View : 582 Download: 0

대금독주곡Ⅲ 「꿈」에 대한 연구

Title
대금독주곡Ⅲ 「꿈」에 대한 연구
Other Titles
(An) Analytic Study on the Daegum Solo 「Dream」
Authors
신주희
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
대금독주곡
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구은 홍종진의 작품「꿈」의 음악적 구조를 고찰하여, 그 음악적 특징을 밝히려는 것이 목적이다. 「꿈」의 출현음과 음계, 리듬, 연주기법, 장구장단을 악장별로 살펴보아 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 제1악장 제1악장은 19마디로 이루어져 있으며 속도는 ♩=45이고 한마디에 ♩ 6박자이며 모두 114박으로 구성되어 있으며, 각기 다른 조이므로 A와B의 두단락으로 나누었다. A부분은 太(F) 林(B♭) 南(C) 潢(E♭) 汰(F) 중(A♭) 淋(B♭) 湳(C) 출현음들이 나타나고, 음계는 太, 仲, 林, 南, 潢의 5음 음계이다. B부분은 林(B♭) 潢(E♭) 汰(F) 래(G♭) 중(A) 淋(B♭)의 출현음이 나타나며, 林, 潢, 太, 仲의 4음 음계이다. 리듬은 점 4분음표를 한박으로하여 진양 리듬을 중심으로 한 전형적인 3분박의 리듬으로 되어 있다. 연주기법에서 장식음은 모두 앞 장식음이며 한 개의 음을 꾸며 주는 장식음을 흩 장식음이 사용되었으며 한음위 장식음과 두음위 장식음이 사용되었다. 표현법은 정악대금으로 연주하지만, 산조에서 사용하는 표현을 많이 사용하고 있다. 장구장단은 전통적인 진양장단이 다양하게 변화하였다. 2. 제2악장 제2악장은 72마디로 이루어져 있으며 속도는 ♩=60 이고, 한마디에 4분음표 3박자이며 모두 216박으로 구성되어 있으며, 1마디부터 28마디까지를 A라하고, 29마디부터 36마디까지를 B라하고, 37마디부터 72마디까지를 C라 하겠다. A부분은 林(B♭) 無(D♭) 潢(E♭) 汰(F) 중(A♭) 淋(B♭) 무(D♭) 의 출현음이 나타나고, 음계는 林(B♭), 無(D♭), 潢(E♭), 汰(F), 중(A♭)의 5음 음계이며, B부분은 林(B♭) 無(D♭) 潢(E♭) 汰(F) 중(A♭) 淋(B♭) 무(D♭) 음들이 나타나고, 음계는 黃(E♭), 太(F), 仲(A♭), 林(B♭), 無(D♭)의 5음 음계이며, C부분은 太(F), 林(B♭), 南(C), 無(D♭), □(G), 중(A♭), 淋(B♭), 湳(C), 무(D♭)음들이 나타나며, 음계는 太(F), 仲(A♭), 林(B♭), 無(D♭), 潢(E♭)의 5음 음계이다. 리듬은 전형적인 3분박의 중모리 리듬을 중심으로하여 사용되었다. 연주기법에는 장식음은 모두 흩 장식음으로 한음 위의 음을 짧게 소리내어 주는 한음위 장식음, 두음위 장식음이 나오며 표현은 1악장에서와 마찬가지로 산조기법을 많이 사용하고 있다. 장구장단은 4마디를 한단위로하며, 중모리 장단이 사용된다. 3.제3악장 제3악장은 모두 46마디로 구성되어 있으며, 속도는 ♩=55와 ♩=82이며, 전반부인 ♩=55는 A부분으로 총 104박으로 되어있고, 후반부인 ♩=82는 B부분으로 총 80박으로 구성되어 있다. A부분은 湳(C), 太(F), 仲(A♭), 林(B♭), 南(C), 潢(E♭), 汰(F), 중(A♭), 淋(B♭), 湳(C)이며, B부분은 南(C), 潢(E♭) 汰(F) 중(A♭) 淋(B♭) 湳(C), 潢(E♭) 음들이 나타난다. 음계 A,B부분 모두 太(F), 仲(A♭), 林(B♭), 南(C), 潢(E♭)의 5음 음계이며, 태주 평조이다. 리듬은 전반부에서는 느린 자진모리 리듬을 중심으로 3분박으로 진행되며, 후반부에서는 2분박의 혜미올라 리듬이 사용되었다. 연주기법은 창작음악에서 주로 쓰이는 스타카토나 액센트 같은 표현이 많이 사용되었다. 장구장단은 전반부는 늦은 자진모리 장단이며, 후반부는 선율의 진행에 따른 2분박 장단이다. 4. 제4악장 제4악장은 전체 59마디로 이루어져 있으며 속도는 ♩=120의 동살풀이 장단으로 되어있고, 한마디에 ♩/4박자로 총236박으로 구성되어 있다. 출현음은 黃(E♭), 太(F), 仲(A♭), 林(B♭), 南(C), 潢(E♭), 汰(F), 중(A♭), 淋(B♭), 南(C), 潢(E♭)이며, 음계는 黃(E♭), 太(F), 仲(A♭), 林(B♭), 南(C)의 5음 음계로 황종 평조이다. 리듬은 기본적으로 동살풀이 장단을 기본으로 하며 2마디가 한장단이되어 음악에 맞게 여러형태의 리듬이 나온다. 연주기법은 전통기법이나 산조기법 보다는 신곡풍의 기법들이 많이 사용되었다. 장구장단은, 동살풀이 장단을 기본으로 하면서 중간부분에는 휘몰이 장단이 나타난다.;The purpose of this study is to examine .the musical structure of 「Dream」, Daegum solo, and clarify the inherent technique and melodies appeared in 「Dream」. The method of this study is an analytical investigation of note, scale, rhythm, the rhythm of Changgu, playing technique of '「Dream」. 