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비행여고생에 대한 싸이코드라마 중심의 집단프로그램 효과성 연구

Title
비행여고생에 대한 싸이코드라마 중심의 집단프로그램 효과성 연구
Other Titles
(A) Study on the Effectiveness of Group Therapy program focused on Psychodrama for Delinquent Female High School Students
Authors
차정화
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 사회복지학과
Keywords
비행여고생싸이코드라마집단프로그램사회복지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근에 재학중인 여학생의 비행에 대해 사회적인 관심이 높아지면서 이에 대한 접근이 요구되고 있으나 학교에서는 비행여고생에 대한 전문인력과 프로그램이 부재한 상태에서 치료적 접근에 어려움을 갖고 있다. 이에 본 연구에서는 비행여고생에 대한 치료적인 접근의 방법으로 싸이코드라마를 집단발달단계에 따라 구조화시켜 적용하고 그 효과성을 검증하고자 하였다. 싸이코드라마는 말로만 하는 것이 아니라 직접 행동으로 경험하여 인식의 변화와 성장을 가져오는 정신치료의 한 방법으로써 '지금 여기에서의 감정정화를 통한 교정 적인 감정경험'을 중시한다. 이 방법은 정신보건분야와 교정기관 및 청소년상담, 학교 상황에 적용되었고, 남을 돕는 전문가들의 대인관계 기술과 감수성 훈련을 위해서도 쓰였으며 그 효과성이 증명된 바 있다. 따라서 본 연구에서는 비행여고생의 특징인 높은 공격성과 충동성을 적당한 수준으로 줄일 수 있는 방법으로 감정표출을 중시하는 싸이코드라마를 실시하여 변화를 보고, 싸이코드라마의 치료요인을 조사하여 프로그램의 효과성을 밝히고자 하였다. 본 연구의 목적은 비행여고생에게 구조화된 싸이코드라마를 실시하고 프로그램의 효과성을 검증하여 학교내의 집단프로그램으로 정착시키는데 기여하고자 했다. 위의 연구목적을 달성하기 위한 연구설계는 양적 조사와 질적 조사를 병행하였는데, 양적인 조사방법으로는 사전-사후 설계를 통하여 실험집단과 통제집단을 비교 연구하였다. 구체적인 사항으로는 공격성과 충동성에 유의미한 변화가 있었는지를 검증하였고, 싸이코드라마의 치료적인 평가를 위해 진행 중에 치료요인을 조사하였다. 또한 질적인 연구방법으로는 집단과정분석과 개별사례분석을 하였다. 연구의 대상자는 서울 시내에 위치한 한 인문계 여자고등학교에서 학교규칙 위반으로 의뢰된 1, 2학년 여고생 중 본 프로그램에 7회 이상 참여한 10명이다. 이 프로그램은 1회의 사전모임, 1회의 개별면담, 1회의 오리엔테이션, 2회의 싸이코드라마를 위한 워밍업 작업, 6회의 싸이코드라마, 1회의 종결모임으로 구성되어있다. 연구도구는 비행정도를 알기 위해 자기보고식비행척도를 사용하였고, 프로그램의 효과성을 보기 위해 공격성척도, 충동성척도, 치료요인척도를 사용했다. 사전사후 검사를 통한 자료는 SPSS PC 통계 프로그램으로 처리하여 프로그램의 효과성을 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 1, 싸이코드라마 실시 후 실험집단 구성원들은 유의미한 차이를 보이며 공격성과 충동성이 감소되었다. 2, 싸이코드라마의 치료요인을 분석한 결과 구성원의 조언, 이타심, 집단응집력, 정화가 상위순위를 차지하였다. 3, 싸이코드라마를 집단발달단계에 따라 집단프로그램으로 구조화시킨 것이 프로그램의 효과성을 높이는데 도움이 되었다. 4, 모임시간과 모임장소에 대한 적절한 구조화를 한 것이 효과성에 도움이 되었다. 이상의 연구결과는 비행여고생의 높은 공격성과 충동성을 줄이기 위해 구조화된 싸이코드라마가 효과가 있었음을 보여주었다. 비행여고생을 위한 싸이코드라마가 학교현장에서 집단프로그램으로서 정착되기 위해서 다음의 몇 가지 제언을 하고자 한다. 1, 건전한 학교환경이 조성되기 위해서는 비행여고생에 대해서 처벌위주가 아니라 치료프로그램이 제공되어야 하고, 이에 싸이코드라마를 활용될 수 있을 것이다. 2, 프로그램에 대한 집단의 목표와 개인의 목표를 구체적으로 설정한다면 구성원 스스로 참여동기가 되고, 프로그램의 효과성을 측정하는데도 기준이 될 수 있을 것이다. 3, 학사일정 변경에 대한 통고나 클럽활동이나 학급활동 시간을 이용할 수 있는 학교에서의 지지적인 구조화가 제공되어야 할 것이다. 4, 비행여고생에 대해 편견이 덜 한 전문적인 외부 인력을 이용하여 학생들이 더 가까이 다가갈 수 있도록 프로그램을 진행시켜야 할 것이다. 5, 집단 프로그램 진행시킬 때 될 수 있으면 자원봉사나 실습과 연결하여 많은 인적자원이 필요할 것이다. 6, 집단 사회사업의 보다 정확한 효과성 측정을 위해서는 6개월 또는 1년 후의 지속적인 사후 조사가 실시되어야 할 것이고 이때는 비행정도와 참여자 개인과 가족, 담임선생님들의 주관적인 인식 및 태도의 변화도 다루어야 할 것이다. 7, 비행여고생의 학교적응을 위해서는 치료적인 접근뿐만 아니라 일반여고생들안에 이해 받을 수 있는 계기가 만들어져야 함으로 이를 위해 일반여고생을 대상으로 개인적인 문제에 초점을 맞춘 싸이코드라마보다는 집단의 문제를 다룰 수 있는 사회 심리극(socio-psycho drama)의 적용을 생각해 볼 수 있을 것이다.;Despite growing concern over delinquency of female students the school, where the corresponding expertise or program is virtually absent, often fails to map out any substantial therapeutic approach here in Korea. Accordingly, psychodrama was proposed as a possible therapeutic approach toward juvenile delinquency in the paper, where it is structured and applied to groups according to each developmental stage and then verified for its effectiveness. Psychodrama is a kind of psychotherapy designed to lead its recipients to changes or growths in their own recognition pattern through participation, not only verbal but also performing, and it concentrates on "corrective emotional experience through catharsis 'here-and-now.'" The approach has successfully been applied to various fields such as institutes on mental health, correction and adolescent counseling and also school settings and helped specialists on 'helping others' develop their interpersonal relationship skills and