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「세 대의 가야금을 위한 파헬벨의 캐논」에 관한 연구

Title
「세 대의 가야금을 위한 파헬벨의 캐논」에 관한 연구
Authors
이현주
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
가야금파헬벨캐논
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 독일의 작곡가 Johann Pachelbel의 을 바탕으로 편곡된 백대웅의 <세 대의 가야금을 위한 파헬델의 캐논>을 선율 및 구성, 리듬, 연주기법으로 나누어 음악적 구조를 연구한 결과이다. 1. 곡의 구조 G Major의 4/4박자로 되어 있는 본 곡은 ♩= 70 의 빠르기로 연주된다. 전체는 주제부와 17개의 변주부, 4개의 변주로 세분되는 coda로 구성되어 있으며, 각 variation 들은 4마디씩으로 구성된다. 조성이나 음계 등의 변화는 보이지 않으며, coda에서만 4/4→10/8박(엇모리 장단)으로 변화된다. 2. 선율 및 구성 제 5마디∼8마디에서 고음 가야금을 통해 제시된 대선율(b-a-g-f-e-d-e-f)은 □ 단위로 나타나며, 이는 리듬적, 화성적으로 변화하여 연주된다. 또한 이 선율은 각 변주별로 고음 가야금 혹은 중음 가야금에서 나타나는데, Var.1 · 2 · 5 · 6 · 9 · 12 · 14 · 16 · coda2 · coda4 에서는 중음 가야금이, Var.3 · 7 · 8 · 10 · 11 · 13 · 17 · codal · coda3 에서는 고음 가야금이 연주하게 된다. Var.4·5에서는 고음 가야금과 중음 가야금의 교대로 나타난다. 각 변주들은 대부분 제시된 대선율을 바탕으로 변주되지만 이 선율보다 3도 내려간 음형을 기본으로 한 변주(Var.2), bass 음형을 기본으로 진행되는 선율을 사용한 변주(Var.15)도 나타난다. 또한 이 외에 주어진 선율과는 관계없이 화성 진행만을 따라가거나 리듬적인 부분을 강조한 변주(Var.4 · 8)가 나타난다. 저음 가야금은 주어진 화성(Ⅰ·Ⅴ·Ⅵ·Ⅳ·Ⅰ·Ⅱ_6·Ⅴ)을 바탕으로 분산화음으로 연주되거나 주어진 bass만을 동음으로 리듬을 달리하여 연주한다. 3. 리듬 각 변주들은 특징적 인 리듬을 지닌다. 주제부와 Var.1에서는 2분 음표 리듬으로만 진행하다가 Var.2에서는 4분음표, Var.3에서는 8분 음표, Var.4에서는 16분 음표 등과 같이 점차 박의 분할이 이루어진다. 또한 Var.3과 Var.17에서는 고음 가야금 선율에 Syncopation(당김음)을 사용함으로서 강약의 이동을 유도하고 있고, Var.4는 선율 진행이 한 마디 단위로 성부를 옮겨가며 계속 모방된다. Var.8~9와 Var.15∼16에서는 민음표들이 주요 리듬형을 이루며 진행하는 반면, Var.10∼12에서는 부점 형태를 사용함으로써 대비를 준다. 일반적으로 각 변주에서는 변주마다 첫 번째 마디에 제시되는 리듬형이 지속적으로 사용되는 특징을 보이나 때로는 Var.4에 사용된 선율 모방기법이 리듬형이 성부에 모방된 형태, 즉 고음 가야금에서 제시된 리듬형이 성부를 달리하여 중음 가야금에서 나타나기도 한다. Coda는 □ □ □ □♩♪♩♩♪♩를 중심으로 리듬의 변화는 거의 없으며, 국악의 엇모리 장단을 이용하여 국악적인 음악을 표현하려하였다. 4. 연주법 전체적으로 시김새나 농현 등은 나타나지 않았으며 가야금 연주의 기본적인 수법인 식지로 뜯고 퉁기는 수법, 엄지로 뜯는 수법 등이 주로 쓰였다. 밀어올림 주법이 주제부와 Var.1∼3, Var.17에서 나타나며 Var.16∼17의 중음 가야금에 오른손을 현침 쪽 줄 위에 없어 놓고 막힌 소리, 즉 약음으로 타는 주법으로 연주된다.;This thesis is results studying music structures which divide arranged by Bark, Daewoong based on composed by Johann Pahelbel. German composer into melody, structure, rhythm and playing technique. 1. Structure of the Music This music in four-four time and G-major is played with ♩=70. Whole music is made up codas divided by main part, 17-variations and 4-variations which have 4 snatches. The key and scale do not change in the whole music, and only time in coda change 4/4 into 10/8(Eotmori-beat) 2. Melody and composition The counterpoint(b-a-g-f-e-d-e-f) showed through high-tone Kayagum in snatch 5~8 express as ♩ unit which is played change into rhythm and harmony. Moreover this melody shows playing high-tone or mid-tone Kayakum in each variation. Mid-tone Kayakum is playing for Var. 1, 2, 5, 6, 9, 12, 14, 16, coda2, cada4 and high-tone Kayakum takes on Var. 3, 7, 8, 10, 11, 13, 17, codal, coda3. Var.4, 5 show playing high and mid-tone Kayakum in turn. Each variation is played by base on counterpoint mostly presented, the variation (Var.2) based on music type 3-degree moving down than abovementioned that, and the variation(Var.15) using melody moved with base on bass musical type. Also, in no relation to the given melody, this music follow harmonic progression or presents the variation(Var. 4,8) emphasizing rhythmic parts. Low-tone Kayakum is played by broken chord founded on the given harmony(ⅠㆍⅤㆍⅥㆍⅢㆍⅣㆍⅠㆍⅡ_(6)ㆍⅤ) or by differing rhythms with same sounds in bass. 3. Rhythm Each variation has distinguishing rhythms. Theme and Var.1 run with rhythm on only half note, Var.2 on quarter note, Var.3 on eight note, and Var.4 on sixteen note. Like that, this music is formed by time divisions. Also, as Var.3 and Var.17 used Syncopation, this leads movements of dynamics and the melody progression of Var.4 is imitated by a bar unit moving parts. In Var.8, Var.9, Var.15~16, notes run with the composition of main rhythm. On the other hand, as dotted style is used, the former and latter set each other off well. Generally each variation shows special features which rhythm type given in first bar continuously used, but occasionally, the rhythm type of imitative methods of melody used in Var.4 presents as the forms that rhythm type showed in high-tone Kayakum changes the part. With priority given to the Coda, □ □ □ □, ♩ ♪ ♩ ♪ ♩ there is no almost the changes of rhythm, and this tried to present original music as Korean traditional music using Eotmori beat(time) from that music. 4. Playing methods As a whole, Sigimsae and vibrato do not come over this work and the basic string techniques playing Kayakum, thrumming and slipping techniques with forefinger, and that thrumming with thumb mainly used. Pushing execution shows in the theme, Var.1∼3, Var.17, and in Var.16∼17, and playing mid-tone Kayakum in Var.16∼17, this work is played by consordino, blocked sound that done in condition put right hand on strings toward Hyeonchim.
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