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드뷔시(C. Debussy)의 Children's corner에 관한 연구

Title
드뷔시(C. Debussy)의 Children's corner에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of 『Children's corner』 by Claude Achille Debussy
Authors
이정화
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
드뷔시DebussyChildren's corner
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
드뷔시(Claude Achill Debussy, 1862-1918)는 이전의 독일 중심적 낭만주의에서 벗어나 프랑스 중심의 인상주의를 확립, 발전시켰으며, 현대음악으로 가는 계기를 마련한 음악가이다. 인상주의의 개념과 드뷔시의 음악적 특징에 대해 알아보고, 드뷔시가 가장 활발하게 작품 활동을 하던 시기에 작곡한「어린이정경」(Children's Corner)을 분석하여 이 곡에 나타난 드뷔시의 음악적 특징과 연주할 때의 주의점에 대해 논해보고자 한다. 1800-1900년까지 유럽을 풍미했던 독일 중심의 낭만주의는 1850년경부터 일어나기 시작한 인상주의에 의해서 점차 퇴색하게 되었다. '자연으로 돌아가자'라는 취지 아래 시작된 인상주의는 파리 코뮌(Commune)과 산업 혁명 이후 안정을 이룩한 프랑스를 중심으로 일어났다. 모네(Claude Monet, 1840-1926), 마네 (E´douard Manet, 1832-1883), 르누아르(Pierre A .Renoir, 1841-1919), 드가(Edgar Degas, 1834-1917)등의 화가들이 중심이 되어 1874년부터 본격적으로 일어난 인상주의 미술은 어떤 메시지를 전달하는데 그 목적을 두지 않고 사물이나 풍경 그 자체에서 순간적으로 느낀 인상을 표현하는데 목적을 두었다. 변화는 시 분야에서도 일어났는데, 1886년경부터 보들레르(Charler Baudelaire,1821-1867), 말라르메(Stephane Mallarme´, 1842-1898), 베를레느(PauI Verlaine, 1844-1896)등이 중심이 되어 활동했다. 이들은 단어 자체의 뜻이나 시인의 사상을 직접적으로 전하지 않고 분위기로 암시했으며, 단어의 음률과 발음에서 오는 효과를 중시했다. 이러한 경향 때문에 이 사조는 상징주의라 불리게 되었는데, 그 목적을 볼 때 미술의 인상주의와 같은 사조로 볼 수 있다. 이러한 미술과 시 분야의 영향을 받아 음악에서도 변화가 일어나는데, 그 선두에 드뷔시가 있었다. 드뷔시는 인상주의 미술과 상징주의 시, 파리 만국 박람회에서 얻은 이국적 영향, 프랑스 음악의 전통과 국민악파 음악에서 받은 영향 등을 종합해 리스트(Franz Liszt, 1811-86) 시절부터 싹 튼 인상주의를 확립, 발전시켰다. 그는 조성 체계를 약화시키고 온음음계(whole-tone scale), 5음음계(Pentatonic scale), 선법(mode), 불협화음 등 이전에는 사용하지 않은 요소들을 사용해 현대 음악으로 가는 문을 열었다. 드뷔시는 특히 피아노를 '해머가 없는 악기'로 인식하고 이전과는 다른 테크닉과 터치를 요구했으며, 섬세한 페달 사용과 넓은 음역의 사용, 미묘한 셈여림의 변화 등을 개발해 피아노 음악사에 중요한 역할을 했다. 이러한 피아노에 대한 철학 아래 드뷔시는 많은 피아노곡을 작곡했는데, 이 중 「어린이 정경」은 1908년 그의 딸 클로드 엠마(Claude-Emma)에게 헌정한 어린이의 세계를 묘사한 6개의 모음곡이다. 「어린이 정경」은 비교적 견고한 구조와 선율, 단순한 화음 때문에 드뷔시의 다른 피아노 작품들에 비해 인상주의가 약한 작품으로 알려져 있다. 그러나 각각의 부제에 따른 세밀한 묘사 그리고 조성감을 약화시키고 있는 온음음계, 5음음계, 반음계, 선법, 페달 포인트(pedal point), 복조(polytonality), 5도, 8도 병진행과 2도, 7도의 불협화음의 사용, 또 복리듬(polyrhythm), 재즈 리듬 등은 드뷔시가 즐겨 사용한 작곡 기법이다. 「어린이 정경」을 연주하기 위해서는 풍부한 상상력과 섬세한 페달의 사용, 미묘한 톤의 차이를 낼 수 있는 터치의 조절이 필요하며, 자연스러운 빠르기의 변화와 정확한 리듬을 표현해내야만 이 곡의 특성을 잘 살릴 수 있다. 또한 댐퍼 페달(damper pedal), 소스테누토 페달(sostenuto pedal), 소프트 페달(soft pedal)을 모두 사용해야 하는 점, 피아노의 음역을 전부 사용한다고 보아도 무방한 넓은 음역 등은 피아노의 사용면에서도 드뷔시의 특징이 잘 드러나고 있다고 본다. 결론적으로 「어린이 정경」 은 드뷔시의 작곡 기법과 섬세한 묘사가 살아있음과 동시에 개성을 가지고 있는 작품이며, 그의 중요한 피아노 작품 중 하나라고 할 수 있다.;Claude Achille Debussy (1862-1918) was a French musician who freed himself from the German romanticism to establish and develop the French impressionism and provided a momentum for France music to be modernized. The aim of this study is to investigate the Impressionistic principles and the characteristics of Debussy's music centering around 「Children's Corner, which he composed in the days when he most actively engaged in producing works and to discuss what players should take special care when they perform 'Children's Corner」. The German romanticism that had blossomed from 1800 to 1900 began to wither as Impressionism raised its head by 1880. Impressionism started with the motto "Let's go back to nature!" mainy around France which secured its national stability after the Paris commune and the Industrial Revolution. From 1874, painters like Claude Monet, E´douard Manet, Pierre Auguste Renoir and Edgar Degas began to take a leading role in representing immediate impressions they got from things, people and places in an instant on their canvas not just delivering fixed messages. Such artistic changes also occurred in poetry from 1886, and poets like Charler Baudelaire, Stephane Mallarme´, Paul Verlaine were active participants. They didn't express words or their thoughts directly but implied them in implicit terms and valued highly the rhythm of work or the effects of pronunciation. This unique tendency of thinking began to be called as Symbolism, which can be seen as similar to Impressionism in the respect of ultimate goal. Under the influences of these artistic and poetic changes, the field of music also began to change, and Debussy was at the frontline of musical change. He synthesized the influences of impressionistic arts and symbolic poems, the exotic impressions he acquired from the Paris International Exposition, the traditions of French music and the influences of the Nationalistic music circle to build up impressionism in music which already had sprouted up when F. Liszt was alive. He weakened tonality system and opened a door to modem music by using such unconventional elements as whole-tone scale, pentatonic scale, mode, and dissonance. In particular, he regarded piano as "an instrument without ,any hammer", demanded piano players to have techniques and touches different from those of former times, and played an important role in the history of music by bringing about the use of delicate pedals and broad range and subtle forte and piano variations. With this piano philosophy, he composed many piano works among which 「Children's comer」 was included. 「Children's Corner」 was a dedication to his daughter Claude-Emma, composed in 1908 as a suite of six descriptive pieces that depict aspects of children's world. Due to the relatively steady structures, melodies and chords, The Children's Comer is known as a work of which impressionistic features are rather weaker than those of other piano works of Debussy. But the work has such elements he preferred to use as detailed description that matches with subtitle, whole-tone, pentatonic and chromatic scales to weaken tonality, rode, pedal point, polytonality, parallel progression of the fifth and the eighth, discord between the second and the seventh, polyrhythm, and jazz rhythm. Rich imagination, delicate use of pedal, touch control to make subtle tonal differences, ability to perform natural changes of time and exact rhythms are required to enliven the musical characteristics of 「The Children's comer」. Also the necessity of using all the pedals-damper, sostenuto and soft pedals-and the broad range -almost the whole range of piano-reveals the unique piano techniques. In conclusion, 「Children's Corner」 is one of the greatest piano musics of Debussy that has the originality of its own as well as Debussy's peculiar compositional techniques and delicate descriptions.
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