sensibilities. Thereby, the research adopted psychodrama as a means of reducing the high degree of aggressiveness and impulsiveness shown by almost every delinquent female student to an appropriate level and then surveyed its impact and revealed therapeutic factors to prove its effectiveness. The research was designed to implement the structured psychodrama for delinquent female high school students and prove its effectiveness so that it could strike firm root as a viable group program within schools. Both quantitative and qualitative researches were performed: the control and experimental groups were compared through pre-post research design, verified for any significant change in the aggressiveness and impulsiveness and investigated for therapeutic factors; and group process analyses and case studies were also performed as qualitative approach. The total 10 subjects were those who had taken part in the program seven (7) times or more among first-year and second-year female students of a woman's high school referred owing to violations of school regulations. The program comprised pre-meeting (l), individual counseling (l), orientation (l), warming-ups (2), psychodramas (6) and final meeting (l), and adopted some experimental tools such as a self-report delinquency scale for the severity of delinquency; an aggressiveness scale, an impulsiveness scale and a therapeutic factor scale for the effectiveness of the program. Materials obtained from the pre-post test were processed through SPSS PC+ to verify the effectiveness of the program. The following summarizes the main results of the research 1. Members of the experimental group revealed a significant decrement in aggressiveness and impulsiveness. 2. Major therapeutic factors included advice of member, altruism, group cohesiveness and catharsis. 3. Structuring psychodrama into the group program according to each developmental stage was revealed to be beneficial to the effectiveness of the program. 4. Proper time and venue were also revealed to help optimize the effectiveness. The above results imply the structured psychodrama is effective on reducing a high degree of aggressiveness and impulsiveness and also has a therapeutic impact. The followings have been suggested so that the psychodrama for delinquent female high school students can be firmly rooted as a group social work program in school settings: 1. It is advised delinquent adolescents be approached not by direct punishment but by therapeutic program, which includes psychodrama. 2. Both collective and individual goals would better be established to motivate members' participation and to measure the effectiveness of the program 3. A change on curriculum should be informed in a timely manner, and the supportive structuring should be provided so that curricular and extra-curricular activities can be arranged effectively. 4. Involvement of outside professional may lead to facilitated intimacy. 5. Many volunteers and interns will be needed in the process of group program. 6. For more precise measurements of the effectiveness of the program, follow-ups shall be prepared in six months or a year, which include changes in cognitive and behavioral pattern of the individual participant, his/ her family and a teacher in charge as well as severity of delinquency. 7. The (once) delinquent student deserves not only therapeutic approach but unbiased acceptance from their 'non-delinquent' schoolmates, and the socio-psycho drama may as well be provided for them for it delivers shared themes when general psychodrama usually focuses on private matters.
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