View : 20 Download: 0

和絃거문고 創作曲의 手法 硏究

Title
和絃거문고 創作曲의 手法 硏究
Other Titles
(A) study on the creative music for the Wha-hyun Komungo
Authors
金英淑
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
화현거문고창작곡수법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 7현과 8현으로 개량된 화현거문고의 전반적인 이해와 화현거문고로 작곡된 창작곡의 변화된 수법을 정리하는 것이 목적이다. 연구방법은 화현거문고로 작곡된 7곡의 창작곡을 통하여 확대된 음역과 운지법 및 새로운 수법을 연구하여 다음과 같이 정리하였다. 1. 화현거문고는 거문고의 기능을 보완하여 문현과 유현사이에 유현보다 약5도높은 화현을 첨가하여 16음 이상의 다른 음색이 표현되는 7현거문고와 문현위에 새문현을 첨가하여 저음부를 보강한 8현거문고를 통칭하며 화현과 새문현의 첨가로 전체음역이 약3옥타브 단6도로 확대 되었다. 수법으로는 화현과 새문현을 활용하여 화현의 고음수법, 새문현과 문현의 연타수법 및 동시수법, 새문현과 문현을 화현과 유현등에 조합하여 빠른 음형을 구사하는 가야금적 수법등 새로운 수법이 표현된다. 2. 운지법의 변화로는 유현과 대현을 짚던 4번과 3번손가락이 화현과 유현을 짚고 선율현 3줄이 모두 사용될 경우에는 대현을 2번손가락으로 짚는 새로운 운지법이 사용된다. 화현의 첨가로 같은 괘법에서의 음역이 확대되어 거문고의 경우 괘를 옮겨야만 가능했던 수법이 화현으로 연주가 가능하게 되어 괘의 이동거리가 최소화 되므로 도약진행이 용이하고 화현과 유현을 활용한 빠른음형의 수법이 가능하다. 3. 거문고의 줄에의한 이색동음으로는 5괴법의 경우 유현 5괘음과 대현 8괘음이 이색동음이 된다. 화현거문고는 유현과 다른 음색인 화현이 첨가되어 5괘법의 경우 화현 5괘음과 유현 8괘음이 새로운 이색동음으로 표현되며 이색동음의 동시수법, 옥타브 음정간의 이색동음등 다양한 이색동음의 수법이 표현된다. 4. 술대와 괘를 이용한 타악기적 수법으로는 한 개의 술대는 음을 발현하고 한 개의 술대는 일정한 괘 사이를 좌우로 두드리는 수법, 오른손의 술대는 현을 두드려서 발현하고 왼손의 술대는 일정한 괘 사이를 좌우로 두드리는 수법등 새로운 수법이 사용 되었다. 이상과 같이 화현거문고는 화현과 새문현의 첨가로 음역,음색,주법,음량등 거문고 소리의 표현영역이 한층 더 넓어지게 되었음을 알수있다.;The purpose of this study is to understand the whahyon komungo improved by seven-string and eight-string, and to arrange the changed playing method of the creative music made by the whahyon komungo. In this study, the extended musical range, the fingering method, and the new playing method for the creative music of seven music made by the whahyon komungo were analyzed. 1. The whahyon komungo is the seven-string komungo and the eight-string komungo. The former developed from six-string komungo can be expressed the different tone over 16 tones by addition to the whahyon which have 5 degrees more high than yuhyon between muhyon and yuhyon. The latter is reinforced in the low-pitched sound part by addition to the saemunhyon on the muhyon. As a result from that, the tatol gamut is extended about three octave of single six degrees. By using whahyon and saemunhyon, new techniques such as a high-pitched tone method, hit-repeatedly method of saemunhyon and munhyon, the use of both hands, the playing method like kayakum which show fast tone by mixing from saemunhyon and munhyon to whahyon and yuhyon are expressed 2. The changes of the fingering method are that both the third and the fourth finger leaning on yuhyon and taehyon are placed on whahyon and yuhyon. And if all three tuneful strings are used, the second finger is placed on taehyon. The addition of whahyon resulting in the expansion of gamut for the frets method such as the change of fingering method can perform the playing method without moving of frets. which could be moved for komungo before. Also, it result that the moving distance of frets is minimized and a skip can be easy and the fast kind of tone can be performed by using whahyon and yuhyon. 3. The dichromatic homophony sounded by the string of existing komungo, for the way of 5 fret, the yuhyon of 5 fret-sound and the taehyon of 8 fret-sound become the dichromatic homophonyare. The whahyon komungo added by the musical tone different from yuhyon, for the method of 5 fret, the whahyon of 5 fret-sound and the yuhyon of 8 fret -sound are expressed to the new dichromatic homophony and the use of both hands of the dichromatic homophony, the dichromatic homophonys between octave interval, etc., and such variety playing method are expressed. 4. The new playing technique such as a percussion instrument using soolttae(a bamboo rod) and frets is that one soolttae make a sound and the other soolttae strike between regular frets within the left and the right, and the soolttae of right hand strike string and the soolttae of left hand strike the soolttae of right hand. As shown in the above, it can be realized that the creative music of the whahyon komungo have all the more wide region for the way of sound expression like a gamut, a musical tone, a playing method and a sound volume, etc., by addition to the saemunhyon and whahyon.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE