View : 18 Download: 0

Robert Schumann 의 「Humoresk Op. 20」에 대한 분석 연구

Title
Robert Schumann 의 「Humoresk Op. 20」에 대한 분석 연구
Other Titles
Study on R. Schumann's
Authors
채지숙
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Robert SchumannHumoresk Op. 20악보분석음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
로버트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 낭만주의 시대의 대표적인 작곡가로서 피아노 곡에서의 표제 음악을 확립시켰으며 그의 음악적 개성은 성격적 소품(character Piece)에서 뚜렷이 나타난다. 성격적 소품은 자유로운 형식으로 대부분 짧은 표제를 가지며 작곡가의 개성과 감정을 표현한 작품으로서 낭만주의의 새로운 장르로 등장하였다. 그 중 1839년에 빈(Wine)에서 작곡된 <유모레스크(Humoresk) OP. 20>은 슈만의 감성의 변화에 따라 자유로운 형식으로 작곡된 대표적인 곡으로서 분명한 마침 없이 연속되어 있으나 성격, 박자, 조성, 빠르기 등에 의해 전체 5부로 나눌 수 있으며 다음과 같이 특징을 요약할 수 있다. 각 부분의 형식을 살펴보면 제 1부와 2부는 확장된 3부 형식, 제 3부는 3부 형식, 제4부는 변형된 3부 형식, 제 5부는 2부 형식으로 이루어진다. 이 곡은 못갖춘마디로 시작하지만 제 1부의 B부분과 제 2부 전체, 제 4부의 B,C,D 부분과 제 5부의 코다(coda)에서는 갖춘마디로 이루어진다. 조성은 B^b Major와 관계조인 g minor를 중심으로 다양한 전조를 형성하고 주제는 대부분 4마디 단위로 구성되며 상성부, 중성부, 하성부로 나뉜다. 주제 선율은 주로 상성부와 하성부에 나타나고 반주는 아르페지오(arpeggio)형태로서 중성부를 장식하는 형태를 가진다. 주요 음정 구조는 주로 순차진행과 완전 4도 도약을 이루며 반복(repetition), 동형진행(sequence)과 모방(imitation), 캐논(canon) 등으로 전개된다. 화성면에서는 비화성음의 자유로운 사용, 해결되지 않는 7화음, 불협화음, 반음계적 진행에 의한 변화화음과 부속 7화음((secondary diminish 7th chord), 부감 7화음(secondary diminish 7th chord), 이명동음적 화성 등의 사용으로 인한 조성의 불명료함과 모호성으로 낭만주의적 분위기를 묘사한다. 리듬(rhythm)은 다양하고 자유롭게 구사하였는데 특히 당김음(syncopation), 붓점리듬(dotted rhythm), 셋 잇단음표(triplet), 불규칙한 액센트(accent) 등을 사용한다. 다이나믹스(dynamics)는 pp에서 fff에 이르기까지 폭넓은 음향을 나타내며, 대조를 이루는 p와 f를 자주 사용하였고 dim.(diminnendo)와 cresc.(crescendo), rit.(ritardando)의 표시도 많이 나타난다. 각 부분의 서두에는 빠르기(tempo)의 변화와 더불어 감정을 표현하는 용어를 사용하였는데 제 1부는 Einfach(간소하게), 제2부는 Hastig(성급하게), 제3부는 Einfach und Zart(간소하고 상냥하게), 제 4부는 Innig(친근하게), 제 5부는 Zum Beschlaβ(마지막으로) 이다. 본 논문에서는 분석에 앞서 슈만의 음악적 생애를 살펴보고 그의 피아노 음악과 성격적 소품을 연구한 후 그의 낭만적 특징이 잘 드러나는 <유모레스크(Humoresk) Op. 20>의 작품 분석을 통해 형식과 조성 ·주제 ·리듬 ·화성 ·다이나믹스 등을 고찰하였다.;Nineteenth century's famous romanticism composer, Robert Schumann, had tried to graft music and literature by composing program music. Through this effort, Schumann had development new genre of character piece, which were a combination of poetic imagination and basic form of pianoforte music. And he had represented his romantic idea and literal expression into his character pieces. These distinctive features correspond to romanticism music style and it can be found through analysis of. First, is consisted of five divisional non-stop incomplete bar music. First and second divisions are written in expanded ternary form, third division is ternary form, forth division is transformed ternary form and fifth division is written in binary form. Second, most of themes are made up of four measures which are divided high part, middle part, low part. Theme melody usually located in high part or low part and performed by conjunct motion and perfect fourth disjunct motion. Accompaniment form is a kind of arpeggio and it turns up middle part. Each division developed with different theme, sequence motion, imitation and canon form. Especially second division of note is not for real performance and it was used three layer sheet for inner voice. Third, Basically tonality has two main key, B# major and its relative key g minor, and tonality changes variously by frequent and fast chromatic modulation. In some case, it is very hard to find the tonality. Fourth, Romantic harmony are constituted through highlighting dissonant chord which are made by extending non-harmonic notes, augmented chord, diminished chord, unfinished seventh chord, enharmonic chord, secondary dominant seventh chord, secondary diminish seventh chord and pedal point with passing note, auxiliary note and appoggiatura. Fifth, dynamics are used widely from pp to fff and frequent use of sf. sudden use of ritardando, diminuendo, cresendo and delicate tempo changes are applied many times in musical note. Dynamics uses tempo changes and use emotional term to express its names Einfach(simply) for first division, Hastig(hastily) for second, einfach und zart(simply and gently) for third, Innig(intimately) for fourth and Zum Beschluβ(lastly)for fifth division. Sixth, meters are composed of 2/4 beat and 4/4beat. Seventh, rhythms are freely and variously used, especially dotted rhythm and syncopation has taken great possession of rhythm type. And triplet, perpendicular section has been tried to make clearly by adding accent to up beat. Schumann's shows most typical style of romanticism music through applying his unique romantic piano techniques in free form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE