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블라디미르 타틀린의 '물질문화' 개념

Title
블라디미르 타틀린의 '물질문화' 개념
Other Titles
(The) Study on the concept 'Culture of Materials' of Vladimir Tatlin
Authors
유승민
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
블라디미르 타틀린물질문화과학기술미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 블라디미르 타틀린(Vladimir Evgrafovich Tatlin, 1885-1953)의 '물질문화' 개념에 대한 연구이다. 타틀린은 러시아 구축주의의 대표적 인물로서, 혁명기 러시아라는 독특한 시대상을 배경으로 다양한 작업을 선보였던 미술가이다. 그는 '물질문화'라고 하는 유물론적 관점에 입각하여 작업에 임했는데, 이것은 그의 핵심적 작품세계를 관통하는 중요한 개념이다. 타틀린은 특히 테크놀로지를 사회혁명 완수의 수단으로 생각하고 작업에 도입하였다. 그런데 테크놀로지를 도입함에 있어서도 '물질문화' 개념에 기초한 유물론적 태도를 고수하였음을 확인할 수 있다. 20세기에 들어서면서 새롭게 등장한 과학기술문명은 싫의 여러 분야에 크게 영향을 미쳤다. 과학기술과 미술의 관계에 대한 다양한 논의가 지속되는 가운데, 미술가들 역시 새로운 시대상으로 자리잡은 테크놀로지에 관심을 가지기 시작했다. 러시아에서는 특히 혁명기에 때맞춰 테크놀로지가 소개되면서, 이상사회를 구현할 실질적인 도구로 인식되기에 이르렀다. 러시아의 전위미술가들도 이런 맥락에서 과학기술에 대한 기대와 신뢰를 작품에 충실히 표현하였다. 러시아 전위미술가들 중에서도 특히 타틀린은 과학기술을 과감하게 작업에 도입했다는 점에서 두드러진다. 그런데 타틀린이 과학기술을 물리적, 실용적인 것으로 파악하고 직접 차용한 데에는 그의 '물질문화'개념에 나타나는 물질주의적 세계관이 크게 작용하였다. '물질문화' 개념은 물성을 존중하여 그에 충실하게 작품을 제작하고자 하는 것으로서, 타틀린의 전 작품세계를 관통하는 창작활동의 기초였다. 과학기술을 정신적인 것으로 이해하지 않고 실제적인 차원에서 이용하는 그의 태도는 그의 이런 철학에서 비롯되었다. 과학기술에 대한 그의 독특한 접근방식은 역부조물과 혁명 이후의 공리적 작업에서 다양하게 표출되었다. '물질문화' 개념에 충실하게 제작된 혁명 이전의 역부조물에는 테크놀로지를 물리적인 차원에서 파악하는 태도가 드러나 있다. 작가가 임의대로 재료를 배치하는 것이 아니라 재료의 성질에 순응하면서 구축으로 나아가는 역부조의 구성원리는 타틀린의 물질에 대한 관심을 십분 반영한 결과이다. 게다가 이때부터 이미 철, 유리등 기술시대의 재료가 사용되고 있음은 주목할만한 일이다. 1917년의 혁명은 타를린의 작품세계에 큰 전환점을 마련해주었다. 공리성이 강하게 밀착된 작업을 하게됨과 동시에 테크놀로지를 실제로 도입하기에 이르른 것이다. 과학기술이 혁명 성취의 한 방편으로 여겨지던 사회적 분위기 속에서 테크놀로지를 차용한 그의 작업은 당대에 크게 환영받았다. 그 대표적 작업 은 <제 3 인터내셔널을 위한 기념탑>이다. 바벨탑과 갈은 나선형을 차용하여 사회혁명의 역동성을 담아내면서, 마치 산업구조물과 같은 외관, 철골과 유리라는 현대적 재료를 통해 타틀린은 사회의 전진하는 양상을 잘 표현하였다. 특히 기념탑의 내부의 네개의 방은 각각 동력을 이용하여 다른 주기로 회전하게 되어있는 등, 타틀린은 테크놀로지를 이용해 획기적인 구조물을 구축하고자 하였다. 비형기구인 <르타틀린>은 타를린이 테크놀로지를 이용한 또다른 작업으로서, 3년이라는 긴 시간동안 직접 새의 날개동작, 비행자세를 연구하여 만들어 낸 역작이다. <르타틀린>은 사람의 근력만으로 날 수 있게 고안된 것으로서, 유기체의 몸동작을 하나의 기계적 메카니즘으로 이해하고 면밀히 분석하여 제작하였다. 사용된 재료 중에 듀랄루민, 볼베어링 등 최신 금속공학의 성과물을 도입한 것은 주목할만한 사실이다. 타틀린은 <르타틀린>을 마치 자전거를 타듯이 일상생활에서 실용적으로 사용할 수 있기를 희망했는데, 이는 과학기술을 실용적인 것으로 파악한 그의 관점을 보여준다. 과학기술은 무대 위에도 도입되었는데, <잔게지>의 무대미술은 그 대표적인 예이다. 타틀린과 절친한 친구였던 흘레브니코프는 음성을 가지고 구축을 행한 시인이었는데, 타틀린은 그가 남긴 최후의 시 <잔게지>를 무대에 올렸다. <잔 게지>는 난해한 내용의 작품이었으므로, 무대 위에서는 관객의 이해를 돕기 위 해 퍼포먼스, 강연, 역부조 전시 등이 병행되었다. 무대는 마치 역부조물의 집합처럼 보이기도 했는데, 이는 타틀린이 흘레브니코프의 언어구축에 상응하는 것으로서 자신의 물질구축을 무대 위에 전시했기 때문이었다. 여기에서도 무대 장치를 움직이기 위해 기계를 사용하거나, 관객의 주의를 끌고 역부조의 물성을 드러내기 위해 프로젝터가 사용되는 등 테크놀로지는 중요한 역할을 하였다. 타틀린은 자신의 작업에 동사대의 혁명 이념뿐 아니라 현대의 과학기술문명에 대한 나름의 반응을 표현하고자 했다. 그의 작업은 산업사회의 현대적 재료와 과학적 기능을 지니면서도 상징적인 비전과 조화를 이룬 것이었다. 결국 그 는 유토피아를 물질적 차원에서 구현가능한 실체로 파악함으로써, 작업을 통해 실제 공간과 삶 속에서 실현하고자 했다.;This thesis presents a study of Vladimir Tatlin's concept 'Culture of Materials' and his materialistic approach to the relation between technology and art. As the reader of Russian Constructivism, Tatlin made various works in the revolutionary period. Especially his cardinal works were based on the materialistic concept. In his trying to use the technology in his works, thinking it as the main way for accomplishing Utopia, his materialistic attitude is prominent. With the coming of 20th century, modern technology influenced many parts of life. During the various discussions about the relation between technology and art continued, artists also began to have interests in the technology which placed as the new era's characteristic. Especially in Russia, technology was introduced at the same time with the Revolution, and it was considered as the practical means for approaching to Utopia. Russian avant-gardes fully expressed the expectation and the belief of technology in their works in this context. Tatlin is the most remarkable among Russian avant-gardes in the aspect that he accepted technology very boldly. He used the technology directly in his works thinking it as a physical and practical thing. His materialistic view about the world we can discover in his 'Culture of Materials' took very important role in this thought. 'Culture of Materials' is to respect the nature of materials and make works not changing the original nature. It was the basis of all his works. His philosophy like this made him understand technology not in the spiritual sphere but in the practical one. His unique approaching method to technology was expressed variously in his counter-reliefs and the utilitarian works after the Revolution. The counter-reliefs before the Revolution, completely based on 'Culture of Materials', show his attitude understanding technology as a physical one. The sturctural principle of counter-reliefs resulted from reflecting his concern about materials, responsing the nature of materials and going towards the construction. In addition, it is noteworthy that the industrial materials like irons, glasses were already used in the counter -reliefs. Revolution of 1917 was a turning point for Tatlin. He began to make works strongly connected with the utility and borrow the technology in his works. His works using technology was largely welcomed by people who considered technology as the important method for achievement of Utopia. The most famous work is . Using the spiral like tower of Babel, he expressed the dynamism of socialist revolution. He expressed the advancing society through the appearance like an apparatus and the use of modern materials like iron, steel, glass. He tried to construct the most revolutionary construction using technology and the four rooms in the tower were to revolve in various terms. The flying apparatus is another work he used technology. Tatlin investigated the bird's flying motion and pose and made the flying machine after 3 years of study. It was invented to fly only with men's muscular power like birds. He understood the bird's motion as a mechanical one. The industrial materials like duralumin, ball bearing were also used for making the flying machine. Tatlin hoped to use in the daily life just like a bicycle. This expectation shows his thought considering technology as the practical method. Technology was also used in the theater. is a good representative. Khlebnikov, a close friend of Tatlin, was the poet who did construction with words. is his last poem and Tatlin staged it. He prepared with performance, lecture and exhibition of counter-reliefs because was so difficult poem to understand. The set looked 1ike a colletion of counter-reliefs because he exhibited counter-reliefs as the corresponding material construction with the words construction of Khlebnikov. Technology played an important role here, for example, machine was used for moving the sets, and the projector was placed to show the nature of conter-reliefs and to take the audiences' attention. Tatlin tried to express his own response to the modern technology as well as the revolutionary thought of the period. His work which used modern materials of industrial society had a technological function and also harmonized with the symbolical vision. He considered Utopia as the realizable thing in the physical sphere and tried to make it true through his works in the real space.
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