1. The 1st movement The 1st movement is composed of 19 snatches, dotted quarter-note 114beat in 45 tempo, and part A, and part B. The analytical investigation of note used in the Part A (F-B♭-C-E♭-F-A♭-B♭-C>, and Part B (B♭-E♭-F-G♭-A♭-B♭). The musical scales are composed of the Part A (F-A♭-B♭-C-E♭), and Part B(B♭-E♭-F-A♭). The rhythm is composed of regular 3 beat in the Jinyang. There are two kinds of technique used in one and two above note. The playing technique is used in experience of Sanjo. The rhythm of Changgu is used for traditional Jinyang various rhythm. 2. The 2nd movement The 2nd movement is composed of 72 snatches, quarter-note 216 beat in 60 tempo, and part A, B, and C respectively. The analytical investigation of note used in the Part A (B♭-D♭-E♭-F-A♭-B♭-D♭), Part B (B♭-D♭-E♭-F-A♭-B♭-D♭), and Part C (F-B♭-C-D♭-G-A♭-B♭-C-D♭). The musical scales are composed of the Part A (B♭-D♭-E♭-F-A♭), Part B (E♭-F-A♭-B♭-D♭), and Part C (F-A♭-B♭-D♭-E♭). The rhythm is composed of regular 3 beat in the Jungmori. There are two kinds of technique used in one and two above note. The playing technique is used in the same 1st movement. The rhythm of Changgu is used for traditional Jungmori rhythm. 3. The 3rd movement The 3rd movement is composed of 46 snatches: Part A is dotted quarter-note 104 beat in 55 tempo, and part B is quarter-note 80 beat in 85 tempo. The analytical investigation of note is used in the Part A (C-F-A♭-B♭-C-E♭-F-A♭-B♭), and Part B (C-E♭-F-A♭-B♭-C-E♭). The musical scales are composed of identified Part A and B (F-A♭-B♭-C-E♭). The rhythm is divided into 2 parts. The first part is composed of regular 3 beat in the jajinmori. The second part is composed of 2 beat hemiola. There are two kinds of technique used in one and two above note. The playing technique is used in starcato and accent. The rhythm of Changgu is divided into 2 parts. The first part is used slow Jungmori rhythm. The second part is used in 2 beat rhythm. 4. The 4th movement The 4st movement is composed of 59 snatches, quarter-note 236beat in 120 tempo. The analytical investigation of note is used as (E♭-F-A♭-B♭-C-E♭-F-A♭-B♭-C-E♭). The musical scales are composed of (E♭-F-A♭-B♭-C). The rhythm is composed of basic Dongsalpuli. The playing techniques is used as newly made style. The rhythm of changgu is divided into 2 parts. Dongsalpuli rhythm. is used in the first part. Whimoli rhythm is used in the second part.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE