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대학도서관 목록사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구

Title
대학도서관 목록사서의 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Continuing Education Program for Catalog Librarian at Academic Libraries
Authors
이선경
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Keywords
대학도서관목록사서계속교육프로그램 개발
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
다양한 정보기술은 도서관 환경과 업무에 변화를 가져왔으며 목록업무도 예외는 아니다. 목록사서에게는 자동화로 인한 업무변화와 함께 계속해서 갱신되고 있는 분류·목록규칙의 변화를 수용할 수 있도록 적합한 교육과 훈련이 뒷받침 되어야한다. 본 연구는 이러한 배경에서 국내의 상황에 적합한 대학도서관 목록사서의 계속 교육 프로그램을 개발하는 데 그 목적을 두었다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해서 문헌연구, 사례연구, 면담기법, 설문조사의 방법을 이용하였다. 문헌조사를 통하여 자동화로 인한 목록업무의 변화, 목록사서의 역할변화, 그리고 이에 따른 계속교육의 필요성에 대해 살펴보고, 실제 프로그램 개발시 고려해야 할 요소와 일련의 단계를 고찰하였다. 사례연구를 통해서는 사서의 계속교육 동향과 프로그램을 조사하여 국내에 적용할 수 있는 부분을 파악하였으며, 국내의 현황을 살펴보기 위해서 대표적인 계속교육 제공기관인 국립중앙도서관의 담당사서와 면담을 실시하였다. 설문조사는 대학도서관 목록사서들을 대상으로 현재의 계속교육 참여현황을 조사하고 프로그램 개발에 필요한 요소들에 대한 실무자들의 의견을 파악하기 위하여 실시하였다. 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 계속교육에 관한 응답사서들의 인식도 및 필요성은 매우 높은 것으로 나타났다. 그러나 참여정도는 51.4%가 1년에 한번도 교육에 참여하지 못했던 것으로 조사되었다. 둘째, 현재 사서들의 계속교육 활동의 장애요인은 행정적 지원과 관리자의 이해부족, 계속교육에 대한 정보부족과 적합한 프로그램의 부재인 것으로 조사되었다. 셋째, 참여한 경험이 가장 많은 교육유형은 '워크샵, 세미나, 학술회의'였으나 만족도가 낮았으며, 이러한 원인으로는 '실무와의 연계성이 부족한 교육내용'과 '교육의 연속성 결여'가 대다수를 차지하는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 사서들의 계속교육 활성화를 위해 이상에서 밝혀진 계속교육 장애요인 중의 하나인 적합한 계속교육 프로그램의 부재요인을 해결하기 위해 실무자들이 원하는 프로그램 구성요소들에 대한 조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 밝혀진 결과를 토대로 제시한 대학도서관 목록사서를 위한 계속교육 프로그램의 모형은 다음과 같다. 전반적인 도서관계와 문헌정보학의 동향, 그리고 앞으로 실시될 일련의 교육과정 및 단계에 대한 설명을 제공하는 '문헌정보학 개론'(1회 3시간)을 시작으로 하여, 목록교육에 관련한 '목록일반'(2회 6시간), '목록자동화-단행본'(2회 6시간), '목록자동화-연속간행물'(2회 6시간)의 3개의 교육과정, 분류교육에 관한 '분류일반'(2회 6시간), 'CD-ROM 분류실습'(1회 3시간), '주제명 표목표'(1회 3시간)의 3개의 교육과정, 특별한 형태의 자료정리에 관한 '비도서 자료 정리'(1회 3시간), '정부간행물 정리'(1회 3시간), '고문서 정리'(1회 3시간)의 3개의 교육과정, 마지막으로 전체 교육과정을 평가하고 참가자들간의 업무지식을 교환할 수 있는 '평가'(1회 3시간)의 총 11개의 교육과정으로 구성하였다. 교육 참가자들은 3개의 교육분야 중 교육을 원하는 분야를 선택해서 교육 받을 수 있으며, 각 교육 과정별로 교육내용과 교육단계, 방법, 시간 강사 등에 대한 구체적인 사항들을 함께 제시하였다. 이상의 교육과정을 제공할 기관으로는 체계적이고 강력한 홍보와 활동이 가능하며 '사서직 전문교육 훈련기관'으로 지정된(1998년 1월 이후) 국립중앙도서관이 바람직 하며, 교육기간은 2주에서 1개월 사이로 구성하며 1회 3시간을 기준으로 한 주에 2-3회 실시하는 것이 효과적이다. 평가는 교육과정별로 내용에 따라 적합한 방법으로 실시하며, 전 교육과정 수료 후 프로그램 전반에 관한 평가를 수행해 다음 프로그램에 반영하도록 한다.;The modern library have witnessed a plethora of changes in information technology over the years, and these developments have changed the way in which modern libraries are organized and operated. Cataloging process have not been immune to these developments, and due to the changing nature of the modern library, the role of catalog librarian has also undergone profound changes. To meet the requirements of these developments, continuing education must become an integral part of improving and updating modern library facilities. The purpose of this study is to evaluate the present status of continuing education for catalog librarians, to analyze whatever problems that may exist in the current system, and to develop a proper and more appropriate program for continuing education. As a part of this research, survey questionnaires were distributed to 70 catalogers at academic libraries. The major findings of this study are as follows. First, 91.4 percent of catalog librarians recognized the need for continuing education in general, and 94.3 percent of this group replied that such education was necessary for their own benefits. Second, with regard to participation in continuing education programs, 51.4 percent of respondents admitted to not receiving any supplemental education. Two reasons were offered. The first was a lack of administrative support and understanding by management. The second was a lack of information concerning continuing education and a dearth of suitable programs available. To solve the problem of the lack of suitable programs, this study includes a model for continuing education program for catalog librarians at the university level on the basis of survey analysis. The following principles are outlined to help to develop continuing education programs for catalog librarians at academic libraries. First, this program is designed primarily for catalog librarians at academic libraries. Second, the education program is designed for a short duration, and is geared toward small groups of continuing students. Third. the courses as outlined should include all contents related to the twin tasks of classification and cataloging. Specifically as classification tables, cataloging rules, and cataloging automation systems change and evolve, the program will have to include the scope and content of these changes. The program as developed in this study presents 11 subjects of three areas. Fourth, the optimal duration of the continuing education program should be no longer than one month, consisting of two or three sessions per week of three hours per session. Fifth, the ideal course lecturer should be a career expert in a specialized field or a senior catalog librarian. Sixth, courses should be constantly evaluated by means of discussion, examination, and the presentation of regular reports. There should also be an overall evaluation following completion of the program, with the results of these evaluations applied, when applicable, to better develop future programs. In conclusion, it is intended that the continuing education program as outlined in this study will be useful for the continued development and advancement of cataloging techniques primarily at the university level to meet the demands and challenges of the modern library.
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