View : 23 Download: 0

Robert Schumann의 Fantasiestuecke, op.12에 대한 연구

Title
Robert Schumann의 Fantasiestuecke, op.12에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on R. Schumann's Fantasiestuecke op.12
Authors
김형선
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
SchumannFantasiestuecke피아노음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The period of romanticism in the 19th century brought a big historical change. With liberalism of philosophy and literature, and the appearance of humanism and combination with music, a lot of composers at that time entitled their pieces using literary material. Also, they focused on their emotions by using liberal and widely arranged harmony, escaping from formal and conservative music. Some of representative composers in this period are Schumann, Mendelssohn, Chopin, Liszt, and Brahms, and it is Shumann who led these composer's progressive ideology of music. Schumann composed many songs himself by displaying his literary talents, and especially Fantasiestu¨cke, Op.12(1837) is composed of all eight pieces, and they are created with his unique emotion and title. Looking at Fantasiestu¨cke, Op.12 in the aspect of melody, using arch-shaped melody coming up and down and the opposite bow-shaped melody shows rich emotional movement, He also uses continuing notes as well as contrary music elements through repetition, imitation and transformation. Rhythm shows diversity, and it actively leads the piece through partial use of pulling notes and crossing notes. In terms of form, it shows 2,3 part form, which Schumann pursued himself, and. the tune is simple, using two- modulation within related tunes and the one of three part relation, and it also emphasizes the main notes using a long dynamic through Sforzzando. Accordingly, this paper has a purpose to understand the general characteristics of Schumann's piano music by analysing and studying Fantasiestu¨cke, Op.12(1837).;19세기 낭만시대는 역사적으로 큰 변화기이다. 사회는 프랑스 혁명 후 정치적, 사회적 격변으로 인해 철학적, 경제적, 개인적인 자유가 강조되었고, 예술에 있어서 개인의 충동은 낭만주의 운동으로 나타나는데 이 낭만주의 운동은 과거의 형식적이고 보수적인 음악에서 탈피하여 보다 자유롭고 폭넓은 화성을 사용함으로써 자신의 감정에 더욱 치중했다. 이 시기의 대표적인 작곡가들로는 Schumann, Mendelssohn, Chopin, Liszt, Brahms 등이 있는데 그 중 Robert Alexander Schumann(1810-1851)은 이들의 진보적인 음악사상을 이끈 인물이다. 슈만의 음악적 특징은 작은 소품들에서 잘 나타나는데 그 중 Fantasiestu¨cke, Op.12는 모두 8곡으로 구성되어 있으며, 자신의 독특한 감성과 표제를 가지고 작곡되었다. Fantasiestu¨cke, OP.12를 선율적으로 보면 순차적으로 상행하였다가 하행하는 아치형 선율과 반대의 보울(bowl)형 선을 사용함으로써 풍부한 서정적인 움직임을 보여주었고 지속음을 사용하였으며 성부 간 이동에 의한 반복과 모방, 변형을 통해 대조적인 음악적 요소를 사용하였다. 리듬은 모음곡인 만큼 다양성을 보이는데 한가지 리듬패턴 지속적으로 사용하는가 하면 당김음과 교차 리듬의 부분적인 사용을 통해 곡을 활기차게 이끌어갔다. 형식적으로는 슈만이 추구한 간결한 2,3부 형식을 보였으며 조성은 매우 간단해서 두 가지를 사용하였는데 관계조 내의 전조와 3도 관계의 전조를 사용하였으며 긴 다이내믹을 사용하여 주요음을 강조하였다. 따라서 본 논문은 Fantasiestu¨cke, Op.12(1837)를 분석, 연구함으로써 슈만의 전반적인 피아노 음악적 특징을 알아보고 이해하는데 그 목적을 두고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE