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바사렐리의 씨네띠즘에서 제시된 "미술과 사회의 통합"에 관한 연구

Title
바사렐리의 씨네띠즘에서 제시된 "미술과 사회의 통합"에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on "The Integration of Art in the Society" Presented in Vasarely's Cine´tisme
Authors
尹蘭芝
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
바사렐리씨네띠즘미술과 사회의 통합Vasarely'sCine´tisme
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is attempted to focus on the social significance of Vasarely's work rather than on its aesthetic importance. Vasarely tries to integrate art, which had been neglected by or isolated from the public as a mere possession of the privileged class, into the mass and technological society of today. This idea of "social art" is expressed through the plastic characteristics of his work ana its method of presentation and diffusion. His plastic characteristics may be summarized as "the expression of movement by the composition of the plastic units." The plastic unit, carrying geometric form and flat colour, may be characterized by objectivity and rationality. Owing to these characteristics, it possesses the possibility to be a common plastic language and also corresponds to the scientifically oriented view of today. It can be also integrated in the daily life of the public through the easy access to the application in printing of multiples and in the production of architectural materials. The illusion of movement expressed in his work can be a common visual language as it appeals to the visual mechanism which is common to all. It also can be regarded as a democratic plastic language since the spectator's visual participation is considered to be of particular importance. On the other hand, the illusion of movement also reflects a dynamic vision resulting from a tendency of increasing velocity of contemporary scientific world. As the way of presentation and diffusion of the works of art, he proposes the multiple reproduction and the architectural integration. The multiple reproduction makes the popularization of plastic arts possible and consequently it contributes to solve the problems of cultural conflict and isolation between classes. Furthermore, the multiple reproduction, implying a concept of artist performing a plastic role in the community and that of artistic works as a common property, reflects the idea of "social art." The reproduction and marketing of the multiples bring the works of art into the relation with social economy. The architectural integration of plastic arts presents a concept of the democratic art which is exposed to the appreciation by all members of the society and brings the works of art into the daily life. It also unifies all the fields of plastic arts such as painting, sculpture, architecture and urban planning etc. Furthermore, it presents a concept of art which cooperates with various fields of social segments such as scholastic study, administration, economic system etc. The "social art" mentioned above which is proposed by Vasarely can be summarized as follows. First, it is in the form of abstract art. Second, it implies the non-political participation of art in the society. Third, it is based on the positive attitude toward modern society. Fourth, it presents a concept of an artist as a non-elite. Fifth, it is integrated in ordinary and material life. Lastly, it is supported by uninterupted and practical plans. On the other hand, the following adverse faces of Vasarely's art may be pointed out. Appealing only to the visual mechanism, his art is of temporary nature, superficial, and lacking in contents. Due to his application of scientific approach to art, the artistic creativity is apt to be ruined. Because the general public is rather familiar with the figurative form than the abstract one, the universality of the latter is doubtful. Finally, many actual difficulties may be pointed out in practicing the multiple reproduction and architectural integration. In spite of such critical problems, his effort to integrate plastic arts in the contemporary society has to be accepted with positive evaluation.;본 연구는 바사렐리(Victor Vasarely) 미술의 미학적인 중요성보다도, 그의 작품이 내포하고 있는 사회적 의미에 촛점을 두고 있다. 바사렐리는 특수층의 전유물로서 소외 또는 고립되어 왔던 미술을, 현대적인 대중사회, 과학기술 사회와 통합시키고자 한다. 이러한 사회적 미술 이념은, 그의 작품의 조형적 특징과 이의 전시, 보급방안을 통하여 제시되고 있다. 그의 작품의 조형적 특징은 "조형단위의 구성에 의한 운동감의 표현"이라고 요약할 수 있다. 기하적 형태와 평면적인 색채의 조형 단위는 그 객관성과 합리성으로 인하여 보편적 조형언어로서의 가능성을 가지며, 현대의 과학 지향적 시각에도 부합되고 있다. 또한 복제품의 인쇄와 건축재료의 생산에 용이하게 적용됨으로써 대중의 일상생활에 실제적으로 통합될 수 있다. 그의 작품이 표현하고 있는 운동감은 인간 공통의 시각에 호소하고 있다는 점에서 대중적 조형언어라 할 수 있으며, 관람객의 시각적 참여가 특히 중시된다는 점에서 민주적 조형언어라 할 수 있다. 한편 운동감은 현대 과학 사회의 속도증가 경향에 따른 역동적 도상을 반영하고 있기도 하다. 그는 작품을 대중에게 제시, 보급하는 방법으로서 다량복제와 건축적 통합을 주장한다. 미술품의 다량복제는 조형예술의 대중적 보급을 가능하게 하고, 따라서 계층간의 문화적인 소외와 갈등의 해소에도 기여하게 된다. 나아가, 사회의 조형적 역할자로서의 예술가 개념, 공유의 작품개념을 제시함으로써 사회적 미술 이념을 실천하고 있다. 복제품의 생산과 유통체제는 미술품을 사회 경제체제와도 결합시킨다. 조형예술의 건축적 통합은 사회 성원이 모두 감상할 수 있는 민주적 작품개념을 표방하고 있으며, 미술을 일상생활 속에 끌어들이고 있다. 또한 회화, 조각, 건축, 도시계획 등 조형예술의 제 영역을 통일시키고 있으며, 나아가 학문, 행정, 경제체제 등 사회 제 분야와 교류하는 미술개념을 제시하고 있다. 이상과 같은 그의 사회 통합적 미술은 다음의 제 특징으로 요약 할 수 있다. 첫째, 형식상 추상미술이다. 둘째, 비정치적인 참여미술이다. 세째, 현대사회에 대한 긍정적인 견해에 기반을 두고 있다. 네째 비엘리트적 미술가 개념을 내포한다. 다섯째, 일상적이고 물질적 차원에 통합된 미술이다. 여섯째, 지속적이고 실천적인 계획이 제시되고 있다. 한편 바사렐리의 미술에 대해 다음과 같은 문제점이 지적될 수 있다. 시각에만 호소하는 그의 미술은 일회적이고 피상적이며 내용성이 결여되어 있고, 예술에 과학적 방법을 적용함으로써 예술적 창조성이 손상을 받기 쉽다. 또한 대중은 오히려 재현적 형태에 친밀감을 가지므로 추상적 형태의 보편적 통용성에도 의문의 여지가 있다. 다량 복제나 건축적 통합방안을 실천하는데도 여러가지 현실적 어려움이 지적되고 있다. 이러한 비판적 견해에도 불구하고, 미술을 현대생활의 하나의 기능으로서 통합시키고자 하는 그의 노력은 긍정적인 평가를 받아야 할 것이다.
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일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
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