness of the audience becomes directly involved in his plays and thus an outstanding characteristic of his plays is a strong theatricality, which stems from his dual role he assumes in both writing and also directing them. This study analyzes the playwright's awareness of the audience in the dramatic text of Tae-suk Oh. Thus the theatricality of his plays can be observed and the meaning of the dramatic text constsucted in the relationship with the audience. The development of his work is revealed through an analysis of how his awareness of the audience changes and develops over time. This paper studies six of his plays, <Change of Season>, <A baby carriage on the Overpass>, <Drugseller>, <Womb>, <Bicycle>, and <In the moonlit Night at Baek-ma River>. In <Change of Season> the audience's role is minimal. Its participation is limited and passive. The stage has already been created and in terms of characters as well as scenes, the audience is intended to absorb them as written and determined by the author. The playwright's awareness of the audience is revealed through the dialogue with the imaginary audience in <A baby carriage on the Overpass>, and the characterization of the fictional audience in <Drugseller>. The audience's role is a passive, receiving one as usual though he sends his response to the stage. <Womb> on the other hand uses methods of traditional theatre and encourages the audience to participate in interpreting the meaning of the dramatic text. The audience is pushed to actively use its own imagination through the convention on the stage and the change of horizons. <Bicycle> exposes the basic characteristics of theatre, reflects on the relationship between theatre and audience and suggests a model of the ideal audience. The ideal audience continuously communicates with the stage and based on attentive observation uses its own imagination to enable recreation of the dramatic text. <In the moonlit Night at Baek-ma River> is an experiment in ritual theatre, which makes the audience participate in the stage and expands its role to the fullest extent. Elements of ritual and entertainment are blended together to strike a fine balance and the audience through its participation is made experience the transcendent. The conclusion of this study is that in his early works Tae-suk Oh does not actively involve the audience in the interpretation of the text but rather assigns the audience a passive, receiving role. However, in his later works he gradually expands the audience's role and involvement. The audience actively recreates the stage through its own imagination. Tae-suk Oh proposes an ideal form of theatre, which continuously communicates with the audience and in agreement with the audience, recreates dramatic text.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 서론 - 문제 제기 및 연구 방법 = 1 Ⅱ. 소통구조로서의 극 = 9 A. 연극의 의사소통체계 = 9 B. 관객과의 소통구조로서의 희곡 = 13 Ⅲ. 작가의 관객 인식과 극적 전략 = 20 A. 관객의 소극적 참여 : <환절기> = 22 1. 무대 지시문 = 23 2. 연극적 놀이 = 29 3. 관객과의 거리 및 태도 = 33 B. 관객과의 대화에 대한 실험 : <육교 위의 유모차>, <약장사> = 37 1. 가상의 관객과의 대화 : <육교 위의 유모차> = 38 2. 허구적 관객의 구체화 : <약장사> = 45 C. 관객 참여 기능의 강화 : <태> = 49 1. 관객과의 약속에 의한 무대 구성 = 50 2. 시·청각적 효과를 이용한 관객의 극적 감정 고조 = 55 3. 관객에 대한 태도 = 59 D. 이상적인 관객의 역할 제시 : <자전거> = 61 1. 연극의 본질에 대한 고찰 = 63 2. 새로운 텍스트의 창조 = 68 3. 이상적인 관객의 역할 및 메타연극적 요소 = 72 E. 관객에 대한 제의적 포용 : <백마강 달밤에> = 75 1. 제의적 연극 = 77 2. 관객과의 초월적 합일 지향 = 84 Ⅳ. 결론 = 90 참고문헌 = 97 Abstract = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4162068 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject오태석-
dc.subject-
dc.subject관객-
dc.title오태석 극에 나타난 관객 인식 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle텍스트 분석을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study of Tae-Suk Oh' Awareness of the Audience in his Plays : Through an Analysis of the dramatic text-
dc.format.pagev, 104p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어국문학과-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE