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保太平 樂章의 旋律裝飾法 硏究

Title
保太平 樂章의 旋律裝飾法 硏究
Other Titles
(A) Study on Melody Gracing Method of the Botae Pyung Movement
Authors
徐珠美
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
보태평악장선율장식법선율
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
So for several volumes of thesis for the Chong Myo Chereaks have been published but it is necessary to study further more. The Chong Myo Chereak has a performing forms of Dungga ana Heunga as a musics used for the memorial services of Chong Myo which is to warship the mortuaty tablets of successive kings in the modern Chosun Dynasty, and consisted of 11 pieces of movement for each of the Botae Pyung and Jeongdaeeob. Also the Chong Myo Chereaks was originated as a banquet dancing music in the year of 31st of King Sejong and it is a precious cultural property of music which has been used for 500 years or more of the Yi Dynasty after selected for a memorial service music of Chong Myo at the time of royal ancestors. In this thesis, reviewed the relations between Pyun-Jong and melody of Pyun-Keung and gracing melody of movement, classified the kinds of types in each of the different; tunes which was used for the individual basic sounds. Consequently if we classify the 20melodies of different forms that comes out over 3times in the whole music with the exception of the cases that comes out once or twice through the whole music, it could be classified as follow : occasion of the same sounds are progressed, occasion of middle sounds are stops, occasion of lowering, occasion of rasing, occasion of low sound-high sound-progressing with the low sound, and otters so on the occasion of the same sound are progressed, use simple gracing? form in the tone gracing condition and use the combined tone gracing form of the 1st and 2nd graces at the time of the middle sound is being stopped. In case of the sound being lowered, mostly used the advanced gracing form. In case of the rasing sound, used varied gracing forms, also used varied gracing forms as well as in cases of bass-exalt-bass progressed and offer cases too. In addition, the little melodies used for the each tone also formed very varied forms. In consideration of the above, even in the same tune, not only all kinds of gracing forms are expressed in the basic melody also expressed further improved forms of gracing condition. In this point, it could be said that the movement of the Chong Myo Chereaks is a characteristic music that has a potential improvement aspect for the melody graces inside of the music itself.;宗廟祭禮樂에 대하여 그 동안 몇 편의 論文이 이미 발표된 바 있지마는 아직도 많은 硏究를 필요로 하고 있다. 宗廟祭禮樂은 近世朝鮮의 歷代 君王의 位牌를 모시는 宗廟의 祭享에 쓰이는 음악으로 登歌와 軒歌의 演奏形態를 가지고 있고 保太平과 定大業의 각각 11개 曲의 樂章으로 되어 있다. 또한 宗廟祭禮樂은 世宗31年에 會禮樂舞로 創制되었고 世祖朝에 이르되 宗廟 祭享音樂으로 採擇된 이래 李朝 500여년간 사용되어져 온 귀중한 音樂文化財이다. 본 論文에서는 現行 保太平 11曲의 基本旋律인 編鍾·編馨의 旋律과 樂章 裝飾旋律과의 관계를 考察하고 基本音 하나하나에 사용된 잔가락을 形態別로 그 類型을 구분해 보았다. 그 결과 전 곡을 통하여 1번이나 2번씩 나오는 形態는 제외하고 전 곡에서 3번이상 出現하는 20가지를 旋律形態別로 나누어 보면 동음 진행인 경우, 가운데 음이 쉬는 경우, 하행하는 경우, 상행하는 경우, 제음→상행음→제음진행인 경우, 기타로 나누어지는데 동음진행인 경우의 裝飾形態는 單純한 裝飾形態를 사용하고 가운데 음이 쉬는 경우는 제1·제2裝飾이 혼합된 裝飾形態를 하고 있다. 하행하는 경우는 주로 發達된 裝飾形態를 사용하고 있다. 상행하는 경우는 多樣한 裝飾形態를 사용하고 제음→상행음→제음진행인 경우와 기타의 경우에도 多樣한 裝飾形態를 사용하고 있다. 그리고 한음 한음에 사용된 잔가락들도 76가지로 아주 多樣한 모습을 보이고 있다. 이로 미루어 볼 때 똑같은 곡 안에서 같은 基本旋律에 여러 裝飾形態가 나타날 뿐 아니라 나아가서 發達된 形態의 裝飾形態를 보이고 있다는 점은 宗廟祭禮樂 樂章이 스스로 그 曲 자체안에 旋律裝飾을 發達시킬 수 있는 潛在力을 이미 내포한 특징있는 音樂이라고 할 수 있겠다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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