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William Faulkner의 Go Down, Moses에 나타난 인종문제

Title
William Faulkner의 Go Down, Moses에 나타난 인종문제
Other Titles
(A) Study on the racism in Go Down, Moses
Authors
吳恩惠
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
William FaulknerGo DownMoses인종문제racism
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Among William Faulkner's major works, Go Down, Moses(1942) is the first novel that he explored earnestly the racial slavery operated in Southern America. The South part was the place where the slavery was carried out through racial discrimination and the slavery was not the only region of slavery because many imperial nations acted it at the colonial in the 19th century. But Southern Whites distinguished the owners from the slaves thoroughly by color, the black or the white. They objectified the the black to exploit the black labour and denied black people's humanity. To achieve the economic advantage and to justify the slavery system, the white owners accepted an ideology which assumed the inferiority of the black people. The most important thing to the white owners was to keep the plantation well, and in the plantation world, they played the role of father figure and considered black people as domicile children. This is called Southern Paternalism. Likewise, racial difference was combined with the consciousness of discrimination. This racial segregation formed the parts of Southern consciousness and it had not disappeared even after the Civil War. The slavery and Racism have been the crucial burden to the Southern Whites and to the black, too. William Faulkner, as a Southern writer, faced at the burden of the past and suggested the racial experiences of the Whites and the black. In the world of White consciousness, dealt in "Was," "The Old People," "The Bear," Faulkner makes different voices between Ike and Cass. We can identify the history of white McCaslin with the one of the Whites in the South. Like the White ancients, Old Carothers McCaslin had exploited the land and the the black labours. Cass managed the inheritance of Old Carothers McCaslin supporting the role of white owners of Southern Paternalism. Ike who had obtained the sensibility of the woods and ownership of Indians by Sam Fathers eventually repudiated the succession of the McCaslin plantation at the face of Cass. By relinquishing it, Ike denied the racial ideology disguised by Southern Paternalism. About the experiences of the the black, Faulkner might have the limit of assuming the authentic the black voices. So he suggested the phenomenon of discontinuity in the relationship of the black and the white. In "The Fire and the Hearth" and "Pantaloon in the black," readers meet the distorted white perspectives through which they denied the the the black' integrity. But Faulkner didn't overlook the more positive voices made by marginal people. In "Delta Autumn" and "Go Down, Moses," Roth's mistress, Mollie and Miss Worsham show the possibility of destroying the racial discourse. Racism is the crucial problem involved with the discrimination of class, gender, and color. As a society enters into the era of post-capitalism, the system for the discriminating the dispossessed is enforced by economic disparity. So study on the racism in Go Down, Moses representing the experiences the oppressor and the oppressed, will have the importance to overcome the various forms of discrimination.;William Faulkner는 Go Down, Moses(1942)에서 미국 남부사회를 배경으로 인종차별의 현실에 직면한 백인과 흑인의 관계를 그리고 있다. 남부에서 '인종'의 개념은 구분이 아닌 차별의 원리로써 흑인을 물화(物化)시키고 백인의 도덕의식에 짐이 되어온 가치체계이다. Faulkner는 이 전의 작품에서 노예제와 인종차별에 의한 남부 백인들의 고뇌를 보여주었으나 본격적으로 인종문제를 탐색한 작품은 Go Down, Moses으로써 흑인과 백인의 경험세계를 동시에 균형 있게 다루고 있다. Go Down, Moses는 7개의 단편들이 하나의 소설을 이룬 작품으로 비평가들에게는 구성상의 통일성이 논란이 되어 왔다. 단편 형식은 인종차별이라는 상황에 놓인 백인들과 흑인들의 경험을 각각 병치시키면서 서로 다른 목소리를 구현시키기 위한 전략으로 보여진다. 먼저 "Was,"The Ole People," "The Bear"에서는 McCaslin가문을 중심으로 남부 백인들의 경험이 다뤄지고 있다. Old Carothers McCaslin을 필두로 시작된 McCaslin과 Edmonds의 가족사는 미국 남부에서 백인들이 행한 소유와 착취의 역사이다. 백인들은 부의 형성과 사회적 안정을 위해 백인과 흑인의 관계를 가족 관계인양 가장하여 노예제의 도덕적 결함을 은폐하고자 하였다. 그러나 이러한 논의는 Ike가 농장의 장부를 읽는 과정에서 발견한 조상들의 잡혼과 근친상간으로 허위임이 드러난다. 위의 세 단편을 중심으로 백인 농장주의 입장을 대변하는 Cass와 백인으로서의 기득권을 거부하는 Ike의 목소리를 구분할 수 있다. Ike는 Sam Fathers에게서 배우는 사냥과 숲에서 일깨운 감수성을 바탕으로 자신에게 상속되는 유산, 즉 땅과 노예로 이뤄진 대농장의 부정(不正)과 치욕을 발견하고 Cass에게 상속을 포기할 것임을 밝힌다. 흑인의 열등함을 주장하는 Cass를 논박하고 백인의 부정(不正)을 고백하는 Ike의 성취는 인종문제에서 중요한 기점을 이룬다. 작가는 흑인의 노예화를 정당화시키는 백인들의 이데올로기를 Ike를 통해 부정(否定)하고 있는 것이다. 인종차별에 대해 흑인과 백인의 입장을 모두 균형 있게 다루고자 하는 작가의 의도에도 불구하고 William Faulkner는 남부 백인 작가라는 한계를 지닌다. 남부인이자 백인이라는 작가의 정체성으로 인해 그는 Richard Wright와 같은 동시대 흑인 작가와는 다른 방식으로 흑인의 목소리를 형상화시켰다. "The Fire and the Hearth"와 "Pantaloon in Black"에서 백인 농장주 Roth와 마을 보안관은 Lucas와 Rider의 인간성을 왜곡한다. 이때 Lucas와 Rider의 경험은 백인들에 의해 인간성을 부정(否定)당하고 침묵 당할 수밖에 없는 타자의 경험이며 Faulkner는 흑백관계가 단절되었으며 타자와 약자를 억압하고 침묵시키는 현실을 조명하였다. 더 나아가서 작가는 단절된 현실에 머무르지 않고 주변인물들의 목소리를 통해서 차별의 의식 체계를 극복할 수 있는 가능성을 제시하고 있다. 기존 사회에서 소외되고 차별을 당하는 주변 인물들은 첨예한 현실 인식을 바탕으로 백인들이 보지 못하는 인종차별의 새로운 양상을 경고한다. "Delta Autumn" 과 "Go Down, Moses"에서 Ike와 Roth의 정부와의 만남을 통해서 Ike의 한계와 이전의 노예제도와는 또 다른 양상을 띄는 인종차별이 진행되고 있음이 드러난다. 한편 Mollie와 Miss Worsham의 관계에서도 인종차별을 극복할 수 있는 대안적 가치가 있음을 확인할 수 있다. 이러한 백인과 흑인의 세계를 탐색함으로써 작가는 인종차별을 극복하기 위한 가치정립과 가능성을 제시하고 있으며, "race"가 '구분'이 아닌 '차별'의 개념으로 변질되는 과정을 탐색함으로써 현대 복합적인 양상을 띄는 차별의 원리에 직면한 현대인의 의식을 일깨우고자 함을 확인할 수 있을 것이다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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