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Shepard의 록 연극(Rock Plays)에 반영된 1960년대 미국 사회와 문화

Title
Shepard의 록 연극(Rock Plays)에 반영된 1960년대 미국 사회와 문화
Other Titles
(A) Study on Sam Shepard's The Tooth of Crime : The Rock Plays and American Popular Culture of the Sixties
Authors
金惠珍
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
Shepard록 연극rock playsTooth of Crime미국 사회문화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Sam Shepard는 현대 미국사회의 모습을 가장 미국적으로 제시하는 작가로 평가되며 그가 그리는 미국은 카우보이, 인디언, 록 음악, 갱단, 영화 등의 미국 대중문화의 이미지로 제시된다. 그의 이러한 경향은 작품활동 초기부터 확실한 것이었다. 그러나 그의 초기작품들은 그가 사실주의 형식의 극으로 이전하기의 습작정도로 간주되는 경향이 있다. 이러한 평가에는 Off-Off Broadway 시기 대부분의 극이 단막극이며 그렇지 않은 경우에도 극이 만화, 싸구려 소설이나 영화 같은 구성을 가지고 있다는 점이 작용하고 있다. 그러나 Shepard는 이들이 장막극이 아니라는 이유만으로 저급한 수준의 극으로 평가받는 데에 대해서는 불만을 표시해왔다. 그는 전통적으로 정의되는 장막극과 단막극의 구분에서 단막극은 다만 '장막극인 주요작품'으로 이행하기 위한 이전 단계로 간주될 뿐 '극작가의 총체적 작업에 있어 점진적으로 드러나는 과정의 한 부분(a part of the gradually unfolding process of a playwright's total work)'이라는 면은 무시되고 있다는 점을 지적한다. Shepard는 극작 초기부터 개인적인 비전을 통해 재창조되는 세계를 보여주려 했으며 이것은 외부적인 경험과는 상관없는 것이었다. Shepard 극의 실험적인 형식과 파격적인 내용은 변화된 의식과 언어를 수용하는 것이며 중요한 것은 극의 형식이나 규칙보다는 그것이 표현하고 있는 세계였다. 1970년대 초반 양산된 일련의 '록 연극(rock plays)' 들은 록 음악이 가지는 함의, 이에 대한 젊은이들의 기대와 좌절 등을 Shepard의 개인적인 비전을 통해 각종 대중문화의 이미지와 결합시켜 보여주고 있다. 로큰롤은 1960년대의 미국사회와 젊은이들과 밀접하게 연결되어 있으며 당시 미국사회에 가장 큰 영향력을 행사할 수 있는 힘 중의 하나였다. The Tooth of Crime은 Shepard가 극작을 시작한 이래 그려왔던 모든 이미지들이 결합되어 만들어진 독특한 세계를 그리고 있으며 이를 통해 1960년대를 겪어낸 미국의 모습을 잘 보여주고 있다. 그가 음악을 극에 도입한 것은 극이 관객에게 주는 감정적인 효과를 극대화 하기 위한 목적에서였다. 그의 극에서 음악은 배경형성이라는 단순한 보조적 역할 이상을 하고 있다. 록 연극에서 Shepard가 사용한 로큰롤은 극의 소재이자 주제이기도 했다. 록 연극 가운데 Mad Dog Blues와 Cowboy Mouth는 음악을 본격적으로 극에 접목시키면서도 어떠한 결말을 이끌어 내는데 실패했지만 The Tooth of Crime은 언어에 음악을 효과적으로 결합시켰으며 언어의 사용을 통해서 블루스 가수, 카우보이, 갱단원 등 미국 대중문화의 원형적 인물과 그들의 주된 내러티브를 보여준다. The Tooth of Crime은 Shepard가 가장 미국적인 작가라는 평을 뒷받침해 주는 작품이다. Shepard는 자신의 극을 미국의 사회와 문화에 대한 감정적 반응으로 간주했다. 그러나 그가 말하고 있는 감정적인 반응은 그 자신도 인정하고 있듯이 결국 자신을 둘러싸고 있는 미국에서의 삶에서 생겨나는 것이었으며 Shepard의 극이 궁극적으로 감정적인 영역을 목표로 하친 있다고 해도 그 과정에 개입되는 수많은 대중문화의 이미지들은 미국의 사회적 문화적 모습에 대한 의식적인 비판을 가능하게 했다. 그리고 Off-Off Broadway에서 시작된 작품활동 초기부터 자신만의 비전으로 미국에서의 삶을 담아내려 했던 Shepard의 노력은 The Tooth of Crime이라는 미국의 팝 문화에 대한 논평에서 정점을 이루게 된다. 본 논문은 처음으로 한 발 떨어져 성찰한 미국의 모습이 나타나 있는 The Tooth of Crime을 연구함에 있어 Shepard의 록 연극이라는 형식을 고찰하면서 Mad Dog Blues와 Cowboy Mouth에 나타난 주제가 이 극에서 어떤 식으로 발전되어 갔는지를 살펴본다. 또한 60년대의 미국사회에 있어 이 특수한 음악 형식이 가지는 사회적 함의와 위치, 그리고 Shepard가 이 음악의 사용을 통해 의도한 효과를 알아볼 것이다. 마지막으로 주인공인 Hoss와 Crow의 대결을 중심으로 이들의 세계를 살펴보면서 여기에 나타나는 대중문화의 이미지들을 연구해보며 극의 포괄적 이해를 돕고자 한다.;Sam Shepard's theatre essentially portrays the images of popular culture in contemporary American society. Contemporary America in his theatre is often replete with such symbols of popular culture as cowboys, rock star, gangsters, and movie figures. Shepard's incessant efforts to present the environment he lives in with highly personal vision has been the ultimate goal for his plays. However, his early plays are subject to the criticism that they are minor pieces of a talented, promising young writer. This criticism partly draws on the fact that Shepard's plays bring much of their materials from the images of pop culture such as comic books, pulp magazines, and B-movies. To this criticism, Shepard defended his early 'one-act' plays as having a life of their own. In several writings on experimental theatre, Shepard insisted that the traditional division of full-length and one act plays defines one act play as a previous stage to move on to the 'major full length plays.' His idea is that one-act play is also 'a part of the gradually unfolding process of a playwright's total work'. Shepard tries to develop a recreated world through his personal vision, which is not at all about ulterior experiences. The result was highly complicated combination of various cultural images, which were familiar and strange at once. The experimental form and fantastic materials of Shepard's plays are means to embrace changed reality and language of the sixties' America. Shepard's concern was not a theatrical form or rule but the world he was trying to recreate in his plays. In the early seventies, Shepard produced a series of "rock plays" which combine the images of popular culture with the general attitude toward rock'n'roll of that period. Rock'n'roll was one of the most powerful cultural influences for the youth in the sixties and has a particular significance and status during the period. The Tooth of Crime, Shepard's last rock play, creatively synthesized all the images he had presented around that period. By introducing music in the plays,, Shepard tried to give optimum emotional impact on the audience in the theatre. For Shepard, music became not a mere background but also a main theme for the plays. However, Mad Dog Blues and Cowboy Mouth, the first two rock plays to integrate music into play, failed to find a solution or even to reach a conclusion. It was in The Tooth of Crime that Shepard fully used music as an effective theatrical mechanism. The use of language in this play, which is also musical, superbly presents blues singers, cowboys and gangsters their master narratives. The Tooth of Crime substantiate the statement that Shepard is a quintessential American writer. Shepard considered his plays to be emotional responses to the American society and its culture. However, that emotional responses are results of the American environment that surrounds him, and the various images of popular culture Shepard used to describe the emotional responses ultimately lead to a comment on the social and cultural milieu of the contemporary America. The comment on American pop culture culminates in The Tooth of Crime, his last rock play. This thesis aims to focus on The Tooth of Crime and explore the theatrical form of his rock plays. In addition, it studies the effects Shepard has intended in employing music in the plays. In the process, it also examine the social implications and status of Rock'n'Roll in the sixties. Lastly, the thesis intends to explain the world where Hoss and Crow are struggling with each other, which is built on fragments form the transient culture of the post-war American society.
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