View : 473 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최영순-
dc.creator최영순-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:07Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:07Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000026192-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181094-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026192-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 책 읽기 활동에서 쉬운 책이 유아의 읽기능력 발달에 미치는 영향을 밝히는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 동화책의 유형에 따른 유아의 읽기능력은 증가하는가? 1-1. 쉬운 책으로 읽기활동을 한 실험집단A와 기존의 책으로 읽기활동을 한 실험집단B 유아의 '쉬운 책'에 대한 읽기능력은 각각 증가하는가? 1-2. 실험집단A와 실험집단B 유아의 '기존의 책'에 대한 읽기능력은 각각 증가하는가? 2. 동화책 읽기 활동 후 '쉬운 책'에 대한 유아의 읽기능력은 실험집단A가 실험집단B보다 높게 나타나는가? 3. 동화책 읽기 활동 후 '기존의 책'에 대한 유아의 읽기능력은 실험집단A가 실험집단B보다 높게 나타나는가? 4. 글자에 대한 인식, 내용 이해, 책에 대한 흥미 등 '쉬운 책'에 대한 유아의 반응은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 특별시에 위치한 D유치원에 재원중인 만 4세 유아 24명이었다. 연구기간은 6주로서 실험절차는 유아의 읽기능력을 알아보기 위한 사전검사, 실험처치로서 책 읽기 활동, 유아의 읽기능력을 알아보기 위한 사후검사의 순서로 진행되었다. 책 읽기 활동은 10회에 걸쳐 이루어졌으며 실험집단A 유아 12명에게는 쉬운 책을, 실험집단B 유아 12명에게는 기존의 책을 사용하여 실시하였다. 쉬운 책은 김영실, 현은자(1992)가 연구개발한 것을 사용하였으며 유아의 읽기능력 발달검사는 Sulzby(1985, 1988)의 연구에서 나온 유아의 읽기발달 단계를 기준으로 실시하였다. 검사상황은 녹음되었으며 3명의 채점자에 의해 채점되었다. 수집된 자료는 두 종속 표본 t검증과 공변량분석(ANCOVA)에 의해 분석되었다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 동화책의 유형에 따른 유아의 읽기능력은 증가하였다. 쉬운 책에 대한 실험집단A 유아의 읽기능력과 실험집단B 유아의 읽기능력이 각각 증가하였으며 기존의 책에 대한 실험집단A 유아의 읽기능력과 실험집단B 유아의 읽기능력이 각각 증가하였다. 2. 책읽기 활동 후 쉬운 책에 대한 유아의 읽기능력은 실험집단A가 실험집단B보다 높게 나타났다. 3. 책읽기 활동 후 기존의 책에 대한 유아의 읽기능력은 실험집단A가 실험집단B보다 높게 나타났다. 4. 쉬운 책에 대한 유아의 반응은 쉬운 책의 특징과 관련하여 나타났으며 쉬운 책 읽기 활동이 반복됨에 따라 글자에 대한 인식, 내용 이해 등 유아의 읽기능력이 점차 증가하는 경향을 보였다.;The purpose of this study is to find out the effect of easy-to-read books on the development of the young children's reading ability. To this end, the research questions established in this study are as follows: 1. Is the young children's reading ability increased by the types of story books? 1-1. Does the children's reading ability each of experimental group A and experimental group B increase in reading easy-to-read books? 1.2. Does the children's reading ability each of experimental group A and experimental group B increase in reading existing books? 2. Is the children's reading ability higher in the experimental group A than in the experimental group B in reading easy-to-read books? 3. Is the children's reading ability higher in the experimental group A than in the experimental group B in reading existing books? 4. What's the development process of children response and ability for easy-to-read books? The 24 children of four years old at D.-kindergarten in Seoul were randomly selected for this study. The experimental procedures were in the order of pre-test to distinguish the children's reading ability, reading activity as treatment, and post-test for knowing the children's reading ability. The reading activities were conducted ten times on children, 12 children of experimental group A were provided with easy-to-read books and 12children of experimental group B with existing books. Easy-to-read books specially written by Kim, Young-Sil & Hyun, Eun-Ja(1992) wear used for testing and the test of reading ability based on 'classification scheme for emergent reading', the study by E.Sulzby(1985, 1988). Utterance during the activities were tape-recorded, and classified by three raters. The data were analyzed by matched pair t-test and ANCOVA. The Findings of this study are as follows. 1. The children's reading ability was increased by the types of story books. The reading ability increased in reading easy-to-read books each of experimental group A and experimental group B and also in reading existing books. 2. The children's reading ability of experimental group A was higher than of experimental group B in reading easy-to-read books. 3. The children's reading ability was higher of experimental group A than of experimental group B in reading existing books. 4. The children's development process and responses to easy-to-read books coincide with the characteristics of the easy-to-read books, and as the children's reading activities for easy-to-read books increased, the children's reading ability also increased.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 유아의 문해발달에 대한 관점 = 6 B. 유아의 문해발달과 책읽기 = 10 C. 쉬운 책을 통한 유아의 읽기 발달 = 20 Ⅲ. 연구방법 = 28 A. 연구 대상 = 28 B. 연구 도구 = 29 C. 연구 절차 = 34 D. 연구가설 = 37 E. 자료분석방법 = 38 Ⅳ. 결과 및 해석 = 39 A. 책의 유형에 따른 유아의 읽기능력 발달 = 39 B. 쉬운 책이 유아의 읽기능력 발달에 미치는 영향 = 41 C. 쉬운 책에 대한 유아의 반응 = 43 Ⅴ. 논의 및 결론 = 46 A. 논의 = 46 B. 결론 및 제언 = 49 참고문헌 = 52 부록 = 58 ABSTRACT = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2954619 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject책 읽기-
dc.title책 읽기 활동에서 '쉬운 책'이 유아의 읽기능력에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE