View : 14 Download: 0

Peter eben의 오르간 작품 Nedelni Hudba의 분석 연구

Title
Peter eben의 오르간 작품 Nedelni Hudba의 분석 연구
Other Titles
(A) Study on P. Eben's Ndedesˇlni Hudba-Sunday Music
Authors
황미아
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Peter eben오르간 작품Nedelni Hudba
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The present thesis represents a study on an organ suite, Nede˘lni´ Hudba - Sunday Music‥composed by Petr Eben(1929-), which the writer of the present thesis played at a graduation recital. P.Eben, an outstanding composer for organ music, by grafting a new style of musical composition to the traditional styles of musical composition, has produced a number of works characterized by his own peculiar technique. In Nede˘lni´ Hudba, which is composed of 4 movements - Fantasia I , Fantasia Ⅱ, Moto Ostinato, and Finale, traditional forms - Variation and Sonata - were used. In Fantasia I and Fantasia Ⅱ, with 'Kyrie eleison', one of Gregorian chants, being used as a main theme, those two movements are thematically connected, and in Moto Ostinato, with the struggle of man and devil being well expressed and in Finale, with the Biblical contents about the victory of good man being well represented, another two movements of Moto Ostinato arid Finale are ideologically connected. Also, in that melody, it is undstandable that with the peculiar rhythm using the melody lines which form a curved line majorly used in Gregorian chant, cross-rhythm and ostinato, which is moving rapidly by turns in each manual, change in tones is attempted, and with the use of various timbre there can be seen a peculiar sense of colors. In one of P. Eben's typical works. Nede˘lni´ Hudba, being the melody well expressing his music, a trend in modern organ music can be also seen.;본 논문은 필자가 졸업 연주회에서 연주한 Petr Eben (1929-)의 오르간조곡 - Sunday Music - 에 대해 연구한 것이다. Eben은 뛰어난 오르간 작곡가로 전통적인 양식에 새로운 가곡 경향을 접목시켜 자신의 독특한 기법의 많은 오르간 작품을 내놓고 있다. Fantasia Ⅰ, Fantasia Ⅱ, Moto Ostinato, Finale의 4악장으로 이루어진 Nedeˇlni´ Hudba는 Variation 형식과 Sonata 형식의 전통적인 형식을 사용하였다. Fantasia Ⅰ과 Fantasi Ⅱ는 그레고리안 찬트의 kyrie eleison을 주된 테마로 사용함으로써 주제적으로 연결되어 있으며, Moto Ostinato에서는 선과 악의 전쟁, Finale에서는 선한 인간의 승리를 나타내는 성서적인 내용을 표현함으로써 관념적으로 연결되어 있다. 또한 이 곡은 그레고리안 찬트에서 주로 사용된 곡선을 이루는 선율선, cross-rhythm과 ostinato를 사용한 독특한 리듬, 각 manual에서 교대로 빠르게 움직임으로 음색의 변화를 시도하고 다양한 음색을 사용함으로 독특한 색채감을 볼 수 있다. Eben의 대표적 작품인 Nedeˇlni´ Hudba는 그의 음악이 잘 표현된 곡으로 현대 오르간 음악의 하나의 조류를 볼 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE