View : 538 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author서원숙-
dc.creator서원숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:50Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:50Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000023791-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181066-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023791-
dc.description.abstract本 論文은 金 昌祖(1865-1920) 系統으로 알려진 5가지 가야금 散調(金 允德, 金 炳昊, 姜 太弘, 金 竹坡, 咸洞庭月)의 진양조 중에서 羽調 1章에 나타난 旋律型과 旋律 構成法을 考察하고 各 散調의 差異點과 共通點을 찾아 보려는데 그 目的이 있다. 本 硏究에서 分析 對象으로 參考한 樂譜는 李 在淑이 採譜한 것을 토대로 하였다. 硏究內容은 (1) 旋律型과 그 構成音의 機能, (2) 旋律의 單位, (3)各 散調의 旋律 構成 方法 및 特徵等 이다. 旋律型을 考察하는데 있어서 장단은 6拍을 1장단 單位로 잡고, 그 안에서 가장 中心을 이루는 音들을 抽出하여 構成하였다. 構成音의 機能을 硏究하는데는 弄絃法도 重要하므로 두가지로 區分하여 함께 다루었는데 ; (1) 奏者에 관계없이 반드시 해야하는 必須的인 弄絃, (2) 秦者의 個性에 따라 任意的으로 할 수 있는 附隨的인 弄絃을 意味한다. 旋律單位는 旋律型에 基礎를 두고 展開되는 實際 旋律의 單位를 뜻한다. 1. 羽調 1章의 旋律은 5개의 旋律型으로 構成되었음이 밝혀졌다. (가) 第 1 旋律型 : 汰簇에서 林鐘으로 完全 5度 下行하며, 無射을 經過音으로 갖는다. 羽調 旋律의 始作과 終止에 나타나는 것이 特徵이다. (나) 第 2 旋律型 : 汰簇에서 仲呂로 長 6 度 下行하며, 無射을 經過音으로 갖는다. 旋律에 일단 終止感을 주는것이 特徵이다. (다) 第 3 旋律型 : 仲呂에서 汰簇로 短3度 下行한다. 第3旋律型 다음에는 羽調의 어느 旋律型이나 다 올 수 있는것이 特徵이다. (라) 第 4 旋律型 : 仲呂에서 3度위 音인 湳呂로 上行한후 다시 仲呂로 돌아와 汰簇로 下行한다. 第 3 旋律型 다음에만 나타난다. (마) 第 5 旋律型 : 太簇에서 林種으로 完全 4 度 上行한다. 界面調의 色彩를 띄는것이 特徵이다. 2. 5가지의 旋律型은 A·B·C 3가지의 旋律單位로 連結되었음이 밝혀졌다. (가) A旋律單位 : 第 1 旋律型+第 2 旋律型인데, 核心的인 旋律型은 第2旋律型이며, 第1旋律型은 省略될 수 있다. (나) B旋律單位 : 第3旋律型+第4旋律型인데, 第4旋律型은 第3旋律型의 展開型으로 省略되기도 하며, 第3旋律型은 核心的인 旋律型이다. (다) C旋律單位 : 第5旋律型+第1旋律型인데, 第5旋律型은 第1旋律型에 對한 裝飾的인 가락에 使用되며 核心的인 旋律型은 第1旋律型이다. 3. 5가지 散調 진양조중 羽調 1章은 始作音과 終止音이 같으며 羽調 旋律의 基本的인 構成이 A旋律單位+ B旋律單位.+C旋律單位로 나타나는 것이 共通點 이다. 各 散調 別로 差異點을 살펴보면, 1) 姜 太弘 散調는 羽調 旋律의 基本的인 構成인 A+B+C만으로 이루어진 점이다. 2) 金 炳昊 散調는 姜 太弘 散調와 거의 같은데, 終止部에서 C旋律單位를 한옥타브 아래로 내려서 反復하는 點이 다르다.;The purpose of this study is to investigate the melodic patterns of Kayagua Sanjoˇ, as appering in the first chapter of Ujo, and the ways to compose the melody, with specific reference to Chinyang Jo, one of five patterns of Sanjoˇs (Kirn, Yoon Duk, Kirn, Byung Ho, Kang, Tae Hong, Kim, Juk Pa and Ham Dong Jung Wol). All of these belong to the system of Kim Chang Jo (1865-1920). In this connection, an attempt is made to find differences and similarities among the five melodic patterns of Sanjoˇ Used for this study is the musical notation composed by LEE, Jae Sook. The topics adopted for this study are (1) the melodic pattern and the functions of Its constituents, (2) unit of melodic pattern and (3) methods to compose melodic patterns of each Sanjoˇ and their characteristics. In the composition of melody patterns, six pulses are regarded as one beat and the central constituent was drawn to compose the melodic pattern. Study on the functions of onstituents was based on vibratto differentiated into two ways; the first vibratto is the kind which is essential, Irrestpective of performer and the second is an accompaniment dependent on the intention of performer. The study conducted on the first chapter of Ujo revealed the following findings. 1. The melodic pattern of Ujo is composed of five kinds presented below : (a) First melody is downward to perfect 5th, from Taejoo to Imjong and takes Mooyok for a pass-through. It is shown in start and finish of Ujo melody. (b) Second melody is downward to long 6th from Taejoo to Joongrye and Mooyoˇ k for a pass-through. It is distinguished from others by giving a feeling of finish. (c) Third melody is downward to short 3rd. After this can come any melodic pattern of Ujo. (d) Fourth melody is upward to 3rd over Joongrye, return to Namrye and downward to Joongrye. This always follows immediately after the third melody. (e) Fifth melody is upward from Taejoo to lmjong. It takes the tone of Kaemyunjo 2. It was noticed that the five melodic patterns were composed of three melody units. A, B and C. (a) "A" unit; composed of the first and second melodies. The second is the essential constituent and the first can be dispensed with. (b) "B" unit; composed of the third and fourth melodies. The fourth may be omitted depending on how the third is used. (c) "C" unit; composed of the fifth and the first. The fifth is a modifier to the first. 5. Out of the five melodic patterns. Chapter I of UJO shows similarity between the start and finish in that the melodic patterns Is A+B+C. The similarities and differences among the five melodies of Sanjoˇ are as follows: 1) The Sanjo of Kang Tae Hong resembles the basic structure of Ujo, A+B+C. 2) The Sanjoˇ of Kim Byung Ho is identical with that of Kang Tae Hong but is different from this in that "C" melody is repeated one octave below in the finish. 3) The Sanjoˇ of Kim Yoon Duk features that the first melody of "A" unit is deleted. 4) The Sanjoˇ of Ham Dong Jung Wol uses the fifth melody in lieu of the first melody of "C" unit, which finishes upward. 5) The Sanjoˇ of Kim Juk Pa uses "B" unit in low tones, to begin with, and repeat it in high tones one octave above from 5th Gak to 9th Gak.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究目的 = 1 B. 硏究內容 및 方法 = 1 Ⅱ. 羽調 1章의 旋律 構成 = 4 A .旋律型과 構成音의 機能 = 4 가. 第 1旋律型 = 4 나. 第 2旋律型 = 8 다. 第 3旋律型 = 11 라. 第 4旋律型 = 13 마. 第 5旋律型 = 15 B. 族律單位 = 18 가. A旋律單位 = 20 나. B旋律單位 = 21 다. C旋律單位 = 21 C. 各 散調의 旋律 構成 = 22 가. 第 1 部(導入部)의 構成 = 23 나. 第 2 部(展開部)의 構成 = 24 다. 第 3 部(終止部)의 構成 = 27 Ⅲ. 結論 = 30 참고문헌 = 32 參考樂譜 = 33 ABSTRACT = 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1264134 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject가야금-
dc.subject산조-
dc.subject무조-
dc.subject선율구성-
dc.title가야금 산조중 익조의 선율구성에 관하여-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedMelodic Patterns of Ujo Mode IN KAYAGUM SANJO-
dc.format.page44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE