View : 47 Download: 0

한국기업의 지식경영 핵심성공요인에 관한 탐색적 연구

Title
한국기업의 지식경영 핵심성공요인에 관한 탐색적 연구
Other Titles
(An) Empirical study searching for the success factor of knowledge management in Korean company
Authors
김혜영
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
한국기업지식경영경영지식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1990년대 초반 미국 등 선진국을 중심으로 기업의 자산으로서 지식의 중요성을 인식하면서, 지식경영에 관심이 집중되었다. 국내에서도 1997년경부터 지식경영의 개념과 사례가 소개되면서 몇몇 대기업을 중심으로 지식경영이 실시되고 있으나, 지식관리시스템의 도입에 중점을 두고 있어 지식경영을 위한 체계적이고 조직적인 노력이 부족한 상황이다. 1990년 이후 몇몇 학자들이 지식경영의 성공요인을 연구하였다. 이 결과 성공적인 지식경영을 위해서는 기술적인 측면 이외에도 지식을 창조하고 공유할 수 있도록 조직적인 측면 또한 중요하다는 결과를 도출하였다. 하지만 국내기업의 경영환경, 정보화수준이 선진국의 그것과는 상당한 차이를 보이고 있으며, 지식경영의 초기단계에 있는 등의 여러 가지 특성을 고려할 때, 앞선 학자들의 결과를 곧바로 국내기업에 적용하는 데에는 분명 한계가 있을 것이라 판단되었다. 이에 본 연구에서는 한국기업의 지식경영 성공요인을 도출하고자 하는 목적으로, 선진국 학자들의 문헌을 기반으로 하여, 국내 대기업체인 S사에서 수행한 지식경영프로젝트를 관찰하고 분석하였다. 사례분석결과 그 동안 개인적 경험과 조직의 시행착오를 통해 얻을 수 있었던 성공적인 지식경영을 위한 노하우들이 보다 분석적인 틀안에서 구조화 될 수 있었다. 또한 S사가 지식경영 수행상에 겪었던 문제점에 대한 원인을 심층적으로 분석하였으며, 성공적인 지식경영을 위한 요인들을 효과적으로 탐색할 수 있었다. 결론적으로 지식경영의 성공요인과 관련하여 다음의 연구결과가 도출되었다. 첫째, 지식경영은 단순히 지식관리시스템의 도입만으로는 온전한 성과를 거둘 수 없으며, 조직구조적 변화, 구성원의 행동양식과 사고방식, 문화의 변화가 수반되어야 한다. 둘째, 정보화수준이 뒤떨어진 한국적 상황에서는 정보기술을 활용한 지식관리시스템의 구축이 가장 큰 현안으로 대두되었으며, 마지막으로 지식 친화적 문화의 형성이 지식경영 계획과 실행에 있어 문제점이자 동시에 성공요인으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 기업에서는 성공적인 지식경영을 수행하기 위하여 어떠한 조직적 노력을 기울여야 하는지에 관하여 깨달을 수 있으며, 연구자들은 지식경영 성과와 관련된 조직의 관리적, 행태적 노력에 대하여 보다 깊은 관심을 가질 수 있게 될 것이다.;As the world of business has begun to recognize the strategic importance of knowledge since early 1990s, the interest in knowledge management gets elevated in developed economies. In Korea, knowledge management has recently blossomed too. Given the importance of knowledge, it is not surprising that organizations everywhere are paying attention to knowledge - exploring what it is and how to create, transfer and use it more effectively. A number of researchers have carried out the researches for knowledge management, and have identified success factors of knowledge management. Based on the results of these researches, I observed and analyzed a case of knowledge management. From the result of a case study, the know-how for successful knowledge management attained through personal experience and implementation errors in organizations can be formulated with in more analytic framework. In Addition, through these processes, the cause analysis of problems experienced by selected company during knowledge management planning and implementation processes can be performed in depth. The relevant factor for successful knowledge management can be discovered more effectively. In conclusion, I found six factors for successful knowledge management in Korean company. ● Technical organization infrastructure such as document management system, knowledge sharing system ● Knowledge center ● Knowledge worker ● Knowledge friendly culture ● Senior management support ● Linkage to corporate or business strategy Based on the research results, for successful knowledge management, companies can recognize which organizational efforts have to be made. Researchers are able to have deeper interest in the managerial and behavioral efforts of organization relevant to successful knowledge management.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE