View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김지영-
dc.creator김지영-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:39Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:39Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000024193-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180912-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024193-
dc.description.abstractJ. S. Bach is a composer who lift numerous musical works of various genre such as organ and clavier musics, sonatas for various solo instruments, ensemble concerto, solo concerto, overture, collection, vocal or sacred music. He devoted his lifetime to the musical activities and established his own unique mode of music through his pursuit for the harmonized combination between the German traditional perfect techniques of counterpoint and Italian harmony and melodies. This study is an investigation, analysis, and examination of the unique, diverse compositions of Bach through relevant literature and scores mainly around his sonata for bass and piano. Before analyzing, backgrounds and musical traits of Bach's works are concisely investigated in the introduction while the main discourse consists of investigation and analysis of the general form, development of theme melody, melodical structure, rhythm, harmony, and modulational characteristics. As a result the sonata has such traits of follows; This piece consists of four movements among which the 1st in A-A’ form acts a role of prelude to the whole, the 2nd consists in sonata form and the 3rd and 4th in 3-part form. Each part can be subdivided into relatively regular length of four measures, and as to the repetition of theme melody, it is changed or decorated in case of identical or similar ones while decorated or transformed in case of same repetition of rhythm. As for the melody, interval progression of the 3rd is emphasized mainly around serial progression and melodical frame of the 3rd chord line is characteristic. In each movement, piano and bass parts use parallel melodies of the thirds and sixths to reinforce theme melody, sometimes being imitated between each sound part or decorated by a grace or a trill. As for the tonality, traditional modulation to the related tone occurs by the parts, while in the case of harmony subject matters mainly around the traditional 3rd chord are chosen in which I and V appear alternatively. Rhythm is relatively simple and continuously transformed and developed in the development of theme motives, mostly in the forms of identical progression, transformation, decoration, imitation and sound part intersection, and sometimes pedal point is used. Piano part sometimes progresses parallely with bass part, imitates or illustrates the latter, and through this organic combination of the two a perfect duet sonata is accomplished in which there is a harmony between piano and bass whose role as solo instrument is reinforced by the former as well as the sound contrast between the two.;J. S. Bach(1685-1750)는 오르간을 위한 곡, 클라비어 곡, 여러 독주 악기를 위한 소나타, 합주협주곡, 독주협주곡, 서곡, 모음곡, 성악곡, 종교음악곡 등 다양한 장르에 걸쳐 많은 작품을 남긴 작곡가이다. 그는 평생 동안 음악 활동에 몰두하였으며 독일 전통의 완벽한 대위적 기법과 이태리적인 화성과 선율의 이상이 조화롭게 결합된 음악을 추구하여 독자적인 음악 양식을 구축하였다. 본 논문은 Bach의 베이스와 피아노를 위한 sonata BWV. 1028을 대상으로 하여 Bach만의 독특하고 다양한 작곡 기법들에 관하여 여러 문헌과 악보를 통해 고찰, 분석, 연구한 것이다. 분석에 앞서 서론에서는 Bach의 작품의 배경과 음악적 특징에 관하여 간략하게 고찰하였으며 본론에서는 이 곡의 전체적인 형식과 주제 선율의 발전 방법, 선율 구조, 리듬, 화성과 전조적 특징을 고찰, 분석하는 내용으로 이루어졌으며 그 결과 다음과 같은 특징을 갖고 있음을 알 수 있다. 이 곡은 4악장으로 구성되었으며 각 악장의 형식은 제1악장은 2 부형식(A-A')으로 악곡 전체의 서주역할을 하고 제2악장은 소나타 형식(sonata form), 제3, 4악장은 3부 형식(3-part form)으로 되어 있다. 각각의 부분들은 4마디 길이의 비교적 규칙적인 길이로 세분될 수 있으며 주제 선율의 반복에 있어서 선율이 동일하거나 유사한 경우에는 리듬이 변화, 장식되고 리듬이 동일하게 반복되는 경우는 선율이 장식, 변형되는 구조를 보인다. 선율은 순차 진행 위주로 3도의 도약 음정 진행이 강조되고 있으며 3화음 화음선의 선율 윤곽이 특징적이다. 각 악장의 피아노부와 베이스부는 수직적으로 3도, 6도의 병행 진행 선율을 사용하여 주제 선율을 보강하는 구실을 하고 각각의 성부 사이에서 모방되거나 장식음과 트릴에 의해 수식되기도 한다. 조성은 각 부분에 따라 전통적인 조성 관계인 관계조로의 전조가 일어나며 화성면에서는 전통적인 3화음을 중심으로 한 화성적 소재를 택하며 I, V가 교대된다. 리듬은 비교적 단순하고 주제적 동기의 전개에 있어서 하나의 주제적 동기를 계속 변형, 발전시키며 동형 진행, 변형, 장식, 모방, 성부 교차 등으로 전개되는 경우가 많고 지속음( pedal point )을 사용하기도 한다. 피아노부는 베이스부와 병진행을 하거나 서로 모방, 예시하는 등의 유기적인 결합을 하여 각 악기가 가진 음향의 대비와 동시에 독주 악기로서의 베이스의 역할이 증가된 피아노가 조화를 이루는 이중주 소나타의 완성된 모습을 제시하며 대조되는 악상을 교대로 사용한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. J. S. Bach의 sonata BWV.1028의 분석 = 3 A. 제1학장-Adagio = 3 B. 제2악장-Allegro = 7 C. 제3악장-Andante = 14 D. 제4악장-Allegro = 20 Ⅲ. 결론 = 27 참고문헌 = 29 ABSTRACT = 30-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1113781 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectadagio-
dc.subjectallegro-
dc.subjectandante-
dc.subjectBach-
dc.titleJ. S. Bach의 sonata No.2, BWV. 1028 in D major에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy of sonata no.2 bwv 1028 in d major by J. S. Bach-
dc.format.pagev, 31p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE