View : 27 Download: 0

캐릭터를 응용한 아동복 디자인 연구

Title
캐릭터를 응용한 아동복 디자인 연구
Other Titles
(A) Study on Animated Characters for Children's Wear
Authors
성원경
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부복식디자인전공
Keywords
캐릭터아동복디자인
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국내 아동복 시장의 규모는 총 1조3천억 정도로 추산된다. 이중 캐릭터 아동복이 차지하는 비중은 여전히 저조한 상태이다. 그러나 캐릭터 아동복이 캐릭터의 인지도에만 의존하는 것에서 탈피하여 제품력과 디자인에 초점을 맞추어 캐릭터 아동복의 성장을 시도하고 있는 실정이다. 이러한 노력은 아직 초기 단계일 뿐 여전히 캐릭터 아동복 시장은 침체일로를 걷고 있다. 이에 본 연구에서는 국내 캐릭터 아동복 현황에 대한 조사와 설문조사를 토대로 캐릭터를 응용한 아동복을 제작함으로써, 고부가가치를 가진 캐릭터를 아동복에 응용하고자 한다. 이는 아동의 정서에 부응하고 소비자의 성향에 맞는 고급스러운 캐릭터 아동복 제시하여 캐릭터 아동복 시장을 한 단계 성장시킬 수 있는 계기를 마련하고자하기 위함이다. 이를 위한 이론적 연구로서 학술연구지, 아동패션잡지, 신문 그리고 인터넷 이트를 통한 자료 수집과 아동과 캐릭터에 관해 분석하였다. 이론적 연구 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 한 인간으로서의 정서적인 틀을 갖추기 시작하고 지적인 발달이 가장 왕성하게 이루어지는 아동기에 있어 의복은 자아형성에 영향을 미칠 수 있는 매개체임을 알 수 있었다. 둘째, 캐릭터의 기능을 다시 한번 인식하고 이를 패션에 응용하여 보다 높은 가치 창출을 위해 노력해야 겠다. 셋째, 현재 국내 캐릭터 아동복의 상품력을 높이고, 캐릭터 도입에 있어 체계성을 가지며, 국내 캐릭터 활용에 적극성을 띄어야 하겠다. 넷째, 소비자 설문조사를 통한 결과로서 캐릭터 아동복의 품질을 향상하고 디자인에 다양성을 부여하는데 관심이 높아졌다. 캐릭터를 응용한 아동복을 제시하기 위한 방법으로 국내 시장의 현황을 파악하였으며, 아동과 부모님의 설문조사를 분석하여 작품에 반영하였다. 이러한 과정을 통하여 8벌의 실물의상이 다자인 제작되었다. 캐릭터를 아동복에 응용함에 있어 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 아동복에 캐릭터를 응용함으로서 아동의 감성에 부응할 수 있는 아동복을 제시 할 수 있었다. 둘째, 남아, 여아 각각의 선호 캐릭터와 색상을 의복에 반영하여 각각의 성별 취향에 맞는 아동복을 제작할 수 있었다. 셋째, 캐릭터가 아동복에 단순한 프린트로 표현되는 기존의 틀에서 벗어나 캐릭터 자체의 디자인과 조형성의 표현을 통하여 고급스러운 캐릭터 아동복을 제시할 수 있었다. 넷째, 캐럭터를 응용한 아동복은 즐거움을 주는 캐릭터의 기능을 더하여 아동에게 동심과 상상력을 키워 줄 수 있음을 확인하였다. 다섯째, 캐릭터가 가지는 조형미를 의상의 실루엣과 디데일한 요소로 접근시키고 다양한 기법을 통하여 고급화된 캐릭터 아동복 제작의 가능성을 인식할 수 있었다.;Today the calculated scale of the national children's wear market is estimated to be 130 trillion won. The amount taken up by children's wear with animated characters remains considerably low. However, attempts are being made to move away from simply depending on the popularity of animated characters to put more focus on design and quality of clothing. Yet the attempts are still elementary and this market is walking an almost stagnant road. Therefore this study examines the present state of this particular area of the children's wear market. Questionnaires were made for survey analysis and with its results methods to improve this stagnant market were searched for. The study hopes to open new doors to improve the quality of children's wear using animated characters. Journals, children's wear magazines, newspapers and web pages have been used to collect information for further analysis on character based children's wear. The study achieved the following theoretical result: First, the clothes we wear as children help us to form our character and to learn about ourselves while we are growing up. Second, the function of animated characters should be carefully revised before they are applied effectly onto clothes. Third, the quality of children's wear with animated characters should be improved and a more organized system should be incorporated to actively promote animated characters in clothing. Fourth, the survey defined the preference of the consumers. They hoped for a improvement in quality and a diversity in design. A survey was also conducted to examined the present state of the children's wear with animated characters. The result was analyzed and the designs for this study were based on it. In total, eight designs were produced and the following conclusion was obtained: First, the study discovered that animated characters are an effective method to meet the imaginative satisfaction of children. Therefore a children's wear fulfilling this aspect was suggested. Second, boys' and girls' preferences in character and color were reflected in the clothing. Third, different methods were used to inscribe the characters on clothing, moving away from the basic printing method. This created many different and interesting expressions. Fourth, the formative aspects of characters were used as sillhouettes and details to create a higher quality clothing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE