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테오 반 되스부르흐의 요소주의(Elementarism)와 그 건축에의 적용

Title
테오 반 되스부르흐의 요소주의(Elementarism)와 그 건축에의 적용
Other Titles
Theo van Doesburg's Elementarism and its Architectural Application
Authors
송연승
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
테오 반 되스부르흐요소주의Elementarism건축
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 테오 반 되스부르흐(Theo van Doesburg, 1883-1931)의 '요소주의(Elementarism)'와 그에 의거한 건축관련작업에 관한 연구이다. 건축과 미술은 이미 고대부터 다양한 양상으로 상호관련되어 왔으나, 19세기 이후의 추상미술 경향은 건축과 표현수단을 공유함으로써 비로소 단일조형물로 결합할 수 있게 되었다. 특히 기하추상은 합리적이고 순수한 형식을 모색하던 건축 표면에 적용되면서 근대성을 대표하는 총체예술작품으로서의 건축에 일조하였다. 반 되스부르흐의 요소주의는 미술 내적으로나 외적으로 추상양식을 실현하여 삶과 예술의 새로운 통합을 추구하고 나아가 미래의 이상적인 환경을 제시하는 것을 목표로 한다. 경직되고 정적인 모든 것에 반기를 드는 요소주의를 통해 작가는 임의적으로 양분된 원리와 구조들을 해체하고 참된 리얼리티를 드러내는 환경을 창조하여 궁극적으로는 구시대적인 전통에 구속되어 있는 인간성을 회복하고자 하였다. 요소주의의 내용은 대략 보편성에 관한 것, 기계미학, 시-공간과 관련된 부분으로 나눌 수 있다. 추상미술이 절대정신 자체가 될 수 있다고 본 반 되스부르흐는 이론과 작업을 통해 자신이 보편적 리얼리티로 여겼던 영속적인 움직임을 추구하였다. 급변하는 당대의 상황에서 최고의 역동성을 발견한 그는 회화의 표현능력에 한계를 느끼고, 사람들의 생활에 직접 개입할 수 있는 건축작업을 병행하게 되었다. 시대정신의 반영이자 기능적이고 미학적인 요구를 동시에 만족해야 한다는 면에서 기계와 건축을 동일시했던 반 되스부르흐는 전통이나 정해진 규범 없이 수학적인 법칙에 따르는 기계의 형성원리를 요소주의 건축의 구축방법으로 삼았다. 그는 편견과 관습을 거부함으로써 창조적 예술에 대한 긍정적인 태도를 내포하게 되는 다다의 정신을 새로운 세계의 건설에 필수적인 요건으로 받아들이고, 다다 활동에 적극 가담하기도 하였다. 그는 정신주의의 신령 함, 고차원적인 리얼리티, 시간이 결부된 공간, 다다적인 비고정성 등을 '4차원'이라는 하나의 개념에 수렴시키고 '시공간 연속체'로서의 요소주의 공간을 지향하였다. 이를 실현하는 방법으로 그는 많은 글에서 고정된 구조를 시각적으로 파괴하고 무중력성을 유발하는 색채 및 끊임없는 과정과 진보하는 이성을 의미하는 대각선을 건축에 적용할 것에 관하여 설명하였다. 반 되스부르흐의 건축작업은 데 스틸 건축가들에게 위임받은 스테인드 글래스와 색채 디자인으로 시작되었다. 그는 하나의 단위를 반사하고 뒤집고 반복하여 건축에 속한 구성을 복잡하게 변형시키거나 대조적인 색채로 부재들을 강조함으로써 건축물의 직교적인 속성을 분산시켰으며, 스파헨 주택지구나 농업학교에서처럼 색선들이 만들어내는 흐름으로 일률적인 건축 표면에 움직임을 부여하기도 했다. 반 에스테렌을 만나 건축과 관련된 실질적인 지식을 습득하고 공간 전체에 대한 폭넓은 시야를 갖게 된 그는 암스텔담 대학 홀의 색채계획에서 대각선의 가능성을 인식하게 되었다. 뒤이은 주택모형 제작과 액소노메트릭 드로잉 작업은 그에게 양식주의에서 탈피한 건축 개념을 실험 할 수 있는 기회를 제공하였으며, 요소주의적 개방공간을 보여주는 모형과 역-구축들은 반(反)입방체 도식으로 4차원적 공간을 탐구하는 후속 연구들을 이끄는 기반이 되었다. 1926년에 반 되스부르흐는 아르프 부부와 함께 건축적인 실험들과 회화적 탐구의 성과인 역-구성을 종합하여 스트라스부르그에 있는 오베트 카페의 내 외장을 현대적으로 보수하는 일을 맡았다. 일반 대중의 다양한 활동을 유발하는 이 장소에서 그는 보편적 법칙이자 대도시의 특성인 역동성을 극대화하는 데에 집중하였다. 그 중에서도 <작은 무도장>과 <영화-무도장>에 각각 창조된 구성과 역-구성은 전체 건물의 중심이자 그가 모든 움직임의 동인으로 여기고 지속적으로 천착해온 '대조(contrast)'적인 것의 극적인 실현이 되었다. 도시의 활력에 대한 관심으로 그는 중세적인 잔재가 남아있는 현재의 도시 대신에 과중한 교통량과 인구를 소화할 수 있는 새로운 개념의 미래도시를 제안하기도 하였다. 요소주의에 의한 환경은 단순히 개념에 그치지 않고 실제로 현대인들에게 지적인 자극을 줌으로써 이상적인 사회의 도래를 촉진하는 것이었다. 반 되스부르흐는 요소주의 이론을 통해서 미술과 건축, 그리고 인간과 사회 공동체에 관한 자신의 의사를 전달하였다. 또한 건축을 매개로 이를 시각화함으로써 3차원의 공간과 4차원의 시간이 동등한 위치를 점하며, 삶의 유동적인 리얼리티를 반영하는 새로운 공간을 제시하고자 하였다.;This is the study on Theo van Doesburg's Elementarism and architechtural works. Architecture and find arts have been interrelated from ancient times, but until 19th century, by sharing plastic expressive means, architecture and art could not be integrated with a unity. Especially the geometrical abstract was applicated the architectural surface which had been searched the rational and pure form, contributed to the architecture as total artistic work (gesamtkunstwerk) representing modernity. The aims of Elementarism are to pursue the new unity between life and art, and then to present the ideal environment of the future by realization of the pure abstract style, both of artistically and socially. Through the Elmentarism against all of the static and the rigid, he wished to deconstruct arbitrary divided principles and structures, to create the environment revealing the ture reality, finally to recover the humanity tied to old traditions. The contents of Elementarism theory are consisted of three parts: universal reality, mechanic aesthetic, unity of space and time. Van Doedburg who convinced that abstract art could be Absolute Spirit in itself, pursued the perpetual movement which the artist regarded as the universal reality, through thories and works. He found the maximum of dynamics in contemporary social situation. He recognized the limitation of painterly expressive ability, so he practiced paintings and architectural works simultaneously. Machine, for van Doesbure, was identified with architecture in that both of them were reflection of the spirit of the times and have to satisfy the functional and aesthetic necessities. He took formative principle of machine which was organized according to mathematical logic with unpremeditated beauty, as the constrctural principle of the elementarist architecture. In this repect, he enthusiestically adopted dada spirit and acted in dada groups. Because Dadaism contains positive attitute to creative art, by denying prejudices and conventions. Van Doesburg converged various meaning such as Spiritualistic soul, hyper dimension, the space combined time, and dadaist fluidity upon '4th dimension' concept and intended to make elementaristic space as a 'space- time continuum'. In order to realize space-time continuum, he insisted on using colours and the oblique. Colours visually destroyed architectural structures and the oblique meant constant process and developing reason. Van Doesburg made a start architectural work with designing stained-glass and colour scheme committed from De Stijl architects. He transformated grid compositions intricately or stressed architectural elements by contrasting colours. In doing so, the orthogonal relationship of the building was dispersed. By van Eesteren's help, he could have broad visions about the space and get substential knowledge related architecture. 'Through the colour design of Amsterdam University Hall, van Doesburg recognized the expressive possibility of the diagonal. Following the works, the manufacture of the models and axonometric drawings, for De Stijl architecture exhibition in 1923, offered him the chance that was him to experiment new architectural concept breaking from historicism. The models and the counter -construction drawings, showing elementaristic open space, were the basis of the successive study about 4th dimension space with tesseracts. In 1926, van Doesburg, with Arp and his wife, repaired the Cafe Aubette in Strasburg, in the present fashion. Here he synthesized all of the fruits in painting and architecture. In this place where causes various action of the people he embodied dynamism that was the universal law and special quality of' the modern city. In particular, composition at 'Petite Salle Dancing' and counter-composition at 'Cine- Dancing' were the focus of the Aubett and dramatic realization of the contrast which he consistantly adhered to. He tried suggest the new idea of the future city. It was planned for solution about problems of the traffic and population. The Elementaristic environment was not simply a conception but the promoter that accelerate a ideal society by intellectually stimulating the people. Van Doesburg's Elementarism gave his own thoughts on art and architecture, man and social community. And, by visualizing his theory, through the medium of architecture, he wanted to suggest the new space reflecting reality of life.
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