View : 37 Download: 0

J.Brahms의 변주곡 Op.9와 C.Debussy의 영상 제1집에 대한 연구

Title
J.Brahms의 변주곡 Op.9와 C.Debussy의 영상 제1집에 대한 연구
Authors
김은영
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 J. Brahms의 Schumann 주제에 의한 변주곡 Op. 9와 C. Debussy의 영상 제1집에 대한 곡의 배경 및 악곡의 구성을 연구한 것이다. J. Brahms는 낭만주의적 고전주의자로 그의 음악적 특성을 규정지을 수 있다. 그는 여러형태의 음악적 형식에서 변주형식을 즐겨쓰고 그의 음악적 언어를 전개하는데 중요한 수단으로 사용했다. 변주곡 Op. q는 1854년에 작곡되었으며 주제와 16개의 변주로 구성되어있다. 이 곡의 주제는 R. Schumann의 Bunte Bla¨tter Op. 99중에서 Albumbla¨tter의 제1번에서 발췌하였는데 Brahms가 평소 가까이 지내오던 Schumann의 영향이 이 곡에서 명상적인 원숙한 표현으로 나타나고 있다. 캐논, 선율의 수식, 박자 조성 음역의 변화 그리고 변주가 주제보다는 바로 앞의 변주에서 파생되어지는 진행등 여러 방법이 J. S. Bach와 L. V. Beethoven의 주제 전개 방법을 모델로 삼았다. Brahms는 3도, 6도, 8도의 중복과 분산화음의 사용 당김음과 액센트의 전이, 베이스에 중요성을 부가하여 선율선과 동등하게 취급하여 전체적인 구조와 각 변주의 특성을 나타내고 있다. C. Debussy의 영상 제1집은 1905년에 작곡된 곡으로 Reflets dans I'eau, Hommage a` Rameau, Movement의 3곡으로 구성되어 있다. Reflets dans I'eau는 즉흥적 성격을 가진 회화적인 곡이다. Hommage a` Rameau는 느린 Sarabande 양식으로 단성과 다성의 대립되는 형식을 복합적으로 사용하고 있고 선율에서는 중세 선법을 사용하였다. Movement는 16음표의 셋잇단음의 계속된 움직임, 단순한 리듬이 피아노의 타악기적인 효과를 표현하고 있다. 인상주의 색채가 짙은 이 곡은 7도, 9도, 11도화음, 병행 5도, 8도의 진행, 5음음계, 중세선법의 사용과 함께 페달의 미묘한 사용으로 인상주의적인 독특한 음향을 표현한다.;This thesis is analysed and studied of background, form, melody, rythm and harmony of each work-J. Brahms's Variation Op. 9, C. Debussy's Imager Ie`re Se´rie-for complete revival, which are played in Recital, for graduate. J. Brahms is a romantic classicst. Perhaps the important techmique of development in Brahm's works is the Variation Variation Op. 9 composed in 1854 and consists of a theme and 16 Variations. The theme came from Albumbla¨tter No. 1 in Bunte Bla¨tter, Op. 99 of R. Schumann. The Schumann Variations Op. 9 betray Schumann's influence on Brahms from their meeting in 1853. His variation technique changed strikingly as his classical modes gare way to a freer conception of form. He rejedted the free variation only tenuosly connected to the theme, and by taking as his models Bach's Goldberg Variations and Beethoven's technique of themetic modification. The phrase structure is more strictly adhered to and the harmony is as important as the melody. The bass has grown in importance, Brahms interpreted the concept of the bass rather broadly and used the bass to control the structure and character of individual Variations and entire set. C. Debussy's Images Ie`re Se´rie, Composed in 1905, composed as three pieces of Reflets dans I'eau, Hommage a` Rameau and Movement Reflets dans I'eau pictorially expressed the image of water with transparent and extremporary character. Hommage a` Rameau, a slow sarabande and complexirely uses the cantrasting form of homophony and Polyphony. In the aspect of constitution, using various medieval mode. In the Movement, triplet of sixeeth mote moves constantly, and by using simple rhythm, espresses the abstact sense and percussion instrumental effect of piano well. Images le`re See´rie, as a piece having strong impressive color among Debussy's works, added chord, 7th, 9th and 11th chord, the progression of parallel 5th, 8 th, pentatonic scale, wholetone scale, and unique sound of Impressionism by technical use of pedal.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE