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관악영산회상 중 상령산, 중령산의 피리와 해금 선율 비교

Title
관악영산회상 중 상령산, 중령산의 피리와 해금 선율 비교
Other Titles
(A) Study on the between Two Musical Instruments, Piri and Haegum, in the national Classical Music of Kwanakyoungsanhoisang
Authors
송승민
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
관악영산회상상령산중령산피리해금
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 관악 영산회상의 첫 번째 곡인 상령산과 두 번째 곡인 중령산에서 피리 선율과 해금 선율을 비교함으로써 두 악기가 서로 어떤 관련성이 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 두 곡에서 피리와 해금의 음정관계를 알아보고 그 비율을 산출함으로써 한 곡 내에서두 악기의 선율진행을 살펴본 것이다. 상령산과 중령산의 해금과 피리 선율을 비교한 결과는 다음과 같다. 상령산 제1장에서 피리와 해금 선율은 50박이 동시에 연주되고 이 중 동일 가락은 36박 (70.588%) 나타나고 다른 가락은 14박(29.412%) 나타난다. 상령산 제2장에서 피리와 해금 선율은 62박이 동시에 연주되고 이 중 동일 가락은 45박(72.58%) 나타나고 다른 가락은 17박(27.42%) 나타난다. 상령산 제3장에서 피리와 해금 선율은 44박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 29박(65.9%) 나타나고 다른 가락은 15박(34.1%) 나타난다. 상령 제4장에서 피리와 해금 선율은 47박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 29박(65.9%) 나타나고 다른 가락은 15박(34.1%) 나타난다. 상령산 제4장에서 피리와 해금 선율은 47박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 26박(55.32%) 나타나고 다른 가락은 21박(44.68%) 나타난다. 다시 정리하면, 상령산 4장 총 280박 중 피리와 해금이 동시에 연주되는 부분은 총 204박으로 전체에서 72,857% 나타나고 총204박 중 동일가락은 136박으로 66.67% 이고 다른 가락은 68박으로 33.33% 이다. 중령산 제1장에서 피리와 해금 가락은 69박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 62박 (89.855%) 나타나고 다른 가락은 7박(10.145%) 나타난다. 중령산 2장에서 피리와 해금 가락은 64박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 58박(90.625%) 나타나고 다른 가락은 6박(9.375%) 나타난다. 중령산 3장에서 피리와 해금 가락은 52박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 46박(88.46%) 나타나고 다른 가락은 6박(11.54%) 나타난다. 중령산 제4장에서 피리와 해금 가락은 53박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 41박(77.36%) 나타나고 다른 가락은 12박(22.64%) 나타난다. 중령산 제5장에서 피리와 해금 가락은 66박이 동시에 연주되고 이 중 동일가락은 55박(83.33%) 나타나고 다른 가락은 11박(16.67%) 나타난다. 다시 정리하면, 중령산 제5장 총 360박 중 피리와 해금 이 동시에 연주되는 부분은 총 304박으로 전체에서 84.44%나타나고 총 304박 중 동일가락은 262박으로 86.18%이고 다른 가락은 42박으로 13.82% 이다.;The purpose of this study is to find out and understand the relationship between Two Classical, Musical Instruments, Piri and Haegum, based on comparison between the melody of piri and that of haegum in the first music of Kwanakyoungsanhoisang, Sang-Yeongsan and the second one Jung-Yeongsan. Through understanding the relations of musical intervals between Piri and Haegum calculating the percentage of their occurrence in those two pieces of music, what forms of melody progress those two musical instruments show and what distinctive features regarding those two musical instruments exist in those two pieces of music were closely looked into and observed. Findmg are as follows : (Sang-Yeongsan) According to the first chapter of San-Yeongsan, the melody of Piri and Hageum is played in 50 intervals simultaneously. As the melody of the two instruments is compared, the identical tunes occupy 36 intervals (70.588%), and the nonidentical tunes occupy 14 intervals (29.412%). According to the second chapter of Sang-Yeongsan, the melody of Piri and Hageurn is played in 62 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 45 intervals (72.58%), and the nonidentical tunes occupy 17 intervals (27.42%). According to the third chapter of Sang-Yeongsan, the melody of Piri and Haegeum is played 44 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 29 intervals (65.9%), and nonidentical tunes occupy 15 intervals (34.1%). According to the forth chapter of Sang-Yeoman, the melody of Piri and Haegeum is played 47 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 26 intervals (55.32%), and nonidentical tunes occupy 21 intervals (44.68%). As it is indicated through out the chapters, Sang-Yeongsan consists of the total of 4 chapters and 280 intervals. The parts simultaneously performed by Piri and Hageum are 204 intervals, these intervals occupy 72.857% of the music. The identical tunes are 136 intervals that occupy 66.67% of the music, and the nonidentical tunes are 68 intervals, that occupy 33.33% of the music. Finding are as follows : (Jung-Yeongsan) According to the first chapter of Jung-Yeongsan, the melody of Piri and Haegeum is played in 69 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 62 intervals (89.855%),and nonidentical tunes occupy 7 intervals (10.145%). According to the second chapter of Jung-Yeongsan, the melody of Piri and Haegeum is played in 64 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 58 intervals (90.625%), and nonidentical tunes occupy 6 intervals (9.375%). According to the third chapter of Jung-Yeongsan, the melody of Piri and Haegeum is played in 52 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 46 intervals (88.46%), and nonidentical tunes occupy 6 intervals (11.54%). According to the forth chapter of Jung-Yeongsan, the melody of Piri and Hageum is played in 53 intervals simultaneously. The identical tunes occupy 41 intervals (77.36%), and nonidentical tunes occupy 12 intervals (22.64%). According to the fifth chapter of Jung-Yeongsan, the melody of Piri and Hageum is played in 66 intervals simultaneously. Among these the identical tunes occupy 55 intervals (83.33%), and nonidentical tunes occupy 11 intervals (16.67%). As it is indicated through out the chapters, Jung-Yeongsan consists of the total of 5 chapters and 360 intervals. The parts simultaneously performed by Piri and Hageum are 304 intervals, these intervals occupy 84.44% of the music. In these intervals, the identical tunes are 262 intervals that occupy 86.18% of the music, and the nonidentical tunes are 42 intervals that occupy 13.82%.
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