View : 3238 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author한지현-
dc.creator한지현-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:24Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:24Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000024055-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181015-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024055-
dc.description.abstract본 논문은 나움 가보(Naum Gabo)의 구축주의 조각에 관한 연구이다. 가보는 20세기 초의 과학개념을 기반으로 공간에 대한 시각을 새로이 갖게 되어 이를 자신의 조각에 반영함으로써 비어있는 공간이 작품의 주요요소로 간주되게 하였다. 이는 기존의 양괴중심의 닫혀 있었던 조각에서 탈피하여 공간으로 확장된 열린 조각을 이루었으며, 보이지 않는 빈 공간이 조각의 조형요소로 실체화되는 계기를 이루었다. 가보의 미술은 혁명기 전위적인 미술운동인 러시아 구축주의의 토대에서 성장하였다. 러시아 구축주의는 1917년 혁명을 통한 사회 개혁의 분위기에서 성장한 미술양식으로 기하학적인 형태와 공학에서 볼 수 있는 구축의 방식이 그 형식적인 특징을 이루었으나, 각자의 정치 이념에 따라서 예술을 대하는 태도가 상이하였다. 타틀린은 전통적인 재현적 공간을 거부하고 '실제공간에서의 실제재료'라는 측면을 강조하였으며 예술이 사회적인 이념에 봉사하는 수단이 되기를 역설한 반면 가보는 미술의 사회적인 목표보다는 새로운 재료와 형태에 의거한 조형적인 혁신에 치중하여 비공리적이고 형식적인 구축주의를 선호하였다. 예술을 독자적인 순수 조형의 영역으로 취급한 점에 있어서는 절대주의자인 말레비치와 공통적이었으나 말레비치가 초월적이고 정신적인 세계를 추구한 반면 가보는 과학적 사고체계로 객관적으로 분석되는 현실세계를 제시하였다. 가보는 큐비즘과 미래파의 형식적인 언어에서는 영향을 받았지만 이들이 시대에 뒤떨어졌다고 여겼으며 과학적 사고와 방식을 자신의 조각에 적용함으로써 시대에 맞는 혁신적인 미술 양식을 성립하고자 하였다. 그가 과학에서 받아들인 것은 현대성을 상징하는 재료와 과학적인 기법과 아울러 보다 중요한 것은 작품의 형식이 명료히 드러나는 기하학적 물질을 개념적으로 다루는 과학의 분석적인 사고체계였다. 이는 보다 근본적인 면에서 과학에 접근한 것이며 과학의 주지주의적인 사고체계가 빈 공간을 조각의 조형 요소로 수용하기 위한 수단으로써, 예술의 영역에 도입된 것이었다. 그는 이를 위해 기하학의 용적측정법(stereometry)을 도입하여서 빈 공간을 수용하는 '구축'으로서의 조각으로 나아갔을 뿐 아니라 조각이 기하학의 도형과 마찬가지로 객관적인 형식으로 인지되는 주지적 분석의 대상이 되게 하였다. 나아가 수학적인 모델을 직접 작품의 형상에 도입하여서 예술과 과학의 결합을 시도하기도 하였으나 이러한 과학적 방식을 인용한 것은 예술을 과학화했다가 보다 어디까지나 예술로서의 조각적 입체의 혁신을 위한 것이었다. 빈 공간을 조형화하려는 가보의 탐구는 재료와 형식면에서 다양한 변화를 보이며 발전에 나아갔다. 투명한 재료는 빛의 침투 반사를 수반하여 그의 작품을 더욱더 비물질화시키는 동시에 표면이 가상적인 면으로 변형되어 비어있는 공간이 가시화되게 하였다. 이러한 공간에 대한 인식은 투명한 면위를 줄 무늬로 조각하거나 실제의 가느다란 줄을 반복하여 매다는 반투명한 선의 흐름으로 인하여 더욱 발전되었다. 또한 그는 조각에 움직임을 도입하여서 공간의 실체에 더욱 가까이 접근하고자 하였다. 그의 작품에 도입된 움직이는 요소는 현대적인 역동미를 상징하고자 할 미래주의자와는 달리 순수하게 조형적인 의도에서 비롯된 것이었다. 즉 그는 역동성을 재현하는 것이 아니라 역동성자체가 공간 속에 전치되어 있는 것을 시각화하는 것이 목적이었다. 따라서 실제의 움직임 뿐 아니라 역동감이 암시된 가상의 움직임도 동등한 움직임의 요소로 취급하였으며 이는 '움직임'이 그에게 있어서 공간을 더욱 적극적으로 조각의 요소로 시각화하기 위한 하나의 형식이었음을 나타낸다. 조각의 내부에 빈 공간을 수용하려는 가보의 태도는 비어있는 공간에 구조를 이루며 형성되는 건축의 방식에 다가서게 되어 건축적인 조각을 이루게 되었고 한 걸음 더 나아가서 공공조작을 통하여 사회적인 공간을 조각의 요소로 확장시키는 결과를 가져왔다. 그러나 가보의 공공조작은 실제 기능적인 목적과는 결부되지 않고 순수하게 형식적인 측면에서만이 건축과 결합된 조형적인 공간이었으며, 예술고유의 영역을 고수하면서 사회 속에 예술을 구현하려는 의지를 나타낸다.;This study is about the constructivist sculpture of Naum Gabo (1890∼1977). Gabo based his work upon the scientific concepts born in the early period of the 20th century, which conceived a totally new concept of space and reflected it on his sculptures to make empty space the main element of his work. This served as a momentum to cast off from closed sculpture mainly focusing on 'mass' and to expand the inner structure of sculpture to the outer space, thus the invisible empty space becoming concrete as one plastic element of sculpture. Gabo's art has grown on the basis of Russian Constructivism, avant-garde art movement in revolutional times. Russian Constructivism is formally characteristic in its methods of construction which remind us geometric forms and technological techniques, but artistic attitudes varied according to each ideologies. For example, Vladimir Tatlin asserted that art should be a tool of serving social ideologies by rejecting traditional representative space and emphasizing the 'real material in real space' aspect. On the other hand Gabo preferred non-utilitarian and formal constructivism to social aim of art by focusing on plastic innovation with new materials and forms. In dealing with art as an area of plastic form, Gabo's view of art is similar to that of Kasimir Malevitch, but the latter pursued transcendental, spiritual world while the former presented a real world which can be objectively interpreted by the scientific system of thought. Gabo, though influenced by the formal languages of Cubism and Futurism, regarded those languages out of date and attempted to establish innovational styles of art by applying certain scientific thoughts and methods to his sculpture. What he accepted from science are not only materials and scientific techniques symbolizing modernity but also, more importantly, analytic systems of thought that deal with materials conceptually and geometric structures from which forms of work reveal themselves clearly. This approached science with a more fundamental aspect, and from this act, the intellectualistic thinking systems of science began to be employed to accommodate empty spaces to sculpture as one plastic element. For this, Gabo imported the stereometry in his sculptures as a 'construction' that invites empty space and thus made sculpture an object of intellectual analysis which could be recognized as an objective form like geometric diagrams. Moreover, by applying mathematical models directly to the images of his work, he attempted to unite art with science, but this was to innovate sculptural form rather than to scientify art. Gabo's exploration to plastify empty space has developed with various changes in both material and formal aspects. His transparent materials accompanied penetration and reflection of light to dematerialize his works more and transformed the surface into a imaginary plane to visualize empty spaces. This recognition of space became more clear through his striped sculpture of transparent plane or his piece with semi-transparent streams of repeated thin strings. Also he tried to come more closely to the reality of space by introducing some movements to his sculpture. He introduced mobile elements from pure plastic intention unlike those futurists who tried to symbolize modem dynamic beauties. That is, his aim was not to represent dynamics but to visualize the transposition of dynamics itself into the space. Therefore he treated imaginary movements which implies dynamics as equal to actual movements, and this means that the 'movement' was for Gabo one other possible form to visualize space as a sculptural element. Gabo's attitude to accommodate empty space in the inner side of sculpture approached to the architectural methods of constructing empty spaces inside, accomplishing architectural sculpture. He extended his works a step forward to the social space through his monumental sculptures. However, Gabo' s monumental sculptures, unrelated to actual function, are plastic spaces united with the architecture in the formal aspect which reveal his will to realize art in society by sticking to the inherent realm of art. Through his own constructivist sculpture, Gabo tried to demonstrate his scientifically analytic attitude toward space. Space inside the constructed form was purely plastic one for Gabo, so he made use of models that presented scientific concepts as a tool to actualize space. This Gabo's concept of space and his intellectualistic approaches to art started to convert the concept of sculpture, and the innovational materials and sculptural techniques he used have exerted great influences upon the sculptors of the next generation.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 가보의 구축주의 예술관 = 8 A. 과학과 미술에 대한 태도의 형성 = 10 B. 가보의 구축주의 미술이론 = 20 Ⅲ. 비어있는 공간의 가시화 = 30 A. 기하학적 모델에 의한 공간의 분석 = 32 B. 투명한 재료를 통한 시각적 침투 = 42 C. 움직임을 통한 빈 공간의 실체화 = 51 D. 건축적 공간으로의 확대 = 59 Ⅳ. 결론 = 69 참고문헌 = 73 도판 = 84 ABSTRACT = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5661024 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject나움 가보-
dc.subjectNaum Gabo-
dc.subject구축주의-
dc.subject조각-
dc.title나움 가보(Naum Gabo)의 구축주의 조각-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle빈 공간의 조형화-
dc.title.translated(The) Constructive Sculpture of Naum GABO : Plastification of the Empty Space-
dc.format.pagevi, 107p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE