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매체의 선입견(Preconception)에 관한 조사연구

Title
매체의 선입견(Preconception)에 관한 조사연구
Authors
최승희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
매체선입견Preconception교육공학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대교육은 과학기술의 급격한 발달과 더불어 교육의 효율화를 도모할 수 있는 매체의 활용이 요구되고 있는 시대에 있다. 과거의 전통식 강의 위주의 학습에서 벗어나 다양한 교수매체의 활용을 필요로 하고 있는데 이는 교육인구의 폭발에 가까운 급증과 저마다의 특성과 욕구를 지닌 학생들에게 집단간은 물론 집단내의 격차가 심해지고 있는 상황에서 통일되고 하나의 안정된 교육이 필요하면서도 저마다의 욕구를 만족해야 하는 교육방법이 필요하게 되었다. 이의 해결의 한가지 방법으로 교수매체의 적절한 활용이 있는데 교수매체는 다음과 같은 장점들을 가지고 있기 때문이다. 첫째, 학습을 능률적, 효율적으로 이끈다. 둘째, 흥미유발과 학습자의 적극적인 학습활동으로 인상적이고 기억에 남는 학습을 할 수 있다. 셋째, 학습경험의 확대와 심화로 학습을 이끌 수 있다. 넷째, 학습자의 공통의 경험을 준다. 이러한 장점을 가지고 있는 매체도 각각의 개개인에게 최적의 교수매체가 될수는 없다. 이는 각 학습자의 과거의 경험, 특성, 요구가 다르기 때문에 이를 고려한 매체의 적용이 필요하고 또 Salomon에 의하면 매체 효율성에 대한 학습자의 인지(PSE : perceived self-efficacy)와 그 매체의 이해에 요구되는 특성(PDC : perceived demand characteristic)및 그 매체에 쏟는 정신노력의 양(AIME : amount of invested mental effort)등을 고려해서 매체를 적용해야 하는 것이다. 이와같은 측면에서 각 교수매체에 대한 학습자들이 가지고 있는 선입견연구가 선행되어야 학교에서의 매체 활용이 효율적으로 이루어 질 수 있고 나아가서는 교수·학습의 개선을 도모할 수 있다. 이에 본 연구는 서울시내 초·중학교 학생의 매체에 대한 선입견을 매체의 선호도(preference), 난이도(difficulty), 학습(learning)의 3차원으로 나누어서 조사하여 보다 바람직한 교수매체 활용을 위한 기초연구자료를 제공하는데 그 목적이 있으며 여기에서 읽기, 쓰기, 설명형식의 강의, TV, 컴퓨터 매체를 중심으로 해서 서울의 8개 학교 410명을 대상으로 한 결과는 다음과 같다. 1. 매체의 선호도의 경우 학생들은 설명형식의 강의를 가장 선호했다. 여기서 설명형식의 강의를 가장 선호한것은 지금까지 수동적으로 받아들이기만 하는 강의법에 익숙해진 결과라고 생각해 볼 수 있다. 2. 매체의 난이도의 경우, 남학생은 교제를 읽는것 , 여학생은 컴퓨터가 어렵다고 생각하고 있었다. 남학생의 경우 컴퓨터에 대한 호기심으로 동기유발이 되어 컴퓨터를 여학생에 비해 쉬운 매체라고 생각하는 한편 여학생의 경우 기계류에 대한 두려움으로 컴퓨터의 사용이 어렵다고 생각하고 있었다. 3. 매체 학습의 경우 학생들은 설명형식의 강의에서 가장 학습이 잘 된다고 주관적으로 생각하고 있었다. 1,2,3의 결과에서 알수 있는 것으로 설명형식의 강의를 주로 교사가 다루고 있으므로 광의의 의미에서 교사를 매체의 부분이라고 볼때 교사에 대한 지지와 교사의 역할은 중요하다고 볼 수 있다. 이에 덧붙여 또 컴퓨터와 TV 매체의 수용현황에 대해서 알아 본 조사결과는 다음과 같다. 교양프로나 교육방송은 자주본다, 거의안본다, 가끔본다의 문항중 가끔 보는 것으로 나타나 성별, 연령별 차이가 없었다. 그리고 주중 평균 TV시청시간은 30분-1시간30분, 주말은 5시간이상 보는 학생도 많았다. TV에서 즐겨보는 프로는 코미디가 주를 이루었고 남학생의 경우 스포츠, 액션물, 여학생의 경우 퀴즈형식의 교양프로를 즐겨보았다. 연령이 증가할수록 TV시청시간이 늘어 TV선호도 즉, 연령이 증가할수록 TV를 선호하는 결과가 많아 상호관계를 가지고 있었다. 컴퓨터의 과목별 사용을 보면 여학생과 남학생의 차이가 있었는데 남학생의 경우 오락에서, 여학생의 경우 수학에서 많이 사용하고 있었다. 이와같은 조사결과를 토대로 본 연구에서는 매체의 바람직한 활용방안을 위해서 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 1. 읽기, 쓰기, 설명형식의 강의 TV, 컴퓨터의 5가지 매체중 설명형식의 강의에서 가장 높은 선호도, 높은 학습, 낮은 난이도를 가진다고 생각하고 있었다. 설명형식의 강의를 교사가 거의 담당하고 있는 실정으로 볼 때 교사가 매체의 중요한 일인자의 역할을 담당하고 있었다. 그러나 전통강의만 고집하기보다는 다양하고 새로운 매체의 도입에 부정적인 입장에서 벗어나 수용해서 효율적으로 활용하는 방안을 강구해야 한다. 여기서 설명형식의 강의가 선호된것은 여지껏 수동적인 학습태도의 영향도 크지만 그만큼 교사의 역할이 중요하다는 것도 알 수 있다. 이에반해 컴퓨터는 호기심의 팽배로 선호도에 있어서 설명형식의 강의보다는 낮지만 타매체에 비해 높은 선호도를 가지고 있으나 교육용 소프트웨어의 미개발로 학습에의 적용이 많지않아서 학습이 높다고 생각하진 않고 있다. TV매체의 경우도 읽기, 쓰기에 비해 선호도는 높으나 Salomon의 연구결과에서처럼 TV매체의 얄팍성(shallowness)으로 인해서 인쇄매체에 비해서 적은 노력의 정보 과정을 거치기 때문에 학습이 잘된다고 생각하진 않았다. 2. 연령이 올라갈수록 TV의 접촉시간이 많아지는 경향을 참작해서 교육방송의 질을 높히고, 교수설계자 (Instructional designer)와 교육공학자 (educational techno logist), 제작자 (producer)의 상호 협조하에 보다 효율적인 이용이 되도록 한다. 3. 남녀 학생모두 컴퓨터에 대한 호기심은 있으나 남학생에 더 호기심이 많은 이유는 여학생들이 지니고 있는 컴퓨터 등의 기계에 대한 원천적인 거부감에서 비롯된 것으로 이를 없애기 위해서는 어려서부터 컴퓨터에 대한 접촉기회를 늘려야 한다. 이에 교과 수업과 연관된 컴퓨터와의 접촉에 앞서 먼저 교육적인 오락에의 접촉으로 동기유발을 시도한후 교과목에서의 접촉을 시도하는 것이 바람직할 것이다. 4. 컴퓨터나 교육방송의 무조건적 정책적 지원보다는 매체에 대한 선입견의 연구결과에 따라서 즉 선호하는 매체는 학생들이 다른 매체에 비해서 적극 수용하려 하고 있으므로 이를 수업교과 지도에 활용하게 하고 학생들의 성별과 연령차에서의 특징을 고려한 매체의 적용이 가능할 수 있도록 정부와 교육관계기관에서의 지원이 요구된다.;Modern education has reached an age in which use of more efficient and effective instructional media is demanded with the sudden developments in scientific technology. The traditional lecture oriented learning has become outdated repairing application of variations in instructional media. This is due to the sharp increase in the education population and the more perceptive and dominent characteristics and needs of an ,individual student versus an unified education policy for a group. Recognizing the importance of the fulfillment of individual needs repaires an educational system which is unified thus providing consistency and, at the sametime, satisfaction for the individual needs. Adequate use of variations of instructional media, provides a solution to the abovementioned problem. The advantages of such a solution are as follow. First, a more efficient and effective learning process is conducted. Second, insterest in learning is induced by variations in instructional redia and the student receives a mare impressive education media and the student receives a-mare impressive education due to active participation in the learning process. Third, learning experience is expanded and more concentrated. Fourth, a communal experience is given to the learner. Even a medium with such advantageous characteristics cannot be a satisfactory instructional media for all individuals. So the use of instructional media based an Salomon's theory with consideration of the individual's experience and characteristics is demanded. According to Salomon, the perceived self - efficacy (PSE), the perceived demand characteristic(PDC) and the amount of invested Rental effort(AIME) an each medium is important in determining individual learning media. Futhermore, research of the preconceptions of each medium needs to be conducted to devise an educational system for Korea to advance learning effectiveness and efficiency. The purpose of this research is to provide the basic research data for use fa improved instructional media by understanding the preconceptions in terms of media preference, difficulty and learning. Data was gathered by' circulating questionnaire to 410 students in eight different elementary and junior high schools in the Seoul area. Results of the data are as follows: 1 Students preferred explanatory lectures in general. Preference for explanatory lectures is a direct result of acceptance of the traditional lecture methods. 2. Reading and computer use were difficult far male and female students respectively. Fear of machines brought about the difficulty in computer acted to motivate male students to use computers, thus, reacting negatively to the more traditional teaching methods. 3. Learning was most effective in an explanatory lecture. We can guess based above results when lecture is done by most teachers, reinforcing the importance of the role of the teachers in use of instructional media. Cultural or educational programs on television were viewed occasionally and mare by the lower grade levels and female students. Average television viewing time is 30 minutes to one and a half hours during the week. There were also many students who viewed TV for more than 5 hours during the weekend. Male Students enjoyed watching comedies and action dramas whereas female students quiz games cultural programs. The use of computers in subject, there are differences among the male and female students. Male students, use computers in recreation. Female students, use computers in mathmatics. The following recommendations concerning practical application of instructional media and preconceptions of' instructional media and preconceptions of instructional media are based on results of this research. 1. Explanatory lectures seared the highest preference, incresed learning capacity and lowest difficult. This establishes the teachers as the media's most important element. Therefore, teachers should encourage introduction of new instructional media and apply it efficiently instead of taking an a negative position. The traditional explanatory lecture is most preferred because of the influences of the long practiced passive learning attitudes. Computers, on the other hand, are highly preferred but due to undeveloped educational software this media is less effective. Television is also highly preferred but, as seen in the results of Salomon's research because of the superficial nature of this media the effectiveness if also low. 2 . Since the higher grade levels view longer hours of television, quality of educational programs should be improved and with cooperation between the instructional designer, educational technologist and the producer, programs should be efficiently and better produced. 3. For the female students who have an inborn fear af computers, there should be mare opportunities from earlier an in life to come in contact with such machines to eliminate the fears. Before familiarization with educational computer programs incentive should be induced by introducing educational recreation computer programs. 4. The age and sex of the students should be taken into consideration along with the research results about preconceptions of the instructional media instead of unconditional support for media such as computers and television.
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