View : 651 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김현정-
dc.creator김현정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:07Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:07Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000025047-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180979-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025047-
dc.description.abstract현존하는 교육 체제는 산업사회의 패러다임을 기반으로 형성되었기 때문에 정보 기술의 급속한 발전으로 촉진되고 있는 고도의 정보 사회에서 요구되는 인간 교육을 담당하는 데 있어 역부족이라는 지적이 있어 왔다. 이에 따라 새로운 사회체제가 요구하는 새로운 인간의 능력과 자질을 길러줄 수 있도록 교육체제의 개혁이 논의되고 있으며(교육개혁위원회, 1995; 이인숙, 1995; Nemiroff; 1992; Kearsley & Lynch, 1994; Banathy, 1991), 이러한 논의를 통해 기존의 객관주의적인 교육 패러다임을 비판하고 구성주의적 패러다임의 관점을 수용하면서 학습자 중심의 학습 환경이 신 교육 체제의 핵심전략이 되어야 할 것이라고 강조되고 있다(이인숙, 1996). 우리나라에서도 최근 발표된 교육 개혁안에서 '학습자 중심 교육'을 신 교육 체제의 기본 목적 및 방향의 하나로 규정지음으로써 동일한 노력을 기울이고 있음을 확인 할 수 있다(교육개혁위원회, 1995; 교육부, 1995). 교육개혁을 추진하는 세계 각국에서는 학습자 중심의 교육을 실현시키려는 노력의 일환으로 인터넷을 활용한 온라인 교육환경을 구축하는 움직임이 매우 활발하게 이루어지고 있다. 최근 우리나라에서도 교육 정보화의 기치하에 언론사를 중심으로 초등학교에서의 인터넷 보급 및 활용을 위한 켐페인이 시작되면서 학교 교육에서의 인터넷 활용에 대한 관심이 높아지고 있다. 그러나 이러한 언론사 주도의 교육정보화 켐페인은 교육에 대한 깊이 있는 이해나 연구와 준비가 미비한 채 경쟁적으로 이루어지고 있어 실상은 여러 학교에 첨단의 하드웨어를 보급해 주는 문제에만 급급할 뿐 실제로 이를 교육적 목적에 알맞게 활용할 수 있는 방향과 전략에 대한 정보가 매우 부족한 상황이다. 따라서 이제 시작 단계에 있는 인터넷 활용 교육을 보다 효과적으로 운영하고 발전시켜 나가기 위해서는 인터넷을 교육적으로 활용하는 방법과 그 긍정적·부정적인 영향, 그리고 인터넷을 활용하는 데 있어서의 보다 실제적인 문제들에 대한 연구가 필요하다고 하겠다. 따라서 본 연구는 1996년 9월부터 12월까지 약 3개월간 운영되었던 에듀넷 시범 초등학교에서의 인터넷 활용에 대한 연구를 실시함으로써 인터넷의 교육적 활용 현황을 알아보고 그로 인해 얻을 수 있는 이점과 장애점에는 어떠한 것이 있었는지에 대해서 조사함으로써 초등학교에서의 인터넷의 교육적 활용에 대한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 에듀넷 시범초등학교에서는, 1. 인터넷을 어떤 방법으로 교육에 활용하는가? 2. 인터넷을 교육에 활용함으로써 얻어지는 이점에는 어떠한 것이 있었는가? 3. 인터넷을 교육에 활용하는데 있어 장애가 되는 점에는 어떠한 것이 있었는가? 본 연구에서는 6개 에듀넷 시범 초등학교 가운데 에듀넷 특별활동반을 구성하여 인터넷 활용 교육을 실시하였던 서울등현초등학교, 경기서현초등학교, 광주각화초등학교, 강원용하초등학교 등 4개 초등학교를 선정하여 이 들 4개 학교의 에듀넷 시범학교 운영 담당교사 4명과 에듀넷 특별활동반 학생 65명을 연구대상으로 선정하였다. 선정된 초등학교에서의 인터넷의 교육적 활용 방법, 인터넷을 교육적으로 활용함으로써 얻은 이점, 인터넷을 교육적으로 활용하는 데 있어서의 장애점을 연구하기 위해 먼저 에듀넷 특별활동반 학생들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 학생대상 설문지는 활용 방법 부문 .87, 이점 부문 .85, 장애점 부문 .82로 높은 신뢰도를 나타내었으며, 배부된 설문지 가운데 총 65부 중 57부가 회수되어 87.6%의 회수율을 보였다. 그리고 설문 조사 결과를 토대로 부가적인 정보가 필요한 대상에게 전자우편이나 전화를 통한 보충 인터뷰를 실시하였다. 또 각 학교에서의 경험에 대한 보다 포괄적이고 심도있는 분석과 이해를 위해 각 학교에서 학교 요람, 에듀넷 활용 일지, 운영보고서, 교수-학습 지도안 등의 부가적인 자료를 입수하였고, 서울등현초등학교와 경기서현초등학교에서 실시한 시범 수업을 관찰, 기록하여 분석 자료로 사용하였다. 이러한 모든 자료는 사례연구 자료기반으로 작성하여 연구대상자에게 검토하게 하는 구성원의 검토과정을 거친 후, 이를 단위화하고 범주를 개발하여 분석하였으며, 최종적으로 설문조사 결과를 중심으로 종합적인 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째 에듀넷 시범 초등학교에서의 인터넷의 교육적 활용 방법에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 학생들은 주로 교사가 제시한 주제나 과제에 따라 필요한 정보와 자료를 인터넷에서 검색하여 활용하였고, 교사들은 인터넷에서 교수-학습 자료를 검색하여 학생에게 제공하거나, 교사 자신의 연구나 학습을 위한 정보와 자료를 검색, 활용한 것으로 나타났다. 2. 교사와 학생간의 커뮤니케이션을 위해서는 등현초등학교와 서현초등학교에서 담당 교사와 학생들이 과제 부여나 과제 해결 결과 제출에 전자우편이나 게시판을 활용하였고, 교사에게 질문을 하거나 보충학습을 받는 등 개별 지도하는 데 활용한 것으로 나타났다. 또 각화초등학교에서는 전자우편을 활용하여 학생들의 고민 상담 활동을 한 것으로 나타났다. 그러나 타교 교사나 원격지 전문가의 지도나 도움을 받기 위해 전자우편이나 게시판을 활용한 경우는 모든 학교에서 거의 없었던 것으로 나타났다. 3. 학생들간의 커뮤니케이션을 위해서는 교내 학생들간의 대화나 토론에 인터넷이 활용되었으나, 타교 학생들과 대화나 토론을 하거나 자신이 한 과제를 친구에게 제시하고 평가나 조언을 얻는 데에는 전혀 활용되지 않은 것으로 나타났다. 4. 교내 학생들끼리 공동의 과제를 함께 해결하는 협력학습의 경우 등현초등학교와 서현초등학교에서 주로 오프라인으로 이루어졌으며, 온라인 협력학습은 거의 이루어지지 않은 것으로 나타났다. 5. 타교 학생들과 함께 공동의 과제를 해결하는 활동은 모든 학교에서 전혀 이루어지지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 에듀넷 시범 초등학교에서의 인터넷의 교육적 활용에 따른 이점에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 교사와 학생들의 정보 검색, 정리 활용 능력이 향상되고, 컴퓨터 및 정보 통신에 대한 관심이 고취되었으며, 교사와 학생들의 컴퓨터 사용 능력이 향상된 것으로 나타났다. 또 가정에서의 컴퓨터 활용 용도가 오락 위주에서 학습이나 통신용으로 확대된 것으로 나타났다. 2. 학생들은 백과사전이나 참고서 등 기존의 방법으로는 얻기 어려웠던 다양한 자료를 보다 손쉽게 얻을 수 있었고, 교사들도 다양한 교수-학습 자료 및 자신의 연구나 학습을 위한 자료들을 입수할 수 있었던 것으로 나타났다. 3. 인터넷 활용 교육을 통해 교사 중심의 교육에서 학생 중심의 교육으로 전환되어 학생의 흥미와 학습 의욕이 고취되고 자율학습 능력과 문제해결능력이 신장된 것으로 나타났다. 또한 교사가 학생들의 학습을 도와주는 학습촉진자의 역할을 담당하게 되고 교육의 내용이나 교수 방법에 대해 연구하고 조사하는 자세를 더 많이 갖게 된 것으로 나타났다. 4. 에듀넷 시범 초등학교에서는 인터넷을 활용함으로써 수업시간과 교실이라는 시공의 제약을 극복한 학습과 커뮤니케이션이 가능해졌다. 셋째, 에듀넷 시범 초등학교에서의 인터넷의 교육적 활용에 있어서의 장애점에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 시범 운영 기간이 3개월밖에 되지 않아 학생들이 인터넷 접속 방법과 활용 방법을 습득하기에는 시간이 부족하였고, 정규 수업 시간 중에 인터넷을 활용할 시간도 부족했던 것으로 나타났다. 또한 교사들이 학생들을 가르치기 위해 미리 인터넷을 검색해 보고 연습하는 둥 수업을 준비할 시간도 부족하여 인터넷을 활용하는데 장애가 된 것으로 나타났다. 2. 각 학교에 인터넷을 활용할 수 있는 컴퓨터 시설 및 접속 회선이 부족하여 여러 학생들이 함께 활용하기에 불편하고 속도도 느려지게 되어 활용에 장애가 된 것으로 나타났다. 3. 학교에서의 인터넷 접속 설비 설치비와 운영비 문제가 큰 장애로 작용하였으며, 학생들이 가정에서 활용하게 될 경우에도 전화 요금 부담이 장애가 될 것으로 나타났다. 4. 인터넷을 접속하기 위해 접속 프로그램을 설치하는 방법과 접속하는 방법이 어렵기 때문에 인터넷을 활용하는 데 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 5. 에듀넷 서버가 불안정하여 시스템 다운이 잦고, 접속 불량으로 접속이 안되거나 사용 도중 접속이 끊어지는 경우가 많았으며, 접속 속도가 느려 불편과 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 6. 교내에 인터넷 전문 교사가 없고, 시범학교 운영을 맡은 담당 교사들이 인터넷 서비스에 대한 지식이 부족한데다 연수 기회가 부족하여 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 7. 제공되는 정보 면에서는 인터넷에 학생들이 필요로 하는 자료가 부족하고, 제공되어 있는 자료들이 학생의 학년이나 수준별로 적절하게 분류되지 않아 활용에 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 또한 대부분의 인터넷 사이트에서 제공되는 정보가 영어로 되어 있는 점도 활용에 장애가 된 것으로 나타났다. 8. 인터넷을 활용하는 것이 정규 교과와 관련이 부족하고, 기존의 전통적인 교수-학습 방식에 비해 많은 시간이 소요되어 교사들이 교수에 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 본 연구에서 얻어진 결론을 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 현재 인터넷 활용 교육을 시도하고 있는 초등학교에서는 인터넷의 다양한 기능 중 일부만이 활용되고 있으므로 다양하고 강력한 인터넷의 기능들을 충분히 활용할 수 있는 기회 제공이 필요하다. 둘째, 인터넷의 보급과 활용이 늘어난다면 교사와 학생에게 신속하고 편리한 커뮤니케이션 수단이 될 것으로 보인다. 세째, 교사가 일방적으로 과제를 제시하기 보다는 학생들이 스스로 자신의 학습과정에서 필요한 정보가 무엇인지 판단하고, 그 정보를 자기만의 효율적, 독창적인 방법으로 검색·활용할 수 있는 능력을 길러주어야 할 것이다. 넷째, 초등학교에서 효과적으로 학생들의 인터넷 활용 능력을 길러주기 위해서는 정규 교과과정에 포함시켜 교육기회를 제도적으로 지원해 주어야 할 것이다. 다섯째, 인터넷의 교육적 활용을 위한 교수-학습 모델의 개발과 다양한 활용 방법을 제시해 주는 사례집이나 활용 지침서 등의 개발을 통해 교사들이 인터넷 활용 교육을 효과적으로 실시할 수 있도록 해야 할 것이다. 여섯째, 인터넷 활용을 위한 설비 및 운영 비용 부담이 크므로 이에 대한 국가적인 지원이 요구된다. 일곱째, 에듀넷 시스템 안정화와 인터넷 접속을 용이하게 해 주는 전용 에뮬레이터의 개발이 필요하다. 여덟째, 교사들에 대한 연수 기회를 제공하고, 사범대학에서 정보 교육을 담당할 전문 교사를 양성해야 할 것이다. 아홉째, 한글로 된 양질의 교육 정보를 개발하고 이를 분야별, 수준별로 분류하여 효과적으로 활용할 수 있게 해야 할 것이다. 열째, 본 연구에서는 인터넷 활용에 대한 유·무익(有·無益)의 가치판단을 배제하고 인터넷 활용 방법과 이점, 그리고 활용하는 데 있어서의 장애점에 대해 연구하였으나 인터넷을 활용한 교육에 대해서는 찬반의 양론이 존재하므로 초등학교에서 인터넷을 활용하는 것이 어떠한 부정적인 영향이나 문제를 가져올 수 있는지에 대한 연구가 필요하다고 본다. 열한째, 본 연구는 초등학교만을 대상으로 실시하였으나 중·고등학교나 대학을 비롯한 성인을 대상으로 한 교육에 있어서의 인터넷 활용은 그 성격과 방법 및 교육적 의미가 다르므로 이에 대한 연구가 이루어져야 하겠다.;Being formulated based on the paradigm of the Industrial Society, current educational system has been pointed out to be unqualified for human education required in the high informationized society which is accelerated by the rapid development of Information Technology. Therefore, in this new social system a reform in educational system is necessary to provide people with a new abilities and qualification(The Committee of Educational Reform, 1995; Nemiroff, 1992; Kearsley & Lynch, 1994; Banathy, 1991). So in the discussion on the reform, Constructivistic paradigm of education is taken critisizing current objectivistic paradigm, and the learner-centerd educational environment is asserted to be the key strategy of the new educational system(Lee, 1996). Korean educational society is also making the same kind of efforts by taking the 'Learner-centerd Education' as one of the basic purposes and lines of the new educational system(The Committee of Educational Reform, 1%; Department of Education, 1995). In light of this, the movement of making educational environment utilizing the Internet is practiced in many countries that promote the educational reform as a part of the efforts to realize the Learner-centered Education. Moreover, recently the research and development of these On-line Education is actively promoted especially by the major Presses in Korea. However, the campaigns for the Informationization in Education which is encouraged by the Presses and other institutions are practiced competitively without having full understading of the education nor enough researches and preparations. As a result, the campaigns are intent only on providing schools with the state-of-the-art hardware systems, and there is still not enough information on how to utilize the Internet for the educational purposes. Thus, researches on how to use the Internet for the educational purposes, the positive and the negative impacts on education and on more practical matters in utilizing the Internet in schools are needed to achieve effective practice of the education utilizing the Internet which is at the starting stage. Therefore, this research aims to provide a basic resourse to help utilizing the Internet for the educational purposes in the elmentary schools by making a study on the EDUNET model elsmentary schools which are operated for about three months from September to December, 1996. In this study, how the Internet was utilized for the Educational purposes and what the benefits and barriers were was investigated. According to the aforementioned purposes, the following questions will be addressed: 1. How was the Internet utilized in the EDUNET model elementary schools for the educational purposes? 2. What were the benefits of utilizing the Internet for the educational purposes? 3. What were the barriers of uitlizing the Internet for the educational purposes? This study has been conducted on four EDUNET(Korean Educational Information Integrated Netrwork Service) model elementary schools. These four D, S, K, Y elementary school had special classes teaching the EDUNET were operated. To start with, Four teachers in charge of the EDUNET model school program and sixty five students who were the members of the EDUNET classes of the four model schools were selected for a survey and some interviews. In addition to the survey and interviews, the school catalogs, the journals of the EDUNET class activities, the reports of the EDUNET model school operation, and the lesson plans used at the model schools were collected and model classes conducted in school D. and S. were observed and taperecorded for more comprehensive anlaysis and understanding. The findings of the research are as follows: First, the EDUNET model elementary schools utilized the Internet for the educational purposes in these following ways: 1. Students used the Internet to search and get the information and learning materials needed to do their studies or assignments. And the teachers used the Internet to get information and matrials for teaching or for their own studies and researches. 2. Only a small portion of the Internet was taken up as a means of communication between teachers and students, and among students within the same schools. The Internet was not used as a means of communication among students of different schools or other countries and among teachers. 3. In D and S elemsntary school, the Internet was used for the collaborative learning only among the students within the same school, but it was mostly done off-line. Second, the benefits of utilizing the Internet for the educational purposes were as follows: 1. The Internet enabled time and space-independent communiction and learning. 2. The abililities of the students and teachers to search, organize, and utilize the information have improved. And their interests in computers and Information Technology have been increased. Also, their computer literacy has improved. 3. The students and teachers were able to get various materials easily which were not possible with the conventional ways; however, this did not yield richness in topics and contents of the learning. 4. Learner-centered education was practiced, where a teacher played a role as a faciltator of learning. 5. Thanks to the student collaborative learning, the load of the teachers was got lighter, and the learning was turned out to be more effective. 6. The Internet provided students the opportunities to experience the wider world vicariously. And students were able to realize that they are the members of the world. Third, the barriers of uitlizing the Internet for the educational purposes were as follows: 1. The lack of time for students and teachers to learn how to get access to the Internet and how to use it, to use the Internet in the regular classes, and for the teachers to search the Internet and prepare for the class in advance made it hard to utilize the Internet in the school. 2. The lack of the facilities and the connections to use the Internet made it hard to utilize the Internet in the school. 3. The expenses needed for equiping and managing the facilities in the schools made it hard to utilize the Internet in the school. 4. It was difficult for teachers and students to learn how to get access to the Internet and how to use it. 5. The unstability of the EDUNET server and the bad connection made it hard to utilize the Internet in the school. 6. The lack of teachers' knowledge and skills on the Internet made it hard to utilize the Internet in the school. 7. The lack of the materials that the students needed on the Internet made it hard to utilize the Internet in the school. 8. The conservative attitudes of the school administrators were the barriers to utilize the Internet in the school. 9. Teachers had some difficulties in utilizing the Internet in schools beacause it was irrelevant to the regular curriculum and required more time than conventional teaching and learning method. Based on these results, the conclusion would be made with the following recmmendations: First, among the various capacities of the Internet only a few is being utilized in schools today. The opportunities to make a full use of the various and powerful capacities of the Internet must be provided. Second, increased use of the Internet will be expected to provide teachers and students with a fast and convenient means of communication. Third, students' abilities to judge the information they need in their learning processes and to search and utilize the information in their own effective ways are needed to be fostered. Fourth, in order to build the students' ability to utilize the Internet effectively in elementary schools, the institutional support which includes the utilization of the Internet in the regular curriculum is necessary. Fifth, in order for teachers to practice the education utilizing the Internet effecticely, the development of the models for teaching and learning the Internet, various examples of the Internet utilization, and application guides are necessary. Sixth, the national support of the expenses for equiping and managing the Internet in schools is needed. Seventh, stablization of the EDUNET server system is needed. And the development of an emulator which provides a fast and easy access to the Internet is needed. Eighth, the opportunities for teachers to have a traing on the Internet are necessary. And teachers specialized in the Information Technology must be fostered in the college of Education. Ninth, educational information of good quality which is written in Korean must be developed, and is needed to be classified according to contents and the difficulty levels. Tenth, since there are pros and cons on utilizing the Internet in elementary Education, the research on the problems that might occur when using the Internet for educational purposes in elementary school is needed. Finally, the research on the utilization of the Internet at the levels of secondary schools is needed as it is completely different in most aspects.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅱ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 용어의 정의 = 4 D. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 정보사회와 새로운 교육 패러다임 = 6 1. 정보사회의 의미 = 6 2. 정보사회와 교육정보화 = 8 a. 교육 패러다임 변화의 필요성 = 8 b. 정보사회에서 요구되는 교육 = 12 3. 교육정보화 추진 현황 = 15 a. 국외 사례 = 15 b. 국내 사례 = 22 B. 인터넷 활용 교육 = 26 1. 인터넷 = 26 a. 인터넷의 개념과 발달 과정 = 26 b. 인터넷 서비스의 종류 및 기능 = 27 2. 인터넷의 교육적 활용 = 29 a. 인터넷의 교육적 의의 = 29 b. 인터넷의 교육적 활용 방법 = 33 3. 인터넷 활용 교육 사례 = 37 a. 국외 사례 = 37 b. 국내 사례 = 40 C. 에듀넷 (EDUNET) = 43 1. 에듀넷의 개요 = 43 2. 에듀넷 서비스의 내용 = 44 a. 에듀넷 문자서비스 = 45 b. 에듀넷 웹서비스 = 47 3. 에듀넷 시범학교 = 50 a. 에듀넷 시범학교 운영의 목적 및 선정 = 50 b. 에듀넷 시범학교 운영 추진 체제 및 지원 = 51 C. 에듀넷 시범 초등학교 = 52 D. 선행 연구 분석 = 54 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 57 A. 연구대상 = 57 B. 연구도구 및 자료수집 방법 = 58 C. 연구절차 = 60 D. 자료처리 및 결과분석방법 = 61 Ⅳ. 연구 결과 = 64 A. 연구 대상 초등학교의 현황 = 64 1. 인터넷 활용을 위한 시설 및 지원 현황 = 64 2. 운영과제 및 에듀넷 특별활동반 운영내용 = 67 3. 연구 대상자의 일반 배경 변인 = 71 B. 인터넷의 교육적 활용 방법 = 73 1. 정보 및 자료의 검색과 입수 = 73 2. 커뮤니케이션 수단 = 77 3. 온라인 협력학습 = 84 C. 인터넷의 교육적 활용에 따른 이점 = 87 1. 컴퓨터 및 정보 통신에 대한 관심과 관련 능력의 신장 = 87 2. 다양하고 풍부한 정보 및 자료 제공 = 91 3. 학습자 중심 교육으로의 전환 = 93 4. 지도 및 평가자의 다양화 = 95 5. 세계의 구성원으로서의 인식 = 96 6. 시공의 제약을 벗어난 교수-학습 가능 = 97 D. 인터넷의 교육적 활용에 있어서의 장애점 = 101 1. 시간 부족의 문제 = 101 2. 컴퓨터 및 인터넷 접속 회선 부족 = 105 3. 비용 문제 = 107 4. 접속 환경의 문제 = 108 5. 교사 교육 및 전문교사 부족 문제 = 111 6. 정보 관련 문제 = 113 7. 기타 문제 = 116 Ⅴ. 결론 및 제언 = 120 참고문헌 = 129 부록 = 141 Abstract = 180-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6782118 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject초등학교-
dc.subject인터넷-
dc.subject활용-
dc.subject에듀넷-
dc.title초등학교에서의 인터넷 활용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle에듀넷 시범학교를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Education Utilizing the Internet in the Elementary Schools : in the Cases of the EDUNET Model Elementary Schools-
dc.format.pagexiv, 186p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육공학과-